بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۷
آنچه در مجمع لیزینگ ایرانیان مطرح شد:

درآمد 100 میلیاردتومانی وایران در سال 97

اعطای تسهیلات به مبلغ 300 میلیارد تومان، بازپس گیری 40 میلیاردتومان دیگر از مطالبات شرکت و همچنین اخذ وام 50 میلیاردتومانی از بانک ها و افزایش سرمایه 20 میلیاردتومانی از جمله برنامه های لیزینگ ایرانیان در سال جاری محسوب می شوند.
کد خبر : ۱۹۲۹۴۹

به گزارش بورس نیوز، محمدرضا نورمحمدی مدیرعامل شرکت لیزینگ ایرانیان در مجمع عمومی عادی سالیانه این شرکت با بیان اینکه امسال با شفاف سازی در حسابهای شرکت توانستیم پس از 4 سال اظهار نظر " مقبول " از حسابرس محترم شرکت دریافت نمائیم ، اذعان داشتند شرکت در ادامه راه نیز در جهت ارائه ی گزارشات شفاف به سهامداران و سایر استفاده کنندگان گام بر می دارد . 

وی افزود : در حال حاضر سرمایه این شرکت 100 میلیارد تومان است ، آخرین افزایش سرمایه شرکت در سال 85 انجام شده و تلاش های هیات مدیره برای افزایش سرمایه مجدد تابحال به نتیجه ای نرسیده است .

نورمحمدی تعیین تکلیف بدهی مالیاتی 18 میلیارد تومانی را یکی از اقدامات مهم این شرکت در سال مالی 97 دانست و افزود: بازپس گیری و فروش املاک نیز یکی دیگر از اقدامات شرکت محسوب می شود که به تبع آن در سال 1397 چهارملک مجموعا به مبلغ 31 میلیارد تومان به فروش رسیده و سودآوری 10 میلیارد تومانی برای شرکت به همراه داشته است.

وی با اشاره به اینکه اکنون مانده مطالبات شرکت 117 میلیاردتومان برآورد می شود، ادامه داد: درآمد شرکت در سال 97 حدود 100 میلیارد تومان بود همچنین با صرفه جوئی در هزینه ها و افزایش بهره‌وری نیروی انسانی موفق به کاهش هزینه ها نسبت به برنامه سال 1397 به میزان 3 میلیارد تومان شده است .

مدیرعامل لیزینگ ایرانیان خاطرنشان کرد: اعطای تسهیلات به مبلغ 300 میلیارد تومان، بازپس گیری 40 میلیارد تومان دیگر از مطالبات شرکت و همچنین اخذ وام 50 میلیاردتومانی از بانک ها و افزایش سرمایه 20 میلیاردتومانی از جمله برنامه های لیزینگ ایرانیان در سال جاری محسوب می‌شود.

براساس این گزارش، در ادامه این مجمع گزارش عملکرد هیات مدیره و حسابرسی شرکت لیزینگ ایرانیان قرائت شد که مشروح آن را در ذیل می خوانید:


تاریخچه و معرفی شرکت لیزینگ ایرانیان

شرکت لیزینگ ایرانیان (سهامی عام) در 26 شهریور 1381 تاسیس و تحت شماره 192064 در اداره ثبت شرکت ها و موسسات غیرتجاری به ثبت رسیده است. این شرکت با سرمایه گذاری مشترك گروه صنعتي ايران خودرو و شرکت تعاونی خاص کارکنان ایران خودرو تاسیس و با همکاری تعدادی از مدیران و کارشناسان مجرب و متخصص شروع به فعالیت نموده است.

در سال 1384 با توجه به توسعه روزافزون فعالیت های شرکت، به استناد صورت جلسه مجمع عمومی فوق العاده مورخ 07/08/1384 نام شرکت از لیزینگ خودرو ایرانیان (سهامی خاص) به لیزینگ ایرانیان (سهامی عام) تغییر نام یافت.

در سال 1386 و پس از تصویب دستورالعمل اجرایی تاسیس و نحوه فعالیت و نظارت بر شرکت های لیزینگ (واسپاری) از سوی شورای پول و اعتبار؛ شرکت لیزینگ ایرانیان پس از مطابقت کامل مفاد اساسنامه خود با ضوابط و مقررات بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، موفق شد تا مجوز فعالیت خود را تحت شماره 69479 از بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران دریافت نماید.

در سال 1388 شرکت به منظور بهره مند نمودن صاحبان سهام از مزایای مرتبط با ورود شرکت به بازار فرابورس کشور، پس از طی تشریفات قانونی مربوطه و به پشتوانه شفافیت در نحوه عملکرد و گزارشگری مالی و همچنین اهتمام همه جانبه مدیران و کارکنان ، توانست با ثبت رکوردی بی سابقه در سازمان بورس و اوراق بهادار کشور، تنها در مدت 12 روز از زمان ارائه درخواست پذیرش به سازمان بورس و با استناد به نامه شماره 0125/پ/88 شرکت فرابورس ایران در هیئت پذیرش مورد پذیرش قرار گرفته و با نماد "وایران" نزد سازمان بورس و اوراق بهادار به ثبت برسد.


سرمایه و ترکیب سهامداران


سرمایه شرکت در بدو تاسیس مبلغ یک میلیون ریال بوده که طی 4 مرحله افزایش به مبلغ 1000 میلیاردریال افزایش یافته است. آخرین مرحله در تاریخ 12/04/1385 بوده است که از مبلغ 750 میلیارد ریال به مبلغ 1000 میلیارد ریال افزایش یافته است .

سهامدارانی که در پایان سال مالی منتهی به 29/12/1397 دارای مالکیت بیش از 8 درصد سهام شرکت لیزینگ ایرانیان هستند به شرح مندرج در جدول زیر است.

درآمد 100 میلیاردتومانی وایران در سال 97


شرکت از منظر بورس اوراق بهادار

شرکت در تاریخ 19/12/1388وارد فرابورس شد و در تاریخ 18/10/1392 در گروه واسطه گری مالی بورس اوراق بهادار تهران با نماد وایران درج شد و سهام آن برای نخستین بار در تاریخ 14/11/1392مورد معامله قرار گرفت. همچنین در تاریخ 01/07/1397، سهام شرکت با احراز شرایط قانونی از بازار دوم به بازار اول تابلوی فرعی ارتقاء یافته است . رتبه شفافیت شرکت در آخرین رتبه بندی اعلام شده توسط سازمان بورس و اوراق بهادار ، بین کلیه شرکتهای بورسی رتبه ی 97 بوده است . در تاریخ 29/12/1397 وضعیت سهام شرکت طی 9 دوره اخیر به شرح زیر بوده است:



درآمد 100 میلیاردتومانی وایران در سال 97

جایگاه شرکت در صنعت

طبق آخرین آمار اعلام شده از سوی بانک مرکزی حدود 300 شرکت لیزینگ در کشور به ثبت رسیده اند که از این تعداد شرکت لیزینگ ایرانیان جز معدود شرکت هایی است که توانسته مجوز فعالیت از بانک مرکزی را دریافت کند. نکته قابل تامل تر آنکه اکثر این شرکت ها به بانک های بزرگ کشور و یا گروه های خودروسازی وابسته هستند و در تامین منابع مالی و یا محصولات قابل ارائه خود با کمترین مشکل روبه رو هستند . درحال حاضر شرکت های فعال در صنعت لیزینگ در زمینه محدودی به فعالیت می پردازند که عمدتا مرتبط با صنعت خودروسازی است و این در حالیست که لیزینگ ایرانیان با رعایت کامل قوانین و مقررات بانک مرکزی به بازار های مختلف سود آور همچون خودرو های لوکس ، تجهیزات ساختمانی ، تجهیزات پزشکی و ... ورود نموده و با مدیریت منابع در اختیار برنامه ریزی ویژه ای جهت کسب بازارهای جدید و سود آور انجام شده است .


وضعیت مالی شرکت لیزینگ ایرانیان در یک نگاه

درآمد 100 میلیاردتومانی وایران در سال 97

چشم انداز شرکت لیزینگ ایرانیان در صنعت لیزینگ

با وجود مشکلات عدیده سال های اخیر که منجر به تعطیلی و یا محدودیت در فعالیت تعداد کثیری از بنگاه های اقتصادی کشور شده است، حضور موثر و غرورآفرین شرکت لیزینگ ایرانیان در صحنه نظام اقتصادی کشورگویای مدیریت کارآمد و اتخاذ تصمیمات درست و راهبردی درکنار استفاده از نیروهای متخصص و زبده است.

