بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۳
نایب رئیس اتاق مشترک افغانستان و ایران گفت:

بورس کالا مانعی برای کاهش قاچاق

نایب رئیس اتاق مشترک افغانستان و ایران گفت: بزرگترین مشکل، موضوع قاچاق بوده که وجود بستری مانند بورس کالا می‌تواند تا حد زیادی این مشکل را برطرف کند و نقش پادزهر رای برای قاچاق کالا از ایران به افغانستان بازی کند.
کد خبر : ۱۹۲۸۲۰

به گزارش بورس نیوز، حسین سلیمی، درباره نیاز بازار افغانستان به محصولات ایرانی اظهار کرد: بازار افغانستان به محصولات ایرانی نیاز دارد و باید از این پتانسیل استفاده شود.

وی افزود: بزرگترین مشکل، موضوع قاچاق بوده که وجود بستری مانند بورس کالا می‌تواند تا حد زیادی این مشکل را برطرف کند و نقش پادزهر رای برای قاچاق کالا از ایران به افغانستان بازی کند.

نایب رئیس اتاق مشترک افغانستان و ایران ادامه داد: زمانی که کشورها تحریم هستند، یکی از بهترین روش‌های تجارت، مراوده با کشورهای همسایه است. خرید و فروش کالاهای غیرتحریمی مجاز بوده و بهترین راه برای ما این است که تبادلات تجاری خودمان را با کشورهای همسایه بیشتر کنیم.

وی افزود: نکته دیگر اینکه ممکن است ما برای حمل و نقل کالاهای خود مشکل داشته باشیم. به عنوان مثال اگر کشتیرانی ما نیز درگیر تحریم باشد، ما با افغانستان مرز خاکی داریم و این مساله موجب می‌شود به راحتی با آن‌ها کار کنیم. ما باید با کشورهای همسایه مثل عراق و افغانستان نشست‌های اقتصادی پیاپی داشته تا به جای صادرات کالاهای با مشکلات متعدد به کشورهای دیگر، حجم تجارت با کشورهای همسایه را افزایش دهیم.

سلیمی بیان کرد: تجارت با کشورهای همسایه یکی از راه‌های موثر بوده که ایران باید از آن حداکثر استفاده را داشته باشد. ما نیز به دنبال این مساله هستیم و خرید وفروش به صورت کالایی بین ما و افغانستان مطرح شده است. ساختار آن هم که به چه صورت مبادلات ارزی صورت بگیرد به بانک مرکزی پیشنهاد شده است و ما با کشورهای همسایه در حال پیدا کردن راهکاری هستیم تا بتوانیم به صورت کالا به کالا، افزایش صادرات و واردات داشته باشیم. این شیوه برای افغان‌ها هم مناسب است، چون دیگر مجبور نیستند از راه‌های دور کالا وارد کنند و البته همین هم زبان بودن هم کمک خیلی بزرگی برای هر دو کشور است.

وی درباره ظرفیت بورس کالا برای افزایش سهم بازار و توسعه تجارت ایران و عراق خاطرنشان کرد: کالاهایی که افغانستان از ایران خریداری می‌کند به طور مثال انواع محصولات پتروشیمی در بورس کالای ایران عرضه و معامله می‌شود و اتفاقا در این زمینه رایزنی‌هایی انجام شده است. در این حوزه مطمئن باشید آن‌ها خریدار خیلی از کالاهای ایران هستند چراکه کالاهای ما نسبت به ترکیه ارزان‌تر و به سلیقه افغان‌ها نیز نزدیکتر است.

وی افزود: نکته منفی که در این میان وجود دارد بحث قاچاق کالا است که با قرار گرفتن کالاها روی تابلوی بورس کالا و آغاز مبادلات دو کشور در این پلت فرم، مطمئنا مشکلات قاچاق نیز حل خواهد شد.

سلیمی در پاسخ به این پرسش که برای حضور بورس کالای ایران در بازار افغانستان با چه نهادهایی رایزنی شده است افزود: برای شروع کار ما در حال مذاکره با وزارت جهاد کشاورزی هستیم که اگر کالایی را در بورس کالا عرضه کردند و افعانستان خریدار آن بود، بتوانیم در مورد بسته بندی و حمل و نقل به تفاهم برسیم و بعد کالا به افغانستان صادر شود.

رئیس اتاق مشترک ایران و افغانستان با اشاره به استقبال افغان ها از بورس کالا گفت: آن‌ها به فولاد نیاز دارند که ما انواع محصولات فولادی باکیفیت داریم و در حوزه کرایه حمل و نقل هم برای افغانستان مناسب است که از ما خرید کند تا برای مثال از ترکیه. البته افغانستان الان هم از ما فولاد خرید می‌کند، اما حجم آن خیلی کم است که در صورت توافق بر عرضه و معامله محصول از مسیر بورس کالا، شاهد افزایش حجم صادرات خواهیم بود و اگر هم تاکنون این شیوه‌ها عملیاتی نشده باید گفت که کم کاری از ما بوده و باید روند فعالیت مان را سریع‌تر و عمیق‌تر کنیم.



اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر