بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۶
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: آمریکا بر دو بخش تجارت و معادلات بانکی ایران متمرکز شده که اولویت این کشور در بخش تجارت تحریم نفت و محصولات نفتی است.
کد خبر : ۱۹۲۳۸۰

به گزارش بورس نیوز، محمدرضا پورابراهیمی درباره تحریم‌های جدید آمریکا در بخش پتروشیمی ایران، اظهار کرد: تحریم تجارت ایران موضوع تازه‌ای در حوزه تصمیمات آمریکا نیست. آمریکا بر دو بخش تجارت و معادلات بانکی ایران متمرکز شده که اولویت این کشور در بخش تجارت تحریم نفت و محصولات نفتی است.

وی افزود: اگرچه در ظاهر ماجرا محصولات نفتی جزو تحریم نبوده‌اند اما تحریم مراودات بانکی شامل گذشته می شود. به همین دلیل شرکت‌های ایرانی در گذشته نیز هر چه می‌فروختند مشمول تحریم‌ها می‌شدند. بنابراین بخش مراودات بانکی در حوزه صادرات، مدت‌هاست که دچار تحریم شده اما چون این فعالیت‌ها توسط شرکت‌ها و کارگزاری‌های بخش خصوصی انجام شده و می‌شود همواره مسیر خود را برای فروش پیدا کرده‌اند.

رئیس کمیسیون اقتصاد مجلس ادامه داد: تحریم شرکت‌های پتروشیمی از سوی آمریکا فقط شامل لیست اقلام می‌شود و تحریم مراودات بانکی از مدت‌ها قبل اتفاق افتاده و تاثیر خود را برجای گذاشته است. پیش‌بینی می‌شود تحریم‌های جدید تاثیر منفی در عملکرد شرکت‌های پتروشیمی نمی‌گذارند و در آخر تاثیر زیادی بر صادرات این محصولات ندارد.

پورابراهیمی توضیح داد: 50 درصد محصولات شرکت‌های پتروشیمی مصرف داخلی دارند. ظرفیت قابل‌ملاحظه‌ای از مصارف این صنایع وابسته به صادرات نیست، همچنین درصورت برنامه‌ریزی مناسب ازسوی مسئولان می‌توان میزان مصرف داخلی محصولات پتروشیمی را افزایش داد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: تحریم شرکت‌های پتروشیمی بیشتر جنبه تبلیغاتی علیه کشور ما دارد. با توجه به اینکه بسیاری از کشورها به محصولات پتروشیمی ایران نیاز دارند در دور زدن تحریم‌ها ایران را همراهی خواهند کرد.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر