بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۹
«هرمز» که تا دوره مالی 95 در زیان دست و پا میزد، در دو سال اخیر و به خصوص سال 97 موفق به کسب درآمدهای بسیار مطلوبی گردید که تکرار آن می‎تواند سهامداران را کامروا کند.
کد خبر : ۱۹۲۴۵۳
به گزارش واحد سنجش و راه حل‎های رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، شرکت «فولاد هرمزگان» در سال 97 موفق به تحقق 1109 ريال سود برای هر سهم شد و رشد 339 درصدی را به معرض نمایش گذاشت.
نگاهی به صورت‎های مالی از نقش پررنگ سایر درآمدهای عملیاتی در این مسیر حکایت می‎کند.

سود این فولادساز با دلار گرم می‎شود / ورق به نفع «هرمز» برگشت

تحلیل فاصله ساختار سود و زیان شرکت «فولاد هرمزگان» نشان می‎دهد که حاشیه سود (زیان) ناخالص در دوره‎های اخیر رشد داشته و از منفی به سمت مثبت حرکت کرده است. در حالی که در سال 95 عملیات شرکت با زیان همراه بود و هزینه‎های اداری و مالی حاشیه زیان حدود 11 درصدی را به بار آورد.
اما در سال‎های 96 و 97 ورق برای این شرکت برگشت و به حاشیه سود وارد شد. با افزایش درآمد فروش محصولات به همراه کنترل هزینه‎های تولید توانست بر اوضاع خود مسلط شود و حاشیه سود خالص 14 درصدی سال 96 به 45 درصد در سال 97 افزایش یافت.
 گرم  شدن سود این فولادساز با دلار / ورق به نفع «هرمز» برگشت
همان‎طور که ملاحظه می‎کنید، حاشیه سود ناخالص «هرمز» از میانگین گروه فلزات اساسی 9 درصد کمتر است. بنابراین، برای رسیدن به رقبای خود در بخش عملیاتی، باید بیش از پیش نسبت به کاهش بهای تمام شده و افزایش درآمدها همت ورزد.
افزایش تورم در تمام بخش‎های اقتصاد، موجبات رشد نرخ مواد اولیه مصرفی این فولادساز را فراهم آورد. هر چند که به نظر می‎رسد رشد نرخ فروش محصولات بیش از میزان افزایش نرخ مواد اولیه است. 
 
سود این فولادساز با دلار گرم می‎شود / ورق به نفع «هرمز» برگشت

یکی نکات جالب توجه در ساختار سود و زیان «هرمز» سایر درآمدهای عملیاتی است که رقم آن معادل 29 درصد مبلغ درآمد فروش است. به عبارت بهتر، بخش مهمی‎از سود خالص 16591 میلیارد ريالی سال 97 مدیون سایر درآمدهای عملیاتی ناشی از سود تسعیر ارز است. این مورد در میانگین گروه تنها 4 درصد مبلغ فروش را شامل می‎شود و از حیث مبلغ سود تسعیر ارز، هرمز رتبه اول را در گروه دارد. 
این موضوع سبب شد تا حاشیه سود عملیاتی در رقم 50 درصد قرار گیرد و از نظر مبلغ سود عملیاتی، شرکت را در رتبه 4 گروه فلزات اساسی قرار دهد.
در مجموع، فعلا اوضاع «هرمز» بر وفق مراد است و افزایش نرخ ارز این شرکت را کامروا کرده است. برآورهای شرکت حاکی از این است که در دوره 12 ماهه سال 98 با فروش یک میلیون و 500 هزار تن اسلب فولادی، به درآمد 42880 میلیارد ريالی دست یابد. در دو ماهه نخست سال 24 درصد این مبلغ را به واقعیت بدل کرد و در صورتی که با همین فرمان پیش رود، شرایط به مراتب بهتری در امر سودآوری تجربه خواهد کرد.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر