بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۴۴
عضو پیشین شورای عالی بورس تاکید کرد:

الزام تزریق نقدینگی برای حیات بازارثانویه

بازارهای مالی ابزاری است که می‌تواند تعیین‌کننده قیمت باشد و نقدینگی لازم را برای ادامه حیات بازار ثانویه تامین کند.
کد خبر : ۱۹۲۷۶۲

به گزارش بورس نیوز، حسین عبده تبریزی در همایش «تامین مالی از بازار سرمایه» که در محل سالن الغدیر دانشکده مدیریت دانشگاه تهران برگزار شد، عنوان کرد: بازار مالی از ابزارهایی استفاده می‌کند که از طریق آن می‌تواند تعیین قیمت کرده و نقدینگی را فراهم کند تا بازار ثانویه فعالیت خود را ادامه دهد.

وی با اشاره به نیاز به حفظ نقدینگی در بازار سرمایه بیان کرد: برای جلوگیری از مالی شدن اقتصاد باید جلوی بازده نامعقول بازارهای سفته‌بازی گرفته شود.

به گفته وی بازار ثانویه در بلندمدت ظرفیت نگهداشت حجم نقدینگی را ندارد. به علاوه منابع حاصل ازبازار ثانویه به بخش واقعی اقتصاد و تولید منتقل نمی‌شود.

عضو پیشین شورای بورس و اوراق بهادار درباره اقدامات انجام شده در بازار سرمایه برای تامین مالی گفت: تاثیری که بازار سرمایه در این مدت گذاشته این بوده است که دولت توانسته است بدهی‌های خود را با انتشار اسناد خزانه اسلامی پرداخت کند. اما اکنون بهترین زمان برای استفاده از این امکان نیست. چراکه دولت گرفتاری‌های مالی بسیاری دارد و ممکن است برای رفع این نیازها بیبش از حد مجاز به اوراق تکیه کند.

وی ادامه داد: تقویت بازار اولیه در این مدت توانسته است فعالیت‌های انجام دهد تا بازار ثانویه احیا شده و حباب آن بترکد.

وی همچنین تاکید کرد: بازار سرمایه تلاش کرده بخش خصوصی واقعی را برای انتشار اوراق بهادار عمومی تشویق کند.

عبده تبریزی تصریح کرد: خصوصی‌سازی شرکت‌های دولتی باقیمانده و واگذاری سهام مازاد آنها توسط هلدینگ‌ها از دیگر اقدامات انجام شده در بازار سرمایه است.

وی با بیان اینکه اکنون در شرایط رکود تورمی به سر می‌بریم، افزود: به کارگیری ابزارهای مالی مختلف نیازمند کمک دولت‌هاست و منابع عمومی را طلب می‌کند که در تنگناهای اعتباری به آنها کمک کرده و از تسهیلات دولتی و عمومی استفاده کنند.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: ابزارهای مالی می‌تواند هزینه ریخته شرکت‌ها را با جایگزینی روش‌های اعطای کمک هزینه دولت با حمایت معاملاتی از طریق استفاده از این ابزارها تامین کند.

وی ادامه داد: برای تبیین بحث‌ها در جهت رشد اقتصادی معتقدیم که در این حوزه می‌توان از ابزارهای مالی به درستی استفاده کرد تا نقش موثری در رشد اقتصدی کشور داشته باشند.

وی تاکید کرد: زمانی که در کشور نظام کنترل قیمت وجود دارد ابزارها نمی‌توانند به درستی کمک کننده باشند. همچنین درجه تاثیرگذاری آنها در زمانی که شرایط زیرساختی استفاده در حوزه آماده نباشد کاهش یافته و کارایی ندارد.

 
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
عضو سابق شورای عالی بورس در گفتگو با بورس‌نیوز مطرح کرد:

کم‌کاری "دولت" در فرونشاندن عطش "کداولی‌ها"

معاونت نظارت مالی و خزانه داری کل کشور وزارت امور اقتصادی و دارایی خبر داد:

تامین اعتبار پرداخت اوراق بهادار دولتی

ارسال نظر