بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۲
خلاصه گزارش پیش رو را می توان به ابهامات جدی در شناسایی درآمد وجه التزام مرتبط دانست. با توجه به سهم بالای وجه التزام از درآمدهای بانک به نظر می رسد در گزارش حسابرسی شده شاهد تعدیل جدی زیان خالص این بانک باشیم.
کد خبر : ۱۹۲۵۳۵

هزینه سرانه هر شاغل در بانک تجارت چقدر است؟/ابهام جدی در شناسایی درآمدهای وجه التزام پارسال

به گزارش واحد تحقیق و مطالعات بورس نیوز ، روز چهارشنبه شاهد انتشار صورت‌های مالی سالیانه حسابرسی نشده منتهی به پایان اسفند ماه۹۷ بانک تجارت بودیم و بر اساس این صورت‌های مالی، بهبود عملکرد بانک و کاهش محسوس زیان آن در این سال مشاهده شد؛ در این گزارش به ارائه جزئیات وضعیت و عملکرد این بانک بر اساس صورت‌های مالی آن پرداخته خواهد شد.

خلاصه گزارش پیش‌رو را می‌توان به ابهامات جدی در شناسایی درآمد وجه التزام مرتبط دانست. درآمدی که مربوط به جرایم مشتریان و تسهیلات‌ گیرندگان بانک بابت عدم بازپرداخت به موقع اقساط وام ایشان است و معمولا ۶درصد بیشتر از نرخ مصوب وام پرداختی به مشتری است. 

این بخش از درآمدهای بانک تجارت بیش از ۶۰درصد کل درآمدهای مربوط به تسهیلات اعطایی بانک را شامل و مشخص است که اصلی‌ترین آیتم درآمدی بانک در این سال مربوط به وجه التزام است؛ علاوه بر این، نکات دیگری نیز در گزارش عملکرد و وضعیت مالی آن قابل ارائه است که در ادامه به آن پرداخته می‌شود.

در ابتدا اقلام عمده صورت‌های مالی بانک و تغییرات آن را در جدول زیر ارائه شده است:

هزینه سرانه هر شاغل در بانک تجارت چقدر است؟/ابهام جدی در شناسایی درآمدهای وجه التزام پارسال

 هزینه سرانه هر شاغل در بانک تجارت چقدر است؟/ابهام جدی در شناسایی درآمدهای وجه التزام پارسال

* رشد بیش از ۶۰۰ هزار میلیارد ریالی دارایی های شرکت عمدتا به دلیل رشد وجوه نقد به مبلغ ۹۰هزار میلیارد ریال، رشد تسهیلات اعطایی به اشخاص غیردولتی به مبلغ ۱۷۰هزار میلیارد ریال، افزایش دارایی‌های ثابت به مبلغ ۹۰هزار میلیارد ریال بابت تجدید ارزیابی صورت گرفته در سال گذشته و رشد ۱۰۴هزار میلیارد ریالی سرمایه‌گذاری‌های شرکت عمدتا به دلیل تجدید ارزیابی صورت گرفته در این بخش از دارایی‌های شرکت روی داده است.

*  مطالبات از دولت بر اساس یادداشت‌های توضیحی به میزان ۱۰۰ درصد جاری بوده است ( جاری به این معنی که اقساط به طور منظم و بر اساس زمان‌های تعیین شده در حال پرداخت است و یا حداکثر دو ماه از زمان سررسید اقساط و آخرین پرداخت گذشته است.) و بخش عمده آن بر اساس یادداشت ۱۱صورت‌های مالی بابت وام‌هایی است که با تضمین دولت به متقاضیان ارائه شده و همچنین شامل اوراق مشارکت دولتی نیز بوده است.

هزینه سرانه هر شاغل در بانک تجارت چقدر است؟ / ابهام جدی در شناسایی درآمدهای وجه التزام پارسال

*  تسهیلات اعطایی رشد ۳۱درصدی و ۱۷۰هزار میلیارد ریالی را نسبت به سال۹۶ نشان می‌دهد که دلیل اصلی این افزایش را می‌توان عمدتا به افزایش بیش از ۱۲۰هزار میلیارد ریالی تسهیلات اعطایی به ارز دانست.

* سپرده‌های سرمایه‌گذاری بانک ( بجز سپرده‌های جاری و قرض الحسنه) در سال گذشته رشد ۲۰درصدی را داشته که عمدتا مربوط به احتساب سود سپرده‌های قبلی در حساب مشتریان بانک است.

سرمایه بانک با توجه به انجام افزایش سرمایه بانک از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌های آن در اسفند ماه۹۷ با ۳۹۰درصد افزایش از محل تجدید ارزیابی دارایی‌های ثابت (زمین و ساختمان)، سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت شرکت و سرقفلی آن به ۲۲۳ هزار و ۹۲۶میلیارد ریال رسیده است.

* زیان انباشته بانک با افزایش ۵ هزار و ۱۴۳میلیارد ریالی در سال گذشته به بیش از ۱۰۹ هزار میلیارد ریال رسیده و شرکت مجددا در آستانه ورود به شمولیت ماده ۱۴۱ قانون تجارت قرار گرفته است.

* درآمد تسهیلات اعطایی بانک با ۳۳درصد افزایش نسبت به سال۹۶ به بیش از ۱۶۵ هزار و ۲۳۹ میلیارد ریال رسیده که عمدتا به دلیل افزایش بیش از ۲۶هزار میلیارد ریالی درآمدهای شناسایی شده در بخش وجه التزام است. 

لازم به ذکر است که این بانک تنها در دو سال اخیر مبلغی بیش از ۱۴۸هزار میلیارد ریال درآمد ناشی از وجه التزام شناسایی شده که کیفیت آن و امکان دریافت وجوه نقد ناشی از این درآمد محل ابهام جدی است.

* زیان خالص بانک تجارت با توجه به رشد درآمدهای آن و عدم افزایش هزینه های مربوط به سود سپرده پرداختی به عنوان اصلی ترین آیتم کاهنده درآمد بانک، با بیش از ۹۰درصد کاهش نسبت به سال قبل از آن، به ۵هزار و ۱۴۳میلیارد ریال رسیده است.

نکات مهم گزارش بانک تجارت را علاوه بر جدول فوق و توضیحات آن می توان در بندهای زیر مشاهده کرد:

هزینه سرانه ۱۰میلیون و ۹۰۰هزار تومان هر شاغل برای سهامدار

۱. تعداد کل شعب بانک در سال۹۷ با ۱۷۲واحد کاهش به ۱.۴۴۰شعبه رسیده است و فروش ساختمان های مازاد بانک در سال گذشته منجر به شناسایی مبلغ ۱.۳۰۰میلیارد ریال درآمد غیرعملیاتی شده است. همچنین تعداد کارمندان بانک با حدود ۹۰۰نفر کاهش نسبت به سال۹۶ به ۲۲.۸۴۱نفر رسیده است. 

بر اساس یادداشت های توضیحی صورت های مالی هزینه های مربوط به کارمندان بانک در سال گذشته، مبلغ ۲۹ هزار و ۸۶۱ میلیارد ریال بوده است که این بدین معنی است که هزینه سرانه یک نفر شاغل در این بانک، سالیانه ۱.۳۰۰میلیون ریال و معادل ۱۰۹میلیون ریال در ماه است.

مشخص است که کارمندان با سطوح شغلی پایین بانک به هیچ وجه از این مزایای سنگین مالی برخوردار نبوده اند و به طور قطع دریافتی های بالای مدیران بانک و افراد ارشد شاغل منجر به ایجاد چنین هزینه سنگینی در این بانک شده است و ایکاش عملکرد مدیران این بانک نیز همچون حقوق های دریافتی آنان در سطوح بالایی بود که از کسب زیان انباشته بیش از ۱۰۹هزار میلیارد ریالی ان جلوگیری به عمل آورند و به نظر می رسد که این آیتم هزینه ای می تواند توجه سهامداران عمده و جز این بانک را به خود جلب کند و این موضوع را می توان در جلسه مجمع عمومی عادی سالیانه بانک از مدیران شرکت بازخواست نمود و در خواست شفاف سازی کرد.

۲. شاید مهم ترین نکته در گزارش بانک تجارت را بتوان در ترکیب درآمدهای کسب شده بانک در سال گذشته جستجو کرد. 

بر اساس یادداشت شماره ۳۶صورت های مالی ، مبلغ درآمد شناسایی شده بابت درآمد تسهیلات اعطایی و سپرده گذاری بانک در سال گذشته، مبلغ 165 هزار و 239 میلیارد ریال بوده است که ترکیب درآمدهای بانک را می توان در جدول زیر مشاهده کرد:

هزینه سرانه هر شاغل در بانک تجارت چقدر است؟ / ابهام جدی در شناسایی درآمدهای وجه التزام پارسال


بار سنگین مغایرت ۷هزار میلیارد تومانی
همان گونه که مشاهده می شود بیش از ۵۳درصد از کل درآمدهای بانک در سال گذشته مربوط به وجه التزام بوده است. 

وجه التزام در واقع جریمه مشتریان بدحساب بانک محسوب می شود که بر اساس ضوابط بانک مرکزی برای تسهیلات جاری، سررسید گذشته و معوق بر اساس شیوه تعهدی و برای تسهیلات مشکوک الوصول بر اساس شیوه نقدی محاسبه و منظور می گردد. در سرفصل تسهیلات اعطایی به مشتریان غیردولتی، در سال۹۷ کل مبلغ شناسایی شده وجه التزام، ۱۶.۰۴۶میلیارد ریال افزایش داشته است.

همچنین در بخش مطالبات از دولت نیز بر اساس یادداشت شماره ۱۱کل تسهیلات اعطایی به دولت در بخش تسهیلات جاری منظور شده است و مبلغی بابت وجه التزام از درآمدهای دولت مشاهده نمی شود و به این ترتیب شاهد مغایرت سنگین بیش از ۷۱هزار میلیارد ریالی در درآمدهای شناسایی شده بانک در این سال می باشیم که مشخص نیست مبلغ ۸۷هزارمیلیارد ریالی وجه التزام (البته به جز وجه التزام تسهیلات ارزی و اعتبارات اسنادی) به چه صورتی محاسبه و شناسایی شده است.

شاید نکته اصلی کاهش زیان خالص بانک در سال گذشته علاوه بر شناسایی سود بابت تسعیر دارایی های ارزی آن، بابت رشد سنگین و مبهم درآمدهای ناشی از وجه التزام باشد. در این خصوص به نظر می رسد که شفاف سازی فوری بانک و درخواست سازمان بورس از این بانک لازم و ضروری باشد.

دلار ۸هزار و ۶۰۰تومانی در بانک تجارت
۳. درآمد ناشی از نتیجه مبادلات ارزی بانک در سال۹۷ به مبلغ ۳۶هزار و ۱۳۷میلیارد ریال شناسایی شده که دلیل آن، شناسایی و لحاظ شدن نرخ ارز سامانه نیما در بخش دارایی ها و بدهی های ارزی بانک بوده است.

نرخ منظور شده به ازای هر دلار آمریکا ۸۶هزار و ۲۷۱ریال بوده که به نظر می رسد در سال جاری نیز با توجه به رشد نرخ سامانه نیما شاهد کسب سود مجدد از این محل باشیم. 

در خصوص این بخش از درآمدهای بانک نیز نکته مبهم مربوط به افزایش ۱۰۰ هزار میلیارد ریالی تسهیلات اعطایی به ارز از محل صندوق توسعه ملی در بخش دارایی های بانک ولی افزایش تن‌ها ۷۶هزار میلیارد ریالی این بانک به صندوق توسعه ملی در سال گذشته است که علت مغایرت در این دو بخش مشخص نیست و نمی توان اظهار کرد که بانک دو نرخ تسعیر متفاوت را لحاظ کرده است.

دخل و خرج بانک تجارت کم آورده ؟
۴. از ریسک های مهم بانک می توان به ریسک نقدینگی آن اشاره کرد. بر اساس جدول تحلیل سررسید دارایی ها و بدهی های بانک، در دوره زمانی یک ماهه شاهد کسری سنگین مبلغ ۶۴۲هزار میلیارد ریالی بانک هستیم. 

این کسری بدین معنی است که اگر سپرده گذاران جهت دریافت سپرده های خود طی یک ماه آینده به بانک مراجعه نمایند، بانک تجارت با کسری ۶۴۲هزار میلیارد ریالی مواجه خواهد بود. این کسری برای دوره زمانی یک تا سه ماهه، مبلغ ۶۲۳هزار میلیارد ریال و برای دوره زمانی سه ماهه تا یک ساله مبلغ ۸۹۸هزار میلیارد ریال است که ارقام بسیار ترسناکی به نظر می آیند.

 با توجه به ارقام مشابه این جدول در سال گذشته که برای دوره زمانی یک ماهه، یک تا سه ماهه و سه ماهه تا یک ساله به ترتیب ۳۰۱، ۳۲۶ و ۶۵۷ هزار میلیارد ریال بوده اند، شاهد افزایش ریسک بانک از این منظر می باشیم.

افزایش سرمایه هم افاقه نکرد/کفایت سرمایه منفی در سال۹۷
۵. در بخش سرمایه نظارتی و بر اساس استانداردهای وضع شده، سرمایه لایه یک بانک با کسری بیش از ۷۷هزار و ۵۵۰ میلیارد ریالی مواجه است و نسبت کفایت سرمایه این بانک که بر اساس استانداردهای حداقلی می بایست ۸درصد باشد، در پایان سال۹۷ معادل منفی ۷.۹درصد بوده است و این موضوع نشان دهنده این است که انجام اعمالی مثل افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی  هیچ تاثیری در کاهش ریسک بانکداری نداشته و مشخص نیست برنامه بانک در جهت رسیدن به استانداردهای اولیه در زمینه کفایت سرمایه چیست؟ و آیا اساسا چنین برنامه ای در دستور کار بانک قرار دارد یا خیر؟

هزینه سرانه هر شاغل در بانک تجارت چقدر است؟ / ابهام جدی در شناسایی درآمدهای وجه التزام پارسال

وام ۲۳میلیون تومانی به هر کارمند با هزینه سرانه ۱۰میلیون و ۹۰۰هزار تومانی؟
۶. سپرده های قرض الحسنه بانک در پایان سال۹۷، مبلغ ۵۴هزار و ۴۷۲میلیارد ریال بوده که این سپرده های به ترتیب در محل پرداخت وام قرض الحسنه به اشخاص به مبلغ ۴۲.۶۰۳میلیارد ریال ، وام قرض الحسنه پرداختی به کارکنان بانک به مبلغ ۵.۳۲۵میلیارد ریال ( به طور متوسط ۲۳میلیون تومان به ازای هر نفر فقط در عرض یک سال) و سایر موارد مصرف شده است.

۷. لیست تسهیلات گیرندگان عمده بانک بر اساس یادداشت های پیوست صورت های مالی در جدول زیر به همراه میزان وثایق دریافتی اعلام شده است:

هزینه سرانه هر شاغل در بانک تجارت چقدر است؟ / ابهام جدی در شناسایی درآمدهای وجه التزام پارسال

از نکات مهم جدول بالا می توان به عدم تناسب مانده بدهی شهرداری تهران با وثایق نزد بانک و همچنین لحاظ کردن کل بدهی جواد توکلی طرقی به عنوان تسهیلات غیرجاری و ریسک بالای عدم وصول این نوع از تسهیلات اشاره نمود.

به گزارش بورس‌نیوز، در سال های اخیر همواره شاهد تفاوت محسوس ارقام مندرج در بانک‌های کشور در صورت های مالی حسابرسی نشده و حسابرسی شده بوده ایم و به نظر می رسد در سال جاری نیز در خصوص بانک تجارت در صورت دقت نظر و سخت گیری های بانک مرکزی شاهد ادامه این رویه باشیم. با توجه به سهم بالای وجه التزام از درآمدهای بانک به نظر می رسد در گزارش حسابرسی شده شاهد تعدیل جدی زیان خالص این بانک باشیم.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
بیاری
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۱
یکی از بهترین سایت ها هستید که تحلیل ها و خبرها را بدون هیچ چشم داشتی در اختیار فعالان بازار سرمایه قرار میدید . مثل بعضی سایت های پولکی نیستید که از مردم پول می گیرند و تحلیل های آبکی تحویل می دهند
ناشناس
Netherlands
شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۶
بانک تجارت با خودش چند چنده ؛ چرا بانک مرکزی چماقی برای این بانک ها نمی گذاشت
دکتر دادمرزی
Canada
شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۳
جالبه که این همه سایت و خبرگزاری داریم اما فقط بورس نیوز رو دیدم که این همه با دقت و تخصصی داره تحلیل می کنه / بورس نیوز وزین ممنونم
فاطمه سادات
Canada
شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۴
شنیده ها از اعلام سود 300 تومانی بانک ملت در سال 97 و افزایش سرمایه 500 درصدی از محلی تسعیر ارز
آلفا
Canada
شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۶
تجارت و صادرات و همچنين ملت جزو گزينه هاي كم ريسك و پربازده براي سرمايه گذاري هستن، اولا به نسبت ساير سهماي گروههاي ديگه درب ضررشون بستس و نهايت ضرر متصور ٢٠٪؜ بيشتر نخواهد بود در بدترين حالت بازار، اما بالعكس براي رشد و صعود بسيار جا دارن، بحث تسعير ارز كه خب ساير دوستان واجع بهش بارها گفتن و الان هم در صورتهاي تجارت و صادرات به حقيقت پيوست،دريافت طلبشون از دولت از محل فروش سهام دولت در بانكها نيز عنوان شده كه اگر اتفاق بيوفته اثر بسيار مثبتي روي سوداوري و بالطبع قيمت سهما داره، مزيت بدي نقدشوندگي اين سهماس كه به راحتي در روز ميشه ميليوني خريد و فروش انجام داد بدون هيچ گير كردني، در اخر هم اين برهه زماني فعلي تا مجامع هميشه بطور كلاسيك واسه سهماي بانكي خوب بوده و رشد داشتن، بطور كلي خريد و نگهداري يه مقدار از اين ٣ سهم با ديد يكي و دو ماهه، با توجه به ريسك كمشون، حداقل بازدهي ٢٠-٢٥ درصدي به همراه خواهد داشت
یاسر
Canada
شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۶
بزرگترین ابهامی که کل گروه بانکی و بویژه بانک ملت (که بزرگترین وضعیت باز ارزی را دارد) درگیر خود کرده نحوه محاسبه سود حاصل از تسعیر ارز است.
این ابهام بطور خلاصه ۴ سوال زیر است:

۱. آیا تمام وضعیت باز ارزی تسعیر می شود؟

۲. آیا تمام وضعیت باز ارزی با نرخ واحد تسعیر می شود؟

۳. نرخ تسعیر ارز چقدر خواهد بود؟

۴. آیا بخشی از سود تسعیر ارز ذخیره گرفته خواهد شد؟

صورتهای مالی ۱۲ ماهه بانک تجارت به هر ۴ سوال/ابهام پاسخ می دهد:

۱. از ۸۳۹ میلیون دلار وضعیت باز ارزی این بانک ۸۱۶ میلیون دلار یعنی بیش از ۹۷ درصد وضعیت باز ارزی تسعیر شده است.

۲ و ۳. نرخ واحد معادل میانگین نرخ نیما در ۶ ماهه دوم سال ۹۷ (۸۶۲۷ تومان) برای تسعیر ارز لحاظ شده است.

۴. هیچ بخشی از سود حاصل از تسعیر ارز ذخیره گرفته نشده است.
ناشناس
Canada
شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۸
✅شایعه شنیده شده بخشنامه برای تسعیر ارز بانک ها تهیه شده دلار 7500 یورو 8500
حسن زاده
Canada
شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۹
ولی اله سیف پارسال برای دو روز اوین بوده / صدر هاشمی رو هم که هفته قبل گرفتن
ناشناس
Canada
شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۹
به بانک ملت امان ندید از دو محل افزایش سرمایه داره خبر بالا خیلی مهمه
ساسی مانکن
Canada
شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۱
بانک پاسارگاد جزو تنها بانکهایی است که افزایش سرمایه از محل تجدید اریابی نداشته و این پتانسیل نهفته در آن موجود است
ساسی مانکن
Canada
شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۵۳
بانک پاسارگاد جزو تنها بانکهایی است که افزایش سرمایه از محل تجدید اریابی نداشته و این پتانسیل نهفته در آن موجود است
سامان حسنی
Netherlands
شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۱
این بانک فقط به فکر پر کردن جیب مدیران خودشته و از جیب سهامداران برای خودشون کیسه میدوزن
ناصر
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۵
به به چه گل و بلبلیه توی بانک تجارت...حالا کی گند این بانک در بیاد خدا میدونه
ناشناس
Netherlands
شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۹
بانک تجارت مگه این که با این کارا بتونه زیانش رو مخفی کنه. حالا کیه که به فکر باشه
فاطمی
Germany
شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۲
هزینه سرانه یک نفر شاغل 11 میلیون توماااان!!! اونوخ ما اینجا باید له له یه وام 3 تومنی رو بزنیم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۵
ممنون از گروه حرفه ای بابت گزارش روشنگرانشون
roya
Netherlands
شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۸
اینهمه ابهام از یک بانک؟؟؟؟؟!!!!
امیر
Japan
شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۴
واقعا وضعیت بانک تجارت توی بازار سرمایه اینقدر بی ریخته
سامان حسنی
Netherlands
شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۵۶
این بانک فقط به فکر پر کردن جیب مدیران خودشته و از جیب سهامداران برای خودشون کیسه میدوزن
سامان بورسی
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۰۱
این بانک رو انقدر اذیت نکنید بابا اینا خوب دارن مدیریت می کنند ولی نمیشه دیگه
یاد پدربزرگم‌افتادم که هر وقت می‌خواست برنج درست کنه یا ته می‌گرفت یا شفته می شد.
می گفت بابا نمی تونم‌تقصیر من نیست. خدا خیر بده بازار سرمایه رو آشپز رو با غیر آشپز نشون میده.
عباسی
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۹
من یکی از آشناهامون چندسالی است که کارمند بانک تجارت شده است . در عرض چند سال ماشین شاسی بلند و چند دستگاه خونه و زمین و ... خریده است . مگه یک کارمند ساده که مدرکش به لیسانس هم نمیرسه چقدر حقوق می گیره که این همه ریخت و پاش باید داشته باشه . حالا ما نزدیک چهل سالمون شده و هنوز ازدواج نکردیم چون توانایی اجاره یک خانه رو نداریم . اونوقت این کارمندهای از خود راضی بانک تجارت باید انواع وام ها و تسهیلات را بگیرند.
مهدی
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۹
بورس نیوز ممنون عالی بود
حسنی
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۰
درود بر بورس نیوز که حرف اول بازار سرمایه رو میزنه
مجتبی
Romania
يکشنبه ۲۶ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۶
این مطلب خیلی گنگ نوشته شده . منکه نفهمیدم الان این به نفع بانکه یا به ضرر بانک . الان تو گزارش حسابرسی قراره اتفاق خوبی برای سهامدرا بیفته یا اتفاق بدی ؟؟؟؟