بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۱
مدیرعامل تایدوارتر خاورمیانه با اشاره به شناور توقیف شده در کویت گفت:شناور چارتر پارتی شده توسط کویت همچنان در دست کویتی‌ها است و هیچگونه پاسخ صحیحی به ایران نمی‌دهند.
کد خبر : ۱۹۲۶۸۳

به گزارش بورس نیوز، حسن زارعی در نخستین کنفرانس خبری خود پس از واگذاری مجموعه به بخش خصوصی با بیان اینکه به هیچ یک از افراد ما ویزا برای ورود به کویت داده نشده است، افزود: با این شرایط امکان پیگیری رسمی از کشور کویت را نداشتیم اما از طریق یکی از اعضای شرکت، وکیلی در کشور یاد شده گرفته شد.

به گفته وی، در ابتدا گفته می‌شد که پرچم و مدارک این شناور جعلی است اما اکنون می‌گویند این شناور اشغال به آب‌های آزاد ریخته است.

زارعی با اشاره به وصول حدود 40 تا 50 درصد از مطالبات تایدواتر(80 میلیارد تومان) به شناور توقیف شده این شرکت در کویت اشاره کرد و با بیان این که این شناور ربایش شده گفت: یکی از شناورهای ما اوایل سال قبل قراردادی با شرکت کویتی به ارزش روزانه 5000 یورو امضا شد. قرار بوده 6 ماه این شناور کار کند که یک جرثقیل دارد که 1000 تن را می تواند بلند کند.کار انجام می شود و مجوز خروج از بندر شئبیه می گیرد و به آبهای بین المللی می آید.

این مقام مسئول ادامه داد: این ماجرا مربوط به مهرماه است؛ دو شناور کویتی شناور تاید واتر را با زور بر می گردانند. قوانین بین المللی با دزدی دریایی مخالف است و باید حکم دادگاه برای این کار باشد.

زارعی با اشاره به این که ما شناور را ایرانی تحویل گرفتیم و ایرانی پس گرفتیم، اظهار کرد: پریشب اجازه دادند غذا را به کرو جدید برسانیم. این شناور دورتر از سواحل کویت است.

زارعی گفت: تا امروز کویت به ما برای رسیدگی به وضعیت شناور ویزا نداده است. سهامدار عمد6 ما از طریق روابطی که داشته توانسته برای رسیدگی به وضعیت شناور وکیل گرفته است.

وی با بیان اینکه «شنیده ایم که خدمه شناور آشغال را داخل دریا ریخته است»، افزود: می دانیم چه اتفاقی افتاده است، به نظر می رسد در کویت طائفه ای عمل می شود.

وی با بیان این که از وزارت امور خارجه 6 بار درخواست کرده ایم تا بتوانیم به کویت سفر کرده و به امور شناور رسیدگی کنیم، تصریح کرد: فکر می‌کردیم ارگان دولتی می‌روند و شناور ما را که جزو دارایی های ایران است، آزاد می کنند.

وی با بیان این که پیمانکار کره ای که شناور در اختیار وی بود الان فراری است، اظهار کرد: در قرارداد این شناور تضمین محکمی نگرفته ایم که بتوانیم برای آزادی آن اقدام کنیم.

مدیر عامل تاید واتر اظهار کرد: اگر کویتی ها نتوانند ادعای خود را اثبات کنند باید تمام خسارت های مربوط به خواب این شناور را بر اساس قوانین بین المللی پرداخت کنند. قطعا این عدد از پولی که قرار بود شناور از کار کردن کسب کند، بالاتر خواهد بود.از این رو به دنبال حل این مسئله از طریق قانونی هستیم.

زارعی با اشاره به اینکه خبر خوش در انتظار سهامداران این شرکت است، تصریح کرد: شرکت تایدواتر خاورمیانه ظرف ۲۰روز آینده افزایش سرمایه ۱۰۰درصدی خواهد داشت.

وی ادامه داد: این افزایش سرمایه از محل وجه نقد سهامداران پرداخت خواهد شد و به دلیل سود بالای سهام شرکت پرداخت سهامداران از طریق سود دریافتی صورت می‌گیرد.

وی با بیان اینکه حدود 10 هزار سهامدار خرد داریم که حدود 8000 سهامدار از مجموعه خودمان است، گفت: برخی از این سهامداران 30 سال است که این سهام را در اختیار دارند و خیلی از آنها جزو پرسنل ما هستند.

زارعی با بیان این‌که بعد از واگذاری تاید واتر به بخش خصوصی شاهد تغییر نگاه در این مجموعه بوده‌ایم، اظهار کرد: به دلیل دولتی بودن اهداف متفاوت بود،‌الان هدف ما فقط سودآوری شرکت است. طی 8 ماه اخیر تلاش کرده‌ایم این نگاه در مجموعه نهادینه شود؛ هم‌اکنون 4300 نفر پرسنل داریم.

وی با بیان این‌که تاید واتر در تمام بنادر کشور از جمله شهید رجایی حضور دارد، افزود:‌ سال 96 حدود 60 میلیارد مجموعه سود شرکت بود،‌امسال این رقم به 160 میلیارد تومان رسیده و انتظار افزایش آنرا علی رغم محدودیت شرایط در سال جاری را داریم.

مدیرعامل تاید واتر تصریح کرد: حدود 10 در بیمه و مالیات تاید واتر مشکل داشت که بین 50 تا 60 میلیارد تومان بود. این مسئلهرا برطرف کرده‌ایم و مشکلات مربوط تا سال 96 حل شده است.

وی یادآور شد: قراردادهای پیمانکاری (حدود 8600 قرارداد) مورد بازنگری قرار گرفت و برخی از آنها به دلیل زیانده بودن به نصف کاهش یافت.

زارعی با اعلام این که خرید خارجی به زیر 20 درصد رسیده و 80 درصد با استفاده از مهندسی معکوس تامین می‌شود، اظهار کرد:‌ قراردادهای تاید واتر ساماندهی شده است؛ به عنوان مثال در بخش کشنده ها برون سپاری را قطع کرده و حدود 20 میلیارد تومان که به همین دلیل از شرکت خارج می شد، بازگردد.

وی با بیان این که تاید واتر به یک شرکت هلدینگ تبدیل شده که فقط بر عملکرد شرکت ها نظارت می کند، گفت: قراردادهای واسطه ای بندری را قطع کرده ایم.

مدیرعامل تاید واتر با یادآوری اینکه بیش از 200 دستگاه اتومبیل داریم و به نطر می رسد بخشی از ایران خودرو هستیم، افزود: افزایش سرمایه 100 درصدی از محل وجه نقد و دریافتی سهامداران تا 20 روز آینده عملیاتی می شود.

به گفته وی، تاید واتر در حوزه حمل و نقل بین شهری فعال نبود که اخیرا در بندر چابهار به صورت مشارکتی وارد شده ایم. چند صد کشنده در اختیار داریم که می توانیم برای حمل و نقل درون شهری از آنها استفاده کنیم.

زارعی تاکید کرد: در امور بندری حدود 8 شناور داریم و یک شناور در حال ساخت هم وجود دارد که طی سال های اخیر هیچ درآمدی نداشتند برای استفاده از این ظرفیت شرکتی را تاسیس کرده ایم. امسال انتظار داریم 30 درآمدهای دریایی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه از سال گذشته درآمد جدید داریم به نام سالویج، گفت: حدود 100 شناور مغروق در خور موسی داریم که 7 فروند آن که بیشترین مشکل را برای تردد ایجاد کرده بودند را خارج کردیم.

وی با بیان این که سازمان بنادر در این موضوع با ما خوب تا کرده است، افزود: امسال هم قرار است 3 فروند در این منطقه خارج سازی شود که امیدواریم ما آنرا انجام دهیم.

به گفته زارعی، هر شناور مغروق برای شناورسازی 3.3 میلیون دلار نیاز دارد و در این خصوص احتمالا یک شرکت تخصصی در زیرمجموعه تاید واتر برای سالویج تاسیس شود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر