بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۹ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۴
مدیرعامل داروسازی فارابی گفت: در بودجه اولیه سود 15 میلیارد تومانی درنظر گرفته شده بود اما در پایان دوره این شرکت موفق به تحقق سودخالص 9/95 میلیارد تومانی شد.
کد خبر : ۱۹۳۱۰۸

تحقق سودخالص 96 میلیارد تومانی در دفارا

به گزارش بورس نیوز، محمد نادری علیزاده مدیرعامل داروسازی فارابی در مجمع عمومی عادی سالیانه این شرکت که با حضور اکثریت سهامداران برگزار شد، گفت: در سال گذشته داروسازی فارابی زیان 69 میلیاردتومانی را تجربه کرد.

وی با اشاره به رشد تولید و فروش قرص‌ها و کپسول‌ها در سال گذشته، ادامه داد: با توجه به رقابت موجود در گروه آنتی بیوتیک استراتژی فروشی پیاده شد که به تبع آن میزان تخفیف‌ها کاهش یافت و دوره وصول مطالبات شرکت نیز از بیش از 447 روز به 270 روز کاهش یافت.

نادری با بیان اینکه زیان شرکت درسال گذشته 69 میلیاردتومان بوده، افزود: در بودجه اولیه سود 15 میلیاردتومانی درنظر گرفته شده بود اما در پایان دوره این شرکت موفق به تحقق سودخالص 96 میلیارد تومانی شد.

وی خاطرنشان کرد: در سال 97 داروسازی فارابی توانست بازدهی 730درصدی در گروه شرکت‌های دارویی را تجربه کند.

مدیرعامل داروسازی فارابی در خصوص تخصیص تداوم ارز 4200 تومانی نیز تصریح کرد: این ارز تا پایان سال 98 به صنعت دارو تخصیص داده می‌‌شود و در صورت قطع آن اطلاع رسانی انجام خواهد شد.

نادری علیزاده خاطرنشان کرد: در 4 ماه اخیر این شرکت ازنظر تولید و فروش در شرایط مطلوبی قرار گرفته و گزارش 3 ماهه تا چند روز آینده منتشر خواهد شد.

براساس این گزارش؛ در پایان این مجمع گزارش عملکرد هیات مدیره و حسابرس قرائت شد که مشروح آن را در ذیل می‌‌خوانید:

طرح احداث کارخانه تولید فرآورده‌های آنتی بیوتیک از گروه پنی سیلین‌های خوراکی توسط شرکت پارس دارو از سال 1364 در اصفهان شروع و در سال 68 زمین، متحدثات و تاسیسات ایجادشده به منظور تکمیل طرح بهره برداری به شرکت تازه تاسیس داروسازی فارابی که در تاریخ 30 مهرماه 68 تحت شماره 6816 در اداره ثبت شرکت‌های اصفهان به ثبت رسیده،منتقل شد.به موجب صورت جلسات مجامع عمومی فوق العاده مورخ 28 دی ماه و 15 بهمن ماه 74 به ترتیب سال مالی شرکت از 31 شهریورماه تا پایان اسفندماه هر سال و نوع شرکت به سهامی عام تغییر کرده و مراتب تحت شماره 14730/ش مورخ 14/12/74 در اداره ثبت شرکت‌های اصفهان به ثبت رسیده و درتاریخ 27 اسفندماه 74 سهام این شرکت در بورس اورق بهادار تهران پذیرفته شده است. مرکز اصلی شرکت و محل کارخانه واقع در اصفهان کیلومتر 15 جاده اصفهان-شیراز است.

فعالیت اصلی شرکت:

موضوع فعالیت شرکت طبق ماده 2 اساسنامه عبارتست از:

· ایجاد و تاسیس کارخانجات و لابراتورهایی به منظور تهیه و تولید هرگونه موادو محصئلات دارویی، بهداشتی، آرایشی و همچنین خرید و فروش، واردات و صادرات موارد مذکور و نیز وارد نمودن ماشین‌آلات صنعتی و قطعات یدکی و سایراقلام موردنیاز .

