بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۱۷ تير ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۵
دلیل اصلی کاهش سنگین سودآوری «پتروشیمی فجر» را می‌توان لحاظ شدن مالیات بر درآمد که معادل 29 درصد سود قبل از کسر مالیات است، دانست.
کد خبر : ۱۹۳۴۲۵

دنده معکوس پتروشیمی فجر در سال 97/ افت 38 درصدی سود خالص شرکت

به گزارش واحد تحقیق و مطالعات بورس نیوز، شرکت «پتروشیمی فجر» برخلاف «پتروشیمی مبین» در سال گذشته با کاهش قابل توجه سودآوری مواجه بوده و عملکرد مالی آن منجر به تحقق سود خالص 3 هزار و 672 میلیارد ریالی شد که در مقایسه با سال قبل از آن کاهش 38 درصدی را نشان می دهد.

دلیل اصلی افت سودآوری سنگین «بفجر» را می‌توان لحاظ شدن مالیات بر درآمد به مبلغ 1 هزار و 565 میلیارد ریال و معادل 29 درصد سود قبل از کسر مالیات دانست.

دنده معکوس پتروشیمی فجر در سال 97/ افت 38 درصدی سود خالص شرکت

این در حالی است که حداکثر نرخ مالیاتی شرکت‌ها بدون درنظر گرفتن معافیت‌های مختلف از جمله معافیت‌های مربوط به پذیرش سهام شرکت‌ها حداکثر 25 درصد سود قبل از کسر مالیات است و لحاظ کردن نرخ 29 درصدی نکته مبهمی است که مدیران شرکت می‌بایست در این خصوص اقدام به شفاف‌سازی کنند.

جمع درآمدهای عملیاتی «بفجر» نسبت به سال قبل تنها 2 درصد رشد داشته است و به 15 هزار و 275 میلیارد ریال رسیده است و این موضوع نشان‌دهنده عدم تغییر نرخ فروش خدمات و محصولات به شرکت‌های پتروشیمی منطقه ماهشهر است. امری که برخلاف محاسبات نرخ شرکت همگروه یعنی پتروشیمی مبین روی داده و عدم تغییر نرخ‌ها در سال گذشته نیز مورد قابل ذکر و قابل توجهی است که مدیران شرکت در این خصوص می بایست اقدام به رفع ابهام سهامداران شرکت کنند.

همچنین در بخش سایر هزینه‌های غیرعملیاتی شاهد شناسایی مبلغ 2.076 میلیارد ریال زیان تسعیر ارز که بابت تسعیر نرخ ارز بدهی ارزی به هلدینگ خلیج فارس است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر