بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۱ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۹
رئیس خانه معدن در گفت‌وگو با بورس نیوز تاکیدکرد:

ضرورت سرمایه‌گذاری در توسعه و تجهیز معادن زغال‌سنگ

اگرچه هنوز قیمت های جهانی زغال سنگ تقریبا ۱.۵برابر محصول داخلی است؛ ولی با توجه به بهای تمام شده، حاشیه سود صنعت امروز برای جذب سرمایه گذاری در معادن زغال سنگ مناسب تر شده است.
کد خبر : ۱۹۲۷۹۸
ضرورت سرمایه گذاری در توسعه و تجهیز معادن زغال سنگ

به گزارش بورس نیوز، با توجه به راه اندازی کارخانه فولادسازی به روش کوره بلند میدکو در آینده ای نزدیک و افزایش تقاضای زغال سنگ در کشور، سرمایه گذاری در هر ۳ بخش اکتشاف، بهره برداری و فرآوری معادن زغال سنگ، ضروری می نماید. 

محمدرضا بهرامن رئیس خانه معدن در گفتگو با بورس نیوز در خصوص برنامه ها و راهکارهای قابل اجرا جهت ترغیب سرمایه گذاری در حوزه معادن زغال سنگ گفت: تا سال 1396 بهای تمام شده بالای تولید زغال سنگ و در مقابل قیمت پایین محصول صنعت زغال سنگ در کشور باعث شده بود که سرمایه گذاران و حتی معدن کاران قدیمی انگیزه ای برای سرمایه گذاری در این حوزه نداشتند. با توجه به نیاز صنعت فولاد داخلی به زغال سنگ، عدم تولید زغال سنگ کافی در کشور، ما را ملزم به واردات خواهد کرد. واردات زعال سنگ هم خصوصا در شرایط تحریم، کار دشواری است و اینک بهترین فرصت برای توسعه این صنعت است. 

وی افزود: انجمن زغال سنگ ایران با انجام بررسی های کارشناسی و هماهنگی بین تولیدکنندگان و مصرف کنندگان زغال سنگ کشور، در مورد قیمت زغال سنگ به نقطه تعامل رسید. اگرچه هنوز قیمت های جهانی زغال سنگ تقریبا 1.5 برابر محصول داخلی است؛ ولی با توجه به بهای تمام شده، حاشیه سود صنعت امروز برای جذب سرمایه گذاری در معادن زغال سنگ مناسب تر شده است. حتما باید بخشی از سرمایه گذاری ها در بخش اکتشاف باشد. در حال حاضر شرکت های معدودی در بخش اکتشاف معادن زغال سنگ سرمایه گذاری کرده اند.

بهرامن تصریح کرد: خانه معادن پیشنهاد کرده به شرکت ها فرصتی 5 تا 6 ساله داده شود تا مبالغی که به عنوان حقوق دولتی توسط شرکت های زغالسنگی پرداخت می گردد، پرداخت نشود و به جای آن صرف سرمایه گذاری در حوزه اکتشاف معادن شود. خوشبختانه این اتفاق تحقق یافته و به نظر می رسد با توجه به چشم انداز روشن صنعت زغال سنگ، فعالان این حوزه با آینده نگری به این بخش به توسعه فعالیت های خود بیندیشند. با در نظر گرفتن نیاز بالای کشور به زغال سنگ، حتی در صورت افزایش ۱۰۰ درصدی تولید زغال سنگ، نگرانی بابت کمبود تقاضا در داخل نخواهیم داشت. ضمن اینکه شرایط ورود به بازارهای جهانی هم وجود دارد. لذا با نگاه اقتصادی، هم سرمایه گذاری در بخش اکتشاف معادن و هم تجهیز معادن ضرورت دارد. یکی از کمبودهای مهم صنعت زغال سنگ "ایمنی" است و اگر به افزایش ایمنی معادن توجه نشود، سرمایه گذاری ها در این حوزه عملا بی فایده خواهد بود. امیدواریم شرایطی فراهم شود که توسعه معادن در کنار ایمنی فراهم گردد.

متن مصاحبه با مدیرعامل «کطبس» را اینجا بخوانید.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر