بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۱۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۳
رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار مطرح کرد:

نقدشوندگی حداکثری یکی از عوامل پویایی بازار سرمایه

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: یکی از مهمترین عوامل پویایی امروز بازار سرمایه ایران، نقدشوندگی حداکثری است. در اوایل سال ۹۵ و در هر ماه، بطور میانگین بین ۶۰ تا ۷۰ نماد معاملاتی متوقف بود، اما درحال حاضر میانگین نمادهای متوقف به ۱۰ نماد کاهش یافته است.
کد خبر : ۱۹۳۲۸۰

به گزارش بورس نیوز، شاپور محمدی اظهار کرد: یکی از مهمترین عوامل پویایی امروز بازار سرمایه ایران، نقدشوندگی حداکثری است. در اوایل سال ۹۵ و در هر ماه، بطور میانگین بین ۶۰ تا ۷۰ نماد معاملاتی متوقف بود، اما درحال حاضر میانگین نمادهای متوقف به ۱۰ نماد کاهش یافته است.

وی افزود: کاهش توقف نمادها نشان می‌‌دهد، نقدشوندگی که یکی از خواسته‌های اصلی فعالان بازار بود، تا حد قابل مطلوبی تامین شده است. با این وجود نهاد ناظر به همین میزان اکتفا نمی کند و در تلاش هستیم تعداد نمادهای متوقف را کاهش داده و در کنار افزایش سهام شناور آزاد ، نقدشوندگی بازار را افزایش دهیم.

سخنگوی سازمان بورس ادامه داد: یکی از بحث‌های مهم بازار سرمایه در رابطه با چالش‌های عرضه‌های اولیه است. در عرضه‌های اولیه روش ثبت سفارش با BookBiulding تا حد زیادی از مشکلات اهالی بازار را برطرف کرد. روش ثبت سفارش جدید در عرضه‌های اولیه مسیر ارتقای فضای عادلانه در بازار سرمایه را هموار کرد.

محمدی خاطرنشان کرد: ابزارهای مالی جدید عامل دیگر پویایی بازار سرمایه است. خواسته فعالان بورسی این بود که باید شرایطی مهیا شود تا بجز سهام، ابزارهای قابل معامله نیز در بورس وجود داشته باشد. در کنار ابزارهای مرسوم و کلاسیک دنیا، ابزارهای مالی اسلامی با موافقت کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار وارد بازار سرمایه شد. در این میان ابزار اجاره سهام، یکی از دستاوردهای مهم در این زمینه بود. اوراق مرابحه؛ اوراق منفعت؛ اوراق وکالت، اوراق جعاله از جمله مهم‌ترین اوراقی است که طی یکی دو سال اخیر به مرحله عملیاتی وارد شدند.

وی تاکید کرد: بحث فروش استقراضی Short selling در دستور کار سازمان بورس و اوراق بهادار قرار گرفت. اما این ابزار با مبانی شرعی و بومی کشور همخوانی نداشت بنابراین ابزار جدیدی با عنوان فروش تعهدی جایگزین آن می‌‌شود.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: پس از بحث نقدشوندگی، تکمیل جعبه ابزار‌های بورسی کشور عامل پویایی است. خلق فرصت سودآوری بالاتر برای سرمایه‌گذاران در عین ثبات‌آفرینی از ویژگی‌های ابزار «روش تعهدی» است. در مواقعی که بازار متاثر از عوامل روانی بوده و فضای آن با عوامل بنیادی همخوانی ندارد، ابزارهایی همچون فروش تعهدی در نقش تثبیت‌کننده به میدان می‌‌آیند و به تعادل بیشتر بازار کمک می‌کنند.


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز تاکیدکرد:

ابزاری برای کاهش ریسک اما به شرط!

کارشناس بازارسرمایه از ابزاری ناشناخته گفت؛

فروش استقراضی راهی برای کسب سود از افت بازار

مدیرعامل کارگزاری پارسیان در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز عنوان کرد:

رکود موقتی در انتظار پایان فصل مجامع/ بررسی گزینه‌های نخست سرمایه‌گذاری کم‌ریسک

ارسال نظر
نظرات بینندگان
فعال قدیمی بازار سرمایه
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۹:۴۶
از حق نباید بگذریم که آقای شاپور محمدی توی این سه سالی (از مرداد 95) که سکان دار سازمان بورس شده است خیلی خوب کار کرده اند . یادمان نمی رود سال 94 و 95 را که سهامدار همیشه نگران بسته شدند نماد و بلوکه شدن سرمایه اش بود . نمونه های زیادی وجود داشت . شپلی، شمواد و خساپا و شدوص .... که مدت های زیادی بسته بودند (بعضی هشون به دو سال هم کشید) . الان وضع خیلی خیلی عالی شده و سهامدار با خیال راحت می تونه طبق تحلیل و استراتژی خودش خرید و فروش کند و اگر هم ضرری بکند مقصر خودش است نه سازمان. خدا پدر و مادر شما و همه کسانی که باعث جلوگیری از بسته شدن طولانی مدت نمادها شدند رو بیامرزد
البته هنوز اشکالاتی در بازار سرمایه وجود دارد ولی مطمئنم با فعالیت و انگیزه که شما دارید این مشکلات هم به زودی حل می شود
ممون