بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۳
کارشناس بازار سرمایه گفت: بازار پایه، بازاریست که شفافیت اطلاعاتی در آن وجود ندارد، وقتی شفافیت در اطلاعات وجود نداشته باشد، یکسری افرادی که می‌خواهند در بازار کار کنند از این موضوع سوء استفاده می‌کنند.
کد خبر : ۱۹۲۳۷۰

بازار پایه، بازاریست که شفافیت اطلاعاتی در آن وجود ندارد

به گزارش بورس نیوز، حمید مرتضی کوشکی درباره قوانین جدید فرابورس اظهار کرد: بر طبق سیگنال‌هایی که به بازار مخابره شده و ما براساس آن این دستورالعمل را تحلیل می‌کنیم؛ این است که خریدار نمی‌داند فروشنده چه حجمی و با چه قیمتی کالا برای فروش گذاشته است. از نظر شرعی گفته می‌شود باطل است و درست نیست. اما فرابورس می‌گوید کالایی که برای فروش گذاشته می‌شود معین است و قیمت هم برای خریدار معین است.

وی افزود: اما فرابورس می‌گوید به دلیل اینکه نمی‌خواهیم دستکاری در معاملات صورت بگیرد به این دستورالعمل رجوع کردیم. ولی این دستورالعمل به نظربنده تنها یک راه میانبر است. فرابورس می‌تواند از مکانیزم‌های خیلی قوی‌تری که در بازارهای جهانی استفاده می‌شود، استفاده کند.

کارشناس ارشد مالی ادامه داد: در شرایط فعلی هم در بازار اصلی و حتی بورس دستکاری در معاملات را داریم. اگر قرار باشد دستورالعمل فرابورس و توجیح آن‌ها را مورد استناد قرار دهیم، باید کل بازار به همین شکل باشد. بنابراین بازار پایه، بازاریست که شفافیت اطلاعاتی در آن وجود ندارد، وقتی شفافیت در اطلاعات وجود نداشته باشد، یکسری افرادی که می‌خواهند در بازار کار کنند از این موضوع سوء استفاده می‌کنند.

کوشکی خاطرنشان کرد: فرض کنید سهامدار درصدی یک شرکت سهامی خاص هستید و همین حالا نیاز به نقدینگی دارید و تازه باید به دنبال مشتری باشید زیرا فروش سهام شرکت سهامی خاص به همین سادگی نیست. اما وقتی در بازار مالی این اتفاق بیفتد به راحتی اوردر را صبح اول وقت در تابلو می‌گذارید و بخشی از سرمایه را می‌فروشید و نقدا در جیب می‌گذارید.

وی تاکید کرد: فکر می‌کنم این موضوع در هیچ جای دنیا به این شکل مرسوم نباشد. همه جای دنیا در حال رفتن به سمت شفافیت اطلاعاتی هستند و به سویی می‌روند که معاملات سهل شود. یعنی ما در بازار نه تنها معاملات را ساده نمی‌کنیم بلکه با این اقدام، تنها ریسک معاملات را افزایش می‌دهیم. ما نمی‌توانیم سهامی را که در بازار اول و دوم و فرابورس معامله می‌شوند از بقیه مجزا کنیم.

منبع خبر: صدای بانک
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
مدیرسرمایه گذاری شرکت تامین سرمایه سپهر گفت:

جنگ تجاری آمریکا و چین زمینه ایجاد نوسان در بازارهای جهانی

از سوی کانون نهادهای سرمایه گذاری ایران انجام شد؛

فراخوان با موضوع بازار پایه

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Germany
دوشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۶
احسنت