شرکت لیزینگ ایرانیان در راستای نیل به چشم انداز خود می کوشد تا سال 1398 با ایجاد تونایی متفاوت و قابل تشخیص در صنعت لیزینگ، در جایگاه بهترین موقعیت برای رقابت درازمدت قرار گیرد.

شرکت لیزینگ ایرانیان با شعار " ما میخواهیم جایگاه مان را در صنعت لیزینگ به گونه ای تثبیت نمائیم که همواره انتخاب اول ایرانیان باشیم " و با تدوین اهداف استراتژیک و همراه نمودن کلیه مدیران و کارکنان ضمن افزایش در ثروت سهامداران گرانقدر خود در عرصه اقتصادی در شکوفایی اقتصاد میهن عزیزمان گام بر می دارد .



اهم برنامه های شرکت لیزینگ ایرانیان در سال 1398

اهداف استراتژیک شرکت در سال 98 شامل بهینه سازی ساختارمالی و ساختار فروش به منظور افزایش ضریب نفوذ عملیات لیزینگ در بازار ایران است.اهم برنامه های شرکت جهت رسیدن به اهداف استراتژیک به شرح ذیل می باشد .

1- وصول مطالبات معوق و تزریق آن در گردش عملیات شرکت

شرکت از ابتدای پروسه ی ارائه تسهیلات به مشتریان با اعتبار سنجی دقیق مشتریان اقدام به انتخاب مشتریان خوش حساب می نماید به همین دلیل وصول 100 درصد اقساط در تسهیلات جاری در دستور کار واحد وصول مطالبات قراردارد . شرکت از سال گذشته برنامه ریزی مدونی جهت وصول مطالبات سنوات گذشته انجام داده است که نتیجه اقدامات انجام شده در سال گذشته وصول حدودا 40 میلیارد تومان از مطالبات سنواتی بوده است که در مقایسه با سال قبل از آن که 18 میلیارد تومان بوده است رشد بیش از 100 درصدی داشته است . همانگونه که اشاره شد در سال جاری نیز برنامه ریزی برای دریافت 40 میلیارد تومان دیگر از مطالبات سنواتی صورت گرفته است . با توجه به اینکه هزینه تامین منابع مالی در شرکتهای لیزینگ گران می باشد دریافت مطالبات سنواتی و تزریق آن در گردش عملیاتی شرکت می تواند در بنیه و توان مالی شرکت در آینده و افزایش سود آوری در سنوات آتی نقش موثری ایفا نماید .



2- افزایش میزان سودآوری از طریق ورود به بازارهای متنوع لیزینگ

همانگونه که اشاره گردید شرکت در سال گذشته با توجه به آشفتگی در بازار خودرو منابع مالی خود را به سمت بازارهای دیگری سوق داد که شامل خرید کلیه کالاهای با دوام و ملک و ارائه ی آن به مشتریان در قالب تسهیلات کوتاه مدت و بلند مدت بوده است شرکت توانست با مدیریت صحیح و استفاده از نیروهای کارآمد در حوزه بازاریابی و فروش نسبت به ورود به بازارهای جدید اقدام نموده و دامنه فعالیت خود را درحوزه لیزینگ افزایش دهد . به طوری که در سال 1397 تعداد 232 قراداد در خصوص پرونده های جدید منعقد گردید . توسعه بازار و کشف بازارهای جدید از جمله هدفهای شرکت در سال جاری و سالهای آتی می باشد .


3- کنترل هزینه ها و افزایش در بهره وری نیروهای انسانی

شرکت در سال 1397 با تشکیل کارگروهی نسبت به کنترل مستمر بر هزینه های شرکت و افزایش در بهره وری نیروی کار اقدام نمود . نتیجه تلاش این گروه در سال گذشته این بود که ضمن اینکه درآمدهای شرکت افزایش یافت هزینه های شرکت نسبت به سال 1396 نه تنها افزایش نیافته است کاهش نیز یافته است . پیش بینی شرکت در اولین بودجه اعلام شده به سازمان بورس برای سال 1397 هزینه های اداری و تشکیلاتی بالغ بر 18 میلیارد تومان بود که با اقدامات صورت گرفته در نهایت با بیش از 3 میلیارد تومان صرفه جویی به مبلغ 7/14 میلیارد تومان رسید .


