بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۲ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۹
یکی از دغدغه‌هایی که شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی داشتند، نرخ تامین مالی است؛ بنابراین هر بنگاه تولیدی برای آنکه تصمیم بگیرد که از بورس یا شبکه بانکی، تامین مالی کند، نرخ موثر تامین مالی را زیر ذره‌بین قرار می‌دهد.
کد خبر : ۱۹۲۸۶۱
مهسا رادفر رئیس ادارۀ نظارت بر انتشار و ثبت اوراق بهادار بدهی در گفت‌وگو با خبرنگار بورس‌نیوز، درخصوص شرایط اوراق وکالت و اینکه آیا این اوراق می‌تواند جایگزین تسهیلات بانکی شود، اظهارکرد: اوراق وکالت تصویب مصوبه کمیته فقهی سازمان بورس را اخذ کرده ضمن آنکه شورای عالی بورس نیز این اوراق را به‌عنوان ابزار مالی جدیدی به تصویب رسانده است. 

وی ادامه داد: از سوی دیگر، دستورالعامل این اوراق کماکان از سوی سازمان در حال بررسی بوده و تصور می‌شود که ظرف دو ماه آینده بررسی و تصویب آن توسط هیات مدیره سازمان بورس به مراحل نهایی و مقررات‌گذاری نزدیک شود.

رادفر افزود: از طرف دیگر نیز نمی‌توان با جرات گفت که این اوراق می‌تواند جایگزین تسهیلات بانکی شود اما مکانیسم تامین‌مالی از بازارسرمایه و تامین‌مالی از بخش عمومی مردم متفاوت از بخش بانکی است. 

رئیس ادارۀ نظارت بر انتشار و ثبت اوراق بهادار بدهی با اشاره به اینکه اوراق‌ها رقیب یکدیگر نیستند، اظهارکرد: نه این اوراق و نه اوراق دیگر را نمی‌توان رقیبی برای یکدیگر دانست؛ اما فکر می‌کنم که بتواند تحولی را در بازار ایجاد کند چراکه این نوع اوراق قابلیت آن را داشته که منابع مالی کوچکی که موردنیاز بنگاه‌های اقتصادی بوده را تجمیع کند تا مانند شرکتی هلدینگی و یک شرکت سرمایه‌گذاری یکپارچه، آن را در شرکت‌های زیرمجموعه خود تقسیم کند. 

رادفر درخصوص آنکه در برآورد اولیه تصور می‌کنید شرکت‌های هلدینگی و سرمایه‌گذاری چقدر از این نوع اوراق استقبال می‌کنند، نیز تاکید کرد: در تصویب اوراق جدید، مرحله عدم آشنایی شرکت‌ها با اوراق وجود دارد که اگر بتوان به سرعت این اوراق را به شرکتهای هلدینگی و سرمایه‌گذاری معرفی و آموزش داده شود، یک ابزار کارآمد به بازار معرفی شده است اما تا فرآیند طراحی این اوراق تمام شود و به بازار شناخته شود، کمی زمان می برد.

رئیس ادارۀ نظارت بر انتشار و ثبت اوراق بهادار بدهی درباره آنکه باتوجه به شرایط نقدینگی، تصور نمی‌کنید از ابزارهایی باید استفاده کرد نتیجه آن منجر به ورودی سرمایه به بورس باشد، نیز تصریح کرد: ابزارهای متنوعی برای تامین نقدینگی مانند اوراق اجاره برای تامین نقدینگی، اوراق مرابحه برای تامین سرمایه در گردش، ماهیت اوراق سلف طوری برای این مُهم فراهم شده تا توان جذب نقدینگی برای شرکت‌ها فراهم شود اما در شرایط کلی کشور که نیازمالی فراوان است نباید فراموش کرد که بنگاه‌ها در شرایطی نیستند که بتوانند هزینه‌های مالی ناشی از این انتشارها را پرداخت کنند. 

رادفر در پایان خاطرنشان کرد: یعنی یکی از دغدغه‌هایی که شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی داشتند، نرخ تامین مالی است؛ بنابراین هر بنگاه تولیدی برای آنکه تصمیم بگیرد که از بورس یا شبکه بانکی، تامین مالی کند، نرخ موثر تامین مالی را زیر ذره‌بین قرار می‌دهد که کدام از مسیرهای تامین مالی برای آن ارزش پیدا می‌کند.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
مدیر نظارت بر بازار اولیه سازمان بورس و اوراق بهادار:

توسعه بازار اوراق بدهی ضروری است

عضو پیشین شورای عالی بورس تاکید کرد:

الزام تزریق نقدینگی برای حیات بازارثانویه

صحرایی در همایش انجمن حسابداران خبره ایران تاکید کرد:

رشد ابزارهای تامین مالی در بازار سرمایه/نرخ موثر اوراق طلایی به 24 درصد رسید

ارسال نظر