بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۸
برگزاری عرضه اولیه شرکت های بورسی همزمان با برگزاری مجمع سالیانه به نفع شرکت بورسی است و سهامدارا عملا بهره ای نمی برد.
کد خبر : ۱۹۲۶۶۷

به گزارش خبرنگار بورس نیوز، یکی از اتفاقاتی که در فصل مجامع سال جاری برای حداقل 2 بار تکرار شد، برگزاری مجمع سالانه تنها چند روز بعد از عرضه اولیه سهام شرکت بود. این اتفاق به نفع شرکت و به ضرر سهامدارانی است که در عرضه اولیه شرکت می‌کنند زیرابه دلیل برگزاری مجمع و تقسیم سود عملاً امکان فروش سهام وجود نخواهد داشت و همچنین چون عرضه‌های اولیه در مقیاس سهمی کمی اتفاق می‌افتد، عملاً تقسیم کردن سود در این زمان به دلیل پایین بودن سهم سهامداران، باعث بلوکه شدن سود در حساب شرکت می‌شود.

یکی از مکانیسم‌ها برای جلوگیری از بلوکه شدن این سودها در حساب شرکت، انتقال سود به‌صورت الکترونیکی به‌حساب سهامدار است و به همین دلیل شما در زمان دریافت کد بورسی، شماره‌حساب و شبا خود را نیز ثبت می‌کنید اما؛ به چه دلیل این انتقال الکترونیکی از سوی شرکت‌ها رخ نمی‌دهد؟

و چرا عرضه‌های اولیه یک هفته قبل از مجمع برگزار می‌شوند؟

علی صحرایی مدیرعامل شرکا بورس تهران در گفت وگو با خبرنگار بورس نیوز به این سؤالات پاسخ داد. وی در مورد هم‌زمانی  عرضه اولیه و مجمع سالانه برخی از شرکت‌ها و فرابورس و بورس گفت: خود سهامدار عمده دوست دارد که عرضه اولیه به همراه توزیع سود نقدی باشد. وقتی بعد از توزیع سود باشد از نگاه سهامداران جذابیت آن کمتر می‌شود و این به نفع سهامداران است.

وی ادامه داد: اینکه به دنبال سود خود به دلیل کم بودن نمی‌روند نیز تصمیم شخصی سهامدار است. ضمن اینکه ما نمی‌توانیم فصل مجامع شرکت‌ها را تغییر دهیم. چون شرکت‌ها یک شرکت مادر دارند و برای برگزاری مجامع الزام دارد که سر زمان‌بندی هر مجموعه و گروهی مجمع خود را برگزار کنند.

پرداخت الکترونیکی راه‌حل این مشکل

مدیرعامل بورس تهران با تأکید بر این مهم که پرداخت الکترونیکی سود راه‌حل خوبی برای بلوکه نشدن این سودها در حساب شرکت خواهد بود، گفت: خود ناشر می‌تواند این را تصویب کند و با مراجعه به شرکت سپرده‌گذاری مرکزی درصورتی‌که اطلاعات حساب سهامداران کامل باشد پرداخت الکترونیکی هم می‌تواند انجام شود.

وی تأکید کرد: البته بنده امیدوارم در مورد عرضه‌های اولیه، نگاه سهامداران از نگاه کوتاه‌مدت یک‌هفته‌ای هم‌تغییر کند. بهتر است با نگاه میان‌مدت به بازار سرمایه ورود کنند.

این اظهار نظر در حالی است که برخی کارشناسان بر این عقیده هستند که نبود قانون برای اجبار به پرداخت الکترونیکی دلیل بروز مشکلات برای پرداخت سود سهامداران بوده و این قانون نیز باید توسط سازمان بورس اعلام و اجرا شود.

 


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
مدیر عامل شرکت بورس تهران خبر داد:

رونمایی از تابلوی بازار برتر در بورس

مدیرعامل شرکت بورس‌تهران در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکید کرد:

تامین مالی شرکت های دارای مطالبات و لیزینگ ها از طریق اوراق خرید دین در بورس تهران

صحرایی در همایش انجمن حسابداران خبره ایران تاکید کرد:

رشد ابزارهای تامین مالی در بازار سرمایه/نرخ موثر اوراق طلایی به 24 درصد رسید

ارسال نظر
نظرات بینندگان
عباس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۴
دمت گرم بورس نیوز . مگر اینکه شما به فکر دغدغه های سهامداران باشید . ممنون که این همه پیگریدو من مطمئن هستم تا حصوصل نتیجه بی خیال نمی شوید. توی این دوره زمونه کمتر کسی پیدا میشه به این موضوعات ورود کنه . اگر هم کاری از دست سهامداران برای گرفتن حقشون برمیاد اطلاع بدید مطمئنا سهامداران مشارکت می کنند
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۳
پس این سامانه سجام که همه رفتند ثبت نام کردند به چه دردی میخوره؟
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۶
تصمیم شخصی سهامدار !!!!!!!!!!!!!!
سهامدار زمانی باید حضوری به بانک مراجعه میکرد که خود سهم را هم حضوری از کارگزار میخرید .
فردوسی
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۶
یعنی این وسط سازمان بورس کلا از خودش رفع مسئولیت کرده!! همه چی به شرکت ربط داره یعنی چه؟چرا مجوز عرضه صادر میکنند و نفع سهامداران را در نظر نمیگیرند؟
متاسفانه با اینکار عملا به جهت داشتن سود مجمع در دل سهم قیمت را بالاتر در نظر میگیرند و عرضه میکنند.. و از طرفی جوری برنامه ریزی میکنند که کسی برای دریافت اقدام نکند..!! ظاهر امر بیشتر تبانی به نظر میرسد تا دلبخواه شرکت.
فردوسی
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۷:۳۷
یعنی سازمان بورس این وسط هویج تشریف دارن