4- ارتقاء سطح رضایت مشتریان

یکی از اهداف و برنامه های شرکت بهبود مستمر در سطح رضایت مشتریان است در این راستا شرکت در تلاش است انجام خدمات به مشتریان تا جایی که مقدور باشد به صورت غیر حضوری صورت پذیرد . لذا در این راستا در سال گذشته سایت شرکت مورد بازبینی و تغییرات اساسی قرار گرفته و بسیاری از موارد مشتریان در محیط سایت مرتفع می گردد. ضمنا شرکت سیستم مدون CRM را اجرایی نموده است و نمایندگانی از هر واحد مسئول دریافت نظرات مشتریان و رسیدگی به نظرات و شکایات مشتریان بوده و موارد را به مدیریت عامل گزارش می نمایند .


5- جذب منابع مالی ارزان

همانگونه که اشاره گردید شرکت برای سال جاری در نظر دارد قسمت عمده گردش عملیاتی خود را از طریق وصول مطالبات معوق تامین نماید . علاوه بر آن در نظر دارد جهت ارائه تسهیلات به مشتریان طبق برنامه مبلغ 50 میلیارد تومان دیگر از سیستم بانکی تسهیلات دریافت نماید .



6- ارتقاء سطح رضایت کارکنان و افزایش مشارکت ایشان در تصمیم سازی

نیرو های انسانی در شرکتهای لیزینگ از سرمایه های اصلی سازمان می باشند بطوریکه حدودا 80 درصد هزینه های شرکتهای لیزینگ را هزینه های پرسنلی شامل میشود . لذا شرکت جهت ارتقا سطح دانش کارکنان و جذب نیروهای متخصص برنامه ریزی نموده است . در گام اول افزایش در سطح بهره وری و راندمان نیروی کار در دستور کار قرارگرفته تعداد نیروهای شرکت از 120 نفر در سال 96 به 97 نفر در سال 97 کاهش پیدا کرده است ضمن اینکه تعداد قرادادها ، وصول مطالبات و تعداد پرونده های حقوقی منتج به نتیجه افزایش یافته و گزارش مقبول حسابرسی ، همگی نشان از این دارد که شرکت در ارتقا سطح کیفی کارکنان و افزایش راندمان نیروهای انسانی اهتمام ورزیده است . سیستم پاداش مبتنی بر عملکرد که از سال گذشته اجرایی گردید یکی از برنامه های شرکت در جهت رضایتمندی کارکنان بوده است .


7- بهبود جایگاه شرکت در بین شرکت های بورسی

شرکت در سال 1397 با ارائه گزارشات به موقع بر روی سامانه کدال و شفاف سازی اطلاعات و انتشار به موقع اخبار و قراردادهای در دست اجرا ، توانست رتبه شفافیت خود را از 198 به 97 در بین کلیه شرکتهای بورسی برساند . هدف گذاری شرکت این است که در سال جاری بین 50 شرکت برتر بورسی از نظر شفافیت قرار گیرد .


8- افزایش سرمایه

همانگونه که قبلا اشاره گردید شرکت از سال 85 موفق به افزایش در سرمایه خود نشده است . یکی از برنامه های شرکت افزایش سرمایه می باشد که در فاز اول هدف گذاری افزایش در سرمایه به میزان حداقل 20 میلیارد تومان برای سال جاری ، صورت پذیرفته است



براساس این گزارش در پایان مجمع مقرر شد که سود هر سهم به میزان 160 ریال برای عملکرد سال 1397 مطابق با برنامه زمانبندی اعلام شده بین سهامداران تقسیم گردد. همچنین حق حضور اعضای غیرموظف هیات مدیره مبلغ 9 میلیون ریال بابت حضور حداقل یک جلسه در ماه و پاداش عملکرد هیات مدیره برای سال 1397 نیز 1500 میلیون ریال تعیین شد. در پایان موسسه حسابرسی و خدمات مالی حافظ گام به عنوان حسابرس و بازرس قانونی و موسسه حسابرسی آزمون پرداز ایران مشهود به عتوان بازرس علی البدل انتخاب شدند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر