بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۳
داستان افزایش سرمایه «دانا» به درازا کشیده و صدای سهامداران از این موضوع بلند شده است. حال ایراد کار کجاست، الله اعلم؛ اما ظاهرا این داستان پیشنیه تاریخی دارد و برخی از درون شرکت، روای داستان هستند!
کد خبر : ۱۹۲۴۰۰

داستان بلند یک شرکت دانا / انتظار 455 روزه سهامداران «بیمه دانا» پایان می‎یابد؟

به گزارش واحد سنجش و راه حلهای رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، شرکت «بیمه دانا» در آخرین روز مهر ماه سال۹۶ پیشنهاد افزایش سرمایه از ۱۰۲ به ۱۵۰میلیارد تومان از محل آورده نقدی را ارائه داد.

سازمان بورس در تاریخ ۱۱بهمن ماه سال۹۶ مجوز افزایش سرمایه را صادر کرد و مجمع فوقالعاده ۲۹اُم همان ماه برگزار شد و افزایش سرمایه ۴۷درصدی به تصویب رسید. 

مهلت قانونی استفاده از حق تقدمها در تاریخ ۲۲اردیبهشت ماه سال۹۷ به پایان رسیده بود؛ ولی برای یک دوره دیگر تا ۲۱خرداد ماه تمدید شد.

داستان بلند یک شرکت دانا / انتظار 455 روزه سهامداران «بیمه دانا» پایان می‎یابد؟

پس از آن، با یک وقفه بیش از ۳ماهه، حق تقدمهای استفاده نشده به حراج گذاشته شد و آخرین مهلت ۷آبان ماه بود.

داستان بلند یک شرکت دانا / انتظار 455 روزه سهامداران «بیمه دانا» پایان می‎یابد؟

اما نکته جالب توجه این است که پس از فروش و تعیین تکلیف حق تقدمهای استفاده نشده، تا به امروز «بیمه دانا» افزایش سرمایه مذکور را به ثبت نرسانده است!

حال سوال این است با توجه به گذشت بیش از ۸ماه از اتمام فرایند پذیرهنویسی حق تقدمها، به چه علت این افزایش سرمایه به ثبت نرسیده است؟! سرچشمه این سستی و تعلل کجاست؟

سهامداران «بیمه دانا» که در افزایش سرمایه حضور به هم رساندند و وجه حق تقدمها را به حساب شرکت واریز کرده‎اند، همچنان در انتظار اضافه شدن سهام خریداری شده به پرتفوی خود هستند.

در واقع، از زمان شروع فرایند پذیره نویسی در تاریخ ۲۳اسفند ماه سال۹۶ تا به امروز، انتظار و صبر سهامداران این شرکت بیمه به ۴۵۵روز رسیده است. حتی اگر ۱۵آبان ماه سال۹۷ که پذیره نویسی حق تقدمهای استفاده نشده به پایان رسید و به طور کامل وضعیت مالکان سهام اضافه شده مشخص شد، را ملاک قرار دهیم، ماهها است که سهامداران «بیمه دانا» چشم به پرتفوی خود دوخته اند تا ارقام جدید را در سبد «دانا»ی خود مشاهده کنند.

از سوی دیگر به این نکته نیز باید توجه داشت که تعلل و طولانی شدن فرایند ثبت افزایش سرمایه، سهامداران را از سود نقدی سال مالی 96 محروم کرد؛ هر چند که در آن مجمع حداقل سود ممکن تقسیم گردید و از این نظر نیز چندان به کام سرمایه‎گذاران و سهامداران نبود.

حال نیز تا چندی دیگر مجمع عمومی عادی سالیانه سال مالی۹۷ برگزار خواهد شد و عدم ثبت افزایش سرمایه تا به امروز سهامداران «بیمه دانا» را نگران کرده است و ظواهر امر نشان میدهد که از سود نقدی سال مالی۹۷ نیز خبری نیست و علاوه بر بلوکه شدن سرمایه آنها، سود تقسیمی را نیز از دست رفته میبینند.

این همه تعلل و زمان برای ثبت افزایش سرمایه در نوع خود جالب توجه است؛ چرا که شرکتهای دیگری همچون «دامداری تليسه» و «تامين سرمايه اميد» در مدت زمان کوتاهی این اقدام را به سرانجام رساندند و در حالی که در مهر ماه سال۹۷ از محل آورده نقدی افزایش سرمایه خود را در مجمع به تصویب رساندند، در اردیبهشت ماه سال جاری ثبت کردند.

اما این داستان پیشینه تاریخی دارد!

در سال۹۱ «بیمه دانا» از محل مازاد تجدید ارزیابی داراییها افزایش سرمایه داد. در آن زمان افزایش سرمایه از این محل مشمول معافیت مالیاتی میشد. ولی به قدری مراحل ثبت به درازا کشید که رقمی در حدود ۳۰میلیارد تومان مالیات تکلیفی به گردن شرکت افتاد و در آن زمان نیز هزینه گزافی را به دوش سهامداران گذاشتند.

شنیدهها حاکی از آن است که علت اصلی طولانی شدن فرایندهای مالی و ثبت افزایش سرمایههای شرکت «بیمه دانا» تعلل و بی تفاوتی دو سهامدار عمده است.

داستان بلند یک شرکت دانا / انتظار 455 روزه سهامداران «بیمه دانا» پایان می‎یابد؟

گویا این بی تفاوتی نسبت به امور شرکت بعد از گذر سالها همچنان ادامه دارد و گریبان سهامداران را بار دیگر گرفته است! امید است مدیران و سهامداران عمده بیمه دانا از خواب بیدار شوندو بیش از این سهامداران خرد را منتظر نگذارند.

گروه رسانه های بورس نیوز پس از تماس های مداوم با مدیران شرکت «بیمه دانا»، همچنان در انتظار پاسخی از آن سوی خط است.


اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
سرمایه شرکت به ۴.۰۰۰میلیارد ریال می‌رسد؛

صدور مجوز افزایش سرمایه ۱۶۷درصدی "دانا"

سرمایه شرکت به ۴.۰۰۰میلیارد ریال می‌رسد؛

صدور مجوز افزایش سرمایه ۱۶۷درصدی "دانا"

ارسال نظر