· اخذ نمایندگی،ایجاد شعبه و اعطای نمایندگی در داخل و خارج کشور و انعقاد قراردادهایی به منظور داد و گرفتن حق‌الامتیاز مربوط به مواد مذکور

· بطور کلی شرکت می‌‌تواند به کلیه عملیات و معاملات تجاری، مالی و صنعتی که به طور مستقیم و یا غیرمستیقم به تمام یا هریک از موضوعات مشروحه فوق مربوط باشد، مبادرت کند.

· مشارکت در سایر شرکت‌ها از طریق تاسیس یا تعهد سهام شرکت‌های جدید یا خرید یا تعهد سهام شرکت‌های موجود

سرمایه و ترکیب سهامداران

سرمایه شرکت در بدو تاسیس مبلغ 2500 میلیون ریال بوده که طی چندمرحله به شرح جدول زیر به مبلغ 400000 میلیون ریال افزایش یافته است.

تحقق سودخالص 96 میلیارد تومانی در دفارا

ترکیب سهامداران شرکت در پایان سال مالی منتهی به 29/12/96 و تاریخ تایید گزارش به شرح جدول زیر است:

تحقق سودخالص 96 میلیارد تومانی در دفارا

شرکت در تاریخ 12/12/74 در گروه (نام صنعت) ISIC بورس اوراق بهادار با نماد دفارا درج شده و سهام آن برای اولین بار در تاریخ 28/12/74 مورد معامله قرار گرفته است.

تحقق سودخالص 96 میلیارد تومانی در دفارا
تحقق سودخالص 96 میلیارد تومانی در دفارا
صورت های مالی اصلی شرکت
تحقق سودخالص 96 میلیارد تومانی در دفارا

تحقق سودخالص 96 میلیارد تومانی در دفارا

مرور کلی بر وضعیت و تحولات صنعت مربوطه در سال مالی مورد گزارش:

صنعت دارو در سالی که گذشت با چالش‌های متعددی در ابعاد داخلی و خارجی مواجه بوده است

در بعد داخلی، مشکلات مربوط به کمبود نقدینگی و عدم دسترسی به تسهیلات مالی ارزان قیمت و در بعد خارجی عدم دسترسی به تسهیلات ریفاینانس خارجی و تحریم‌های بین‌المللی جلب توجه می‌‌کند.

مرور کلی بر جایگاه شرکت در صنعت و وضعیت رقابتی آن در سال مالی مورد گزارش

شرکت باتوجه به پیشینه خود، شاخص ترین شرکت گروه سرمایه گذاری دارویی تامین به جهت تولید داروهای آنتی بیوتیک بوده و از جایگاه بسیار مهم و نشاخته شده‌ای برخوردار است.

شرکت در سال مالی 97 باتلاش مدیران و کارکنان خود توانسته، زیان ایجادشده در سال گذشته را جبران و جایگاه از دست رفته در صنعت دارو به دست آورد.

مرور کلی بر عملکرد شرکت، میزان دست یابی به اهداف تعیین شده و دستاوردهای مهم در سال 97:

شرکت در سال مالی مورد گزارش با برنامه‌ریزی صحیح، بهبود تولید و فروش،تمرکز برتولید محصولات پربازده، موفقیت در کنترل هزینه‌ها، توانسته است فعالیت همه جانبه خود را در جهت تحقق بودجه مصوب و اهداف راهبردی و اسراتژیک خود بعمل آورد؛ به گونه‌ای که سود خالص شرکت در پایان سال مالی 97 نسبت به سال مالی 96 حدود 239درصد افزایش یافته است.

سایرموارد:

کسب عنوان صادرکننده نمونه استان اصفهان در سال 97

اخذ گواهینامه GMP برای تمام خطوط تولیدی شرکت

افزایش روبه رشد قیمت سهام در بازارسرمایه هم راستا با عملکرد شرکت

بیان استراتژی شرکت

استراتژی‌های تبیین شده مدیریت در سال 97:

تحقیق و توسعه درخصوص تولید محصولات جدید و پربازده

استفاده بهینه از ظرفیت ماشین‌آلات تولیدی

ارتباطات با شرکت‌های پخش و توزیع و سندیکا

اهمیت و تمرکز بر سیستم جانشین‌پروری و آموزش حین کار

اهداف و راهبردهای آتی مدیریت در خصوص تولید و فروش محصولات:

· در راستای تامن نیازهای دارویی بیماران جامعه و ضرورت قطع وابستگی کشور به واردات اقلام دارویی جدید و محصولات استراتژیک دارویی و موردنیاز در شرایط حساس کنونی استراتژی شرکت

· حضور به موقع و فعال در بازار دارویی کشور

· تحقیق و توسعه در خصوص تولید محصولات جدید

· اصلاح ساختارمالی از طریق کنترل تسهیلات مالی و کاهش دوره وصول مطالبات

بیان برنامه‌ها و چشم انداز وضعیت شرکت برای سال مالی آتی

با عنایت به شرایط واقعی، داشته‌ها و محدودیت‌های موجود، می‌‌توان نظام تفکر راهبردی را برای شرکت در 3 کلمه خلاصه کرد.

(کجا هستیم، کجا باید باشیم ، چگونه و تا چه زمانی می‌‌توانیم اینگونه شویم)

کجا هستیم و تحلیل فضای کسب و کار به منظور همسان فهمی برای ارتقاء نظام روحی و پشتکار بیش از پیش است. کجا باید باشیم نمایانگر نگاه هوشمندانه و خردمندانه به مسیری است که باید طی سال آتی شرکت رابرای تحقق اهداف از لحاظ خردورزی و ارتباطات موثر و لجستیک آماده و تدارک کنیم.

مدیریت شرکت ضمن حفظ و گسترش دستاوردهای خود براساس اسراتژی‌های تعیین شده فوق، درنظر دارد در سال مالی آتی با سعی و تلاش و بهره گیری از امکانات داخلی شرکت برنامه‌های تعیین شده را برای دستیابی به بالاترین جایگاه بازار تولید دارویی کشور محقق کند که به لطف و فضل الهی و همدلی و همکاری و هم‌اندیشی شرکت سرمایه‌گذاری دارویی تامین این مهم میسر و قابل تحقق است.

همچنین شرکت علاوه برارتقا جایگاه حجم فرو و کسب بیشتر سهم بازار، درصدد است در صورت رفع مشکلات نقدینگی پروژه‌های در دست اقدام خودرا در کوتاه‌ترین زمان ممکن و منطقی با رویکرد اقتصاد دارو در اسرع وقت به سرانجام برساند.

شایان ذکر است؛ پروژه تکمیل شده ظروف دارویی آماده بهره‌برداری است، لیکن بررسی و پیگیری به منظور تغییر تولید محصولات آن به منظور افزایش توجیه اقتصادی تولیدات این واحد در حال انجام است.

همچنین بررسی و تحقیق در خصوص نوع محصولات تولیدی واحدویال‌های تزریقی در حال انجام بوده تا پس از طرح توجیهی لازم در خصوص محصولات قابل تولید نسبت به ادامه و تکمیل طرح اقدام شود.

تحقق سودخالص 96 میلیارد تومانی در دفارا

جدول مقایسه ای مقدار تولید و عملکرد سنوات 93 الی 97 به شرح زیر است:

تحقق سودخالص 96 میلیارد تومانی در دفارا
تحقق سودخالص 96 میلیارد تومانی در دفارا

فروش داخلی براساس مقدار فروش طی 5 سال گذشته

تحقق سودخالص 96 میلیارد تومانی در دفارا

فروش صادراتی براساس مبلغ فروش طی 5 سال گذشته

تحقق سودخالص 96 میلیارد تومانی در دفارا

فروش کل براساس مبلغ فروش طی 5 سال گذشته:

تحقق سودخالص 96 میلیارد تومانی در دفارا

تحقق سودخالص 96 میلیارد تومانی در دفارا
اشتراک گذاری :
ارسال نظر