بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۰:۲۷
رییس اسبق کانون صرافان تاکید کرد:

فرمان نرخ ارز دست کیست؟

اگر قیمت ۱۵۵۰۰ تومانی در یک ماه پیش، غلط بود چرا باید اجازه داده می‌شد که در آن زمان آن نرخ در بازار مورد معامله قرار گیرد.
کد خبر : ۱۹۲۴۳۰
به گزارش بورس نیوز، علی اصغر سمیعی رییس اسبق کانون صرافان در یادداشتی نوشت:
«از یک ماه پیش تا دیروز، قیمت ارز، حداقل حدود ۲۶۰۰ تومان کاهش یافت که این رقم، چیزی در حدود ۲۰ درصد را تشکیل می‌دهد. اولین سوالی که پیش می آید این است که اگر قیمت ۱۵۵۰۰ تومانی در یک ماه پیش، غلط بود چرا باید اجازه داده می‌شد که در آن زمان آن نرخ در بازار مورد معامله  قرار گیرد.

 چرا بازار ساز، با توجه به توانایی هایی که دارد، به کنترل بازار اقدام نکرده بود؟، و اجازه آن سرکشی را به بازار داده بود؟ شاید گفته شود آن قیمت در آن زمان صحیح بوده، خوب در این صورت چه اتفاق مثبتی در ساختار اقتصادی  کشور رخ داده که ناگهان در ظرف یکماه ۲۰٪ از قیمت ارز کاسته شده؟ این تحول و نوسان چه دلیل موجهی داشته؟ آیا نرخ تورم در کشور کاهش جدی داشته؟ آیا نرخ رشد اقتصادی جهشی ناگهانی داشته؟ آیا سایه شوم تحریم ظالمانه از سر کشور برداشته شده؟

شاید گفته شود، تحول مثبتی که اتفاق افتاده ظهور بازار متشکل ارزی است.

برخی تصور می کنند که ابداع اسامی جدید می تواند باعث رخداد، معجزه ای در بازار ارز باشد، در حالی که در بهترین شرایط یک بازار اگر هم مشخصات یک بازار واقعی را داشته باشد می تواند کشف نرخ بکند، نه این که نرخ را کاهش دهد یا افزایش دهد، در حالی که اینطور که گفته می شود معاملات در بازار متشکل در فضای مجازی انجام خواهد شد و این در حالی است که طبق ماده های ۳و۴و۵و۶ از اساسنامه " شرکت های تضامنی صرافان "، انجام  عملیات صرافی  در فضای مجازی و اینترنتی مجاز نمی باشد، بنابر این به نظر می رسد فعالیت های بازار متشکل ارزی کاملا مخالف با چهار بند یاد شده از اساسنامه، "شرکت های تضامنی صرافان " می‌باشد.

در حال حاضر خرید و فروش رسمی در بازار ارز، با شرایط خاص انجام می شود و فعالیت صرافان مجاز، در این بازار  بسیار محدود است و این در حالی است که بازار عملا توسط عوامل غیر رسمی اداره می شود و هر گونه تلاطمی که بخواهند برای ایجاد سود بیشتر، می توانند، در آن ایجاد کنند.

پانوشت:
قسمتی از اساسنامه " شرکت های تضامنی صرافی ":
" ماده ٣ فعالیت صرافی شامل؛ خرید و فروش نقدی ارز، مسکوک طلای ضرب شده توسط بانک مرکزیجمهوری اسلامی ایران و انجام عملیات مربوط به حواله های ارزی از طریق بانک ها و مؤسسات اعتباری غیربانکی مجاز داخلی و ارایه خدمات ارزی برون مرزی از طریق کارگزاران در چارچوب قوانین و مقررات ارزی می‌باشد.
ماده ٤ صرافی مجاز به انجام سایر معاملات ارزی نمی‌باشد.
ماده ٥ صرافی مجاز به انجام عملیات بانکی مربوط به دریافت و نگهداری سپرده از مشتریان و یا اعطای تسهیلات اعتباری و همچنین پیش خرید و یا پیش فروش ارز و انجام سایر معاملات سلف نمی‌باشد.
ماده ٦ صرافی مجاز به انجام عملیات صرافی در فضای اینترنتی و یا مجازی نمی‌باشد."»/ خبر آنلاین


اشتراک گذاری :
ارسال نظر