بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۷ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۵۷
ظاهرا «بیمه تجارت نو» با اعمال مبلغی قابل توجه به عنوان ذخایر که خلاف مصوبات و استانداردهای قانونی است، بخشی از سود تحقق یافته خود را در بقچه خود پنهان کرده است.
کد خبر : ۱۹۳۴۰۳

به گزارش واحد سنجش و راه حل های رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، شرکت «بیمه تجارت نو» امروز به مصاف مجمع عمومی عادی سالیانه رفت و از 310 ريال سود هر سهم تحقق یافته در سال گذشته، تنها 32 ريال آن را بین سهامداران خود تقسیم کرد. شایان ذکر است که این شرکت بیمه در سال 97 نسبت به سال 96 رشد بسیار اندک 9 درصدی در سودآوری را نشان داد.

صورت های مالی شطرنجی در این بیمه‌ای / آیا خلف وعده های «بنو» تمام می شود؟

اما آن چه در این بین به چشم می آید، بندها و گزارش حسابرس بر صورت های مالی دوره 12 ماهه منتهی به اسفند 97 شرکت «بیمه تجارت نو» است.

بر اساس بند 4 گزارش حسابرس، به موجب مصوبه شورای عالی بيمه، شرکت های بيمه ملزم هستند از بابت تضمين تعهدات خود در مقابل خسارات ناشی از حوادث فاجعه‌آميز، ذخيره فنی تکميلی و خطرات طبيعی و ذخيره برگشت حق بيمه در صورت هاي مالي منظور کنند.

اما «بیمه تجارت نو» ظاهرا خلاف مصوبات قانونی عمل کرده و صورت های مالی خود را مغایر با استانداردهاي حسابداری شماره 28 (فعاليت های بيمه عمومی) منتشر کرده است.

ذخايری به مبلغ حدود 162 میلیارد ريال (سال مالي 96 حدود 70 میلیارد ريال) در صورت های مالی لحاظ شده که در صورت اعمال تعديل های لازم، سود خالص و سود انباشته به ترتيب 91 و 70 میلیارد ريال افزايش مي‌يابد.

در واقع، ظاهرا «بنو» با اعمال ذخایری خلاف مصوبات و استانداردهای قانونی، بخشی از سود تحقق یافته خود را مخفی کرده است.

داستان همچنان ادامه دارد...

طبق استانداردهاي حسابداري هزينه کارمزد و صدور نمايندگان می بایست بر مبناي تعهدي محاسبه شود. در این صورت، مبلغ 110 میلیارد ريال ذخيره باید در حساب های «بنو» منظور شد. در صورت اعمال تعديل فوق، سود دوره و سرفصل بدهي به بيمه گذاران و نمايندگان معادل 110 میلیارد ريال به ترتيب کاهش و افزايش مي‌يابد.

صورت های مالی شطرنجی در این بیمه‌ای / آیا خلف وعده های «بنو» تمام می شود؟

در مجموع، در صورتی که «بیمه تجارت نو» تعدیلات گفته شده را در صورت های مالی خود لحاظ کند، حدود 19 میلیارد ريال از سود خالص خود بکاهد.

گویا خلف وعده های «بنو» به همین موارد ختم نمی شود!

بر اساس قانون، شرکت ها موظف هستند حداکثر طی مدت هشت ماه پس از تصميم مجمع عمومي، نسبت به پرداخت سود نقدی مصوب اقدام کنند.

نگاهی به سمت چپ ترازنامه این شرکت بیمه نشان می دهد که سود سهام پرداختنی نسبتا حجم قابل توجهی از بدهی های شرکت را تشکیل می دهد. در سال 96 مبلغ 177 میلیارد ريال سود سهام پرداختی در صورت های مالی «بنو» خودنمایی می کرد که این رقم در سال 97 به بیش از 351 میلیارد ريال افزایش یافت.

به عبارت دیگر، این شرکت در حالی مجمع عمومی عادی سال مالی منتهی به اسفند 97 را روز گذشته برگزار کرد که همچنان از مجامع سال های گذشته، مبلغ 351 میلیارد ريال به سهامداران بدهکار است.

علاوه بر این، طبق گزارش حسابرس، در پرداخت سود سهام عملکرد سال 95 سهامداران، مفاد ماده 148 اصلاحيه قانون تجارت در خصوص رعايت حقوق يکسان صاحبان سهام نيز رعايت نشده است.

صورت های مالی شطرنجی در این بیمه‌ای / آیا خلف وعده های «بنو» تمام می شود؟

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۸ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۷
این شرکت بیمه ای یه طرح بود مفت نمی ارزه/ هزینه تبلیغاتش رو ببنیید فقط در صورت های مالی