بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۸ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۳۳
منابع معتبر اذعان دارند که بیمه تجارت نو در ارزیابی خسارت‌ها از کارشناسان فاقد پروانه ارزيابي خسارت بيمه‌اي از بيمه مرکزي، استفاده می‌کند.
کد خبر : ۱۹۳۴۵۷

به گزارش بورس نیوز، یکی از شرکت‌هایی که روز یکشنبه هفته جاری به مجمع رفته بیمه تجارت نو است. شرکتی که همه اعضای هیات مدیره آن غیرموظفند بجز نیما نوراللهی، مدیرعامل که البته عضو هیات مدیره نیز است. البته پست‌بانک دارای نماینده در هیات مدیره این شرکت نیست و در سطرهای بعدی عنوان خواهد شد که علیرغم نبود نماینده در هیات مدیره از سوی این بانک چه بده‌بستانی به عنوان سهامدار با تجارت نو دارد.

بیمه تجارت نو به واسطه سیل اخیر و رابطه با بیمه‌گذاری به نام کمیته امداد در روزهای گذشته در سرخط خبرها قرار گرفته بود. وی در حاشیه مجمع روز گذشته گفته که ارزش خساراتی که بیمه باید بابت سیل به مددجویان کمیته امداد پرداخت کند به حدود ۵۰ میلیارد تومان می‌رسد که تاکنون بیش از ۴۰ میلیارد تومان پرداخت شده است.

حق بیمه تولیدی این شرکت در سال گذشته بالغ بر 294 میلیارد تومان گزارش شده که198درصد رشد داشته اما چقدر از این پرتفوی کاغذی است؟ بالغ بر 179 میلیارد تومان از منابع شرکت طلب از نمایندگان و بیمه‌گذاران است که 222درصد رشد دارد و بالغ بر9.6 میلیارد تومان از منابع در سرفصل اسناد دریافتنی. به عبارت دیگر 189 میلیارد تومان از منابع شرکت روی کاغذ بوده و وارد شرکت نشده است. این مطالبات تقریبا در مقایسه با سال قبل 3 برابر افزایش دارد.

حسابرس هم اذعان دارد که سرفصل مطالبات از بيمه‌گذاران و نمايندگان در پايان سال مالي شامل مبلغ 329.768 ميليون ريال مانده اقساط سررسيد شده (عمدتا مربوط به شرکتهاي صنعتي دريايي ايران، بانک تجارت و توسعه تجارت، سرمايه پايدار امداد) بوده که تا تاريخ مورد گزارش مبلغ 169.898 ميليون ريال آن وصول نشده است.

اما نگاهی به فهرست بدهکاران به این شرکت نشان می‌دهد که کمیته امداد با 91 میلیارد تومان بدهی در صدر جدول قراردارد و در صدر فهرست بدهکاران وابسته نیز نام پست بانک با 4 میلیارد تومان بدهی دیده می‌شود. در صورت‌های مالی بیمه تجارت نو به موضوعی در خصوص اینکه طلب کمیته امداد تسویه شده است یا خیر اشاره نشده است! بنابراین منابعی که باید دریافت و سرمایه‌گذاری شود تا در مواقع پرداخت خسارت توان مالی شرکت را تقویت کند اصلا به شرکت وارد نشده و در بخش خصوصی توجیه چنین حرکت‌هایی با منطق پذیرش ریسک و مدیریت ریسک چگونه توجیه می‌شود؟

اما خسارت پرداختی این شرکت نیز 70 میلیارد تومان گزارش شده و شرکت 60 میلیارد تومان ذخیره خسارت معوق در حساب‌ها منظور کرده که رشدی بیش از 220 درصدی دارد.

داستان بیمه تجارت نو که با سرمایه 250 میلیارد تومان آغاز شد اما 125 میلیارد تومان آن از سوی سهامداران پرداخت شد و در مهلت مقرر نتوانست افزایش سرمایه را محقق کند، اما با توجه به الزام مصوبه هیات وزیران با مهیاسازی الزامات قانونی سرمایه را به 157 میلیارد تومان رساند نیز در نوع خود جالب است.

سرمایه‌گذاری در سهام پست بانک هم برای این شرکت هزینه‌هایی داشته است تا جایی که از محل سرمایه‌گذاری در این بخش یک میلیارد تومان کاهش ارزش متوجه بیمه تجارت نو شده است. به عبارت دیگر تجارت نو 5.7 میلیارد تومان در سهام پست بانک سرمایه‌گذاری کرده که ارزش بازار فعلی آن 4.5 میلیارد تومان بوده و کاهش ارزش سهام در این بخش 1.100 میلیارد تومان اعلام شده است. هرچند که سرمایه‌گذاری در سهام سایر شرکت‌ها در مجموع عملکرد این شرکت را مطلوب نشان می‌دهد اما نکته قابل تامل رابطه سهامداری پست بانک و این شرکت است.

خوب با همه این احوال تجارت نو در سال گذشته بالغ بر 50 میلیارد تومان سود در حساب‌ها نشان داده که با کسر هزینه‌های اداری و عمومی 29 میلیارد تومانی بالغ بر 38 میلیارد ریال سود گزارش کرده بود که35 میلیارد تومان از این سود از محل سود سپرده‌های بانکی حاصل شده است.

بررسی‌ها نیز نشان می‌دهد که بیمه تجارت نو 82میلیارد تومان از حق بیمه‌های دریافتی را واگذار کرده و از این محل فقط کارمزد به دست آورده است. به عبارت دیگر از 294 میلیارد تومان حق بیمه 120 میلیارد تومان ذخیره حق بیمه واگذاری ،26 میلیارد تومان ذخیره و حدود 35درصد را واگذار کرده است.

حسابرس تاکید کرده که طبق ماده یک آيين نامه 21، بيمه‌نامه بر اساس قانون مصوب ارديبهشت ماه سال 1316 و پيشنهاد کتبي بيمه‌گذار تنظيم شده است. به این منوال بر طبق شرايط خصوصي بيمه‌نامه چنانچه مورد بيمه متعدد و قابل تفکيک باشد، بيمه‌گذار موظف بوده حداکثر ظرف مدت يک ماه پس از صدور بيمه‌نامه صورت ريز و ارزش تفکيکي مورد بيمه (سرمايه هر کدام از مورد بيمه) را کتبا به بيمه‌گر ارسال کند، در صورتي که در برخي موارد صورت ريز اموال تفکيکي رويت نشد.

از سوی دیگر پرداخت بخشي از مبلغ حق بيمه‌هاي صادره به بيمه‌گذاران (بانک تجارت و پست بانک)، در قالب هزينه‌هاي اداري مغاير با مفاد تبصره 2 ماده 8 آيين‌نامه شماره 83 است. این شرکت عنوان کرده که بالغ بر 1.9میلیارد تومان به عنوان درصدی از حق‌بیمه به دو سهام دار خود یعنی پست بانک و بانک تجارت پرداخت کرده در حالی که حق‌بیمه از سوی بیمه‌گذار پرداخت می‌شود و پست بانک و تجارت به عنوان واسطه در این چرخه قراردارند.

مفاد ماده 15 آيين‌نامه شماره 85 در مورد استفاده از کارشناسان فاقد پروانه ارزيابي خسارت بيمه‌اي از بيمه مرکزي، عدم تمديد پروانه ارزيابي و همچنين به کارگيري کارشناسان بيمه‌اي غيرمرتبط براي ارزيابي پرونده‌هاي خسارت انجام نشده است.

ماده 15 این آیین‌نامه اذعان دارد، در صورتی که موسسه بیمه بخواهد در رسیدگی به پرونده خسارت خود، از اشخاصی به غیر از کارکنان خود استفاده کند موظف است صرفاً از ارزیابان خسارت بیمه‌ای دارای پروانه فعالیت از بیمه مرکزی ج.ا.ایران استفاده کند.

در تبصره همین ماده آمده-آن دسته از نمایندگان بیمه که به استناد تبصره یک ماده یک آیین‌نامه شماره ۷۵ (تنظیم امور نمایندگی بیمه) مصوب شورای عالی بیمه بخشی از اختیارات و وظایف شرکت بیمه مربوط در پرداخت خسارت در رشته‌های مختلف بیمه به آنان تفویض شده است، موظفند در ارزیابی خسارت از خدمات ارزیابان خسارت بیمه‌ای موضوع این آیین‌نامه استفاده کنند.


اشتراک گذاری :
ارسال نظر