بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۸ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۲۹
از سوی واحد تحقیق و مطالعات بورس نیوز بررسی شد؛

7 پرسش مهم در آستانه ورود «نوری» به بورس تهران

مانده مطالبات پتروشیمی نوری از هلدینگ خلیج فارس، مبلغ 18 هزار و 421 میلیارد ریال است که شامل 11.279 میلیارد ریال مطالبات ارزی از این شرکت است که با نرخ دلار 83 هزار ریالی در دفاتر شرکت ثبت شده است.
کد خبر : ۱۹۳۴۸۸

از سوی واحد تحقیق و مطالعات بورس نیوز بررسی شد/ 7 پرسش مهم در آستانه ورود «نوری» به بورس تهران

به گزارش واحد تحقیق و مطالعات بورس نیوز؛ شرکت پتروشیمی نوری که بر اساس اطلاعیه شرکت بورس تهران قرار است 300 میلیون از سهام آن شرکت معادل 10 درصد از سهام شرکت در روز شنبه هفته آینده عرضه اولیه شود، در سال گذشته موفق به کسب سود خالص 7.051 ریالی به ازای هر سهم شده است.

با توجه به لغو آگهی دعوت به مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت، سود سهام سال 97 به سهامداران شرکت کننده در عرضه اولیه پرداخت می‌شود. قیمت تعیین شده جهت عرضه اولیه سهام این شرکت سهمیه هر کد معاملاتی نیز حداکثر 1.000 سهم تعیین شده است.

شرکت‌های هلدینگ خلیج فارس، نفت و گازو پتروشیمی تامین (تاپیکو) و سرمایه گذاری صندوق بازنشستگی با توجه به میزان مالکیت سهام شرکت متعهدین عرضه اولیه 10 درصدی سهام شرکت خواهند بود.

«نوری» را بهتر بشناسیم

شرکت پتروشیمی نوری در سال 1377 تاسیس و در سال 1386 در منطقه عسلویه به بهره برداری رسید. هدف از اجرای این طرح پتروشیمی تولید محصولات آروماتیکی شامل آرتوزایلین، بنزن و پارازایلین است و در فرآیند تولید محصولات فرعی‌ای همانند رافینیت، برش‌های سبک، برش‌های سنگین، گاز مایع و ... حاصل می‌گردد. ظرفیت اسمی تولید محصولات شرکت در جدول زیر ارائه شده است:

از سوی واحد تحقیق و مطالعات بورس نیوز بررسی شد/ 7 پرسش مهم در آستانه ورود «نوری» به بورس تهران

در سال‌های اخیر و با توجه به کیفیت خوراک دریافتی شرکت میزان تولید محصولات شرکت متفاوت بوده است. ماده اولیه اصلی دریافتی شرکت میعانات گازی بوده که از شرکت‌های پالایشگاهی پارس جنوبی و به میزان 2.4 میلیون تن و معادل 120 هزار بشکه در روز دریافت می‌شود. ماده اولیه دریافتی دیگر شرکت بنزین پیرولیز به میزان 27 هزار تن در سال است که از شرکت پتروشیمی جم دریافت می‌شود.

شرکت سرویس‌های جانبی مربوط به آب و برق مصرفی خود را بر اساس قراردادهای منعقده از شرکت پتروشیمی مبین دریافت می‌کند.

مواد اولیه و محصولات شرکت را در شکل زیر مشاهده می‌کنید:

از سوی واحد تحقیق و مطالعات بورس نیوز بررسی شد/ 7 پرسش مهم در آستانه ورود «نوری» به بورس تهران

نگاهی به چرخه تولید و فروش «نوری»

فروش محقق شده شرکت در سال گذشته، مبلغ 141 هزار و 536 میلیارد ریال بوده است که شامل فروش 78 هزار میلیارد ریالی در بازارهای داخلی و 63 هزار میلیارد ریالی در بازارهای صادراتی بوده است.

شرکت، محصولات خود را به طور غیر مستقیم و از طریق کارگزار به فروش می‌رساند. کارگزار فروش شرکت پتروشیمی نوری، شرکت تجارت صنعت پتروشیمی خلیج فارس از شرکت‌های زیرمجموعه هلدینگ خلیج فارس است که با دریافت کارمزد 3.5 در هزار بابت فروش‌های صادراتی و کارمزد 1.2 در هزار بابت فروش‌های داخلی اقدام به بازاریابی و فروش محصولات شرکت پتروشیمی نوری می‌کند.

لازم به ذکر است که فروش محصولات پتروشیمی نوری به 3 صورت و شامل فروش‌های صادراتی، فروش در بورس کالا و فروش‌های بین مجتمع پتروشیمی صورت می‌گیرد.

مقاصد عمده صادراتی محصولات شرکت کشورهای امارات، چین و کره جنوبی بوده و با توجه به حاشیه سود اندک تولید و فروش محصولات آروماتیکی در کشور و همچنین افت کیفیت مواد اولیه دریافتی از شرکت‌های پالایشگاهی پارس جنوبی که منجر به تولید بیشتر محصولات فاقد ارزش‌افزوده و بعضا تولید محصولات زیانده در شرکت شده است، شرکت قصد دارد که در فرمول قیمت‌گذاری میعانات دریافتی، میزان کیفیت خوراک را نیز لحاظ کند.

بر اساس فرمول فعلی قیمت میعانات گازی بر اساس قیمت‌های فعلی منطقه خلیج فارس این فرآورده و با لحاظ نمودن 5 درصد تخفیف و براساس متوسط نرخ ماهیانه ارز سامانه نیما به شرکت تحویل می‌شود.

فروش محصولات داخلی و صادراتی نیز بر اساس قیمت‌های کشف شده در بورس کالا و قیمت‌های جهانی محصولات و با لحاظ نرخ سامانه نیما محاسبه و در حساب‌ها درج می‌شود.

در سال گذشته مدل فروش محصولات صادراتی از FOB به CFR تغییر یافته است که منجر به افزایش قیمت فروش محصولات و همچنین رشد هزینه‌های حمل صادراتی شده است.

لازم به ذکر است، جمع هزینه‌های حمل در سال گذشته به بیش از 5.400 میلیارد ریال رسیده که با توجه به رشد نرخ ارز و افزایش هزینه‌های حمل در منطقه خلیج فارس انتظار افزایش قابل توجه هزینه‌های حمل در سال جاری وجود دارد.

حاشیه سود متوسط عملیاتی تولید و فروش در شرکت پتروشیمی نوری در سال‌های اخیر بین 10 تا 12 درصد فروش بوده که بیشترین حاشیه سود کسب شده از محصولات پارازایلین، رافینیت و محصولات برش سنگین حاصل شده است. لازم به ذکر است که تولید و فروش محصول برش سبک شرکت در سال گذشته منجر به زیان شده است.

نرخ فروش متوسط محصولات اصلی شرکت در سال 97 و در سه ماهه نخست سال 98 را به طور مقایسه ای در جدول زیر مشاهده می‌کنید. همان طور که مشخص است افزایش نرخ فروش محصولات در سه ماهه نخست سال جاری در مقایسه با نرخ‌های متوسط سال 98 مشهود است. جمع درآمد عملیاتی کسب شده شرکت در سه ماهه نخست سال جاری به بیش از 58 هزار و 914 میلیارد ریال رسیده و انتظار می‌رود که در صورت ثبات نرخ‌های فعلی، فروش شرکت در سال جاری به بیش از 22 هزار میلیارد ریال در سال افزایاش یابد.

لازم به ذکر است که جمع کل درآمد فروش شرکت در سال 97 معادل 155 هزار میلیارد ریال بوده است.

از سوی واحد تحقیق و مطالعات بورس نیوز بررسی شد/ 7 پرسش مهم در آستانه ورود «نوری» به بورس تهران

ترکیب هزینه‌های تولید در سال 97 شامل 94.6 درصد هزینه مواد اولیه مصرفی، 3.3 درصد هزینه سرویس‌های جانبی آب و برق دریافتی از پتروشیمی مبین، 0.6 درصد هزینه‌های پرسنلی و1.5 درصد سایر هزینه‌های تولید است. جمع هزینه بهای تمام‌شده شرکت در سال گذشته، 131 هزار و 622 میلیارد ریال بوده است. تغییر احتمالی در نحوه محاسبه قیمت میعانات گازی که بیش از 89 درصد کل هزینه‌های تولید شرکت را در بر می‌گیرد می‌تواند منجر به رشد قابل ملاحظه سود خالص شرکت در سنوات آتی است.

سود خالص کسب شده شرکت نیز در سال مالی منتهی به پایان اسفند ماه 1397 معادل 21 هزار و 153 میلیارد ریال و معادل 7.051 ریال به ازای هر سهم بوده است.

نگاهی به جزییات مهم «نوری»

مانده بدهی شرکت به تامین‌کنندگان مواد اولیه مصرفی در پایان سال 97 به بیش از 58 هزار میلیارد ریال رسیده که نسبت به زمان مشابه سال قبل از آن بیش از 80 درصد افزایش را نشان می‌دهد.

مانده مطالبات شرکت از هلدینگ خلیج فارس، مبلغ 18 هزار و 421 میلیارد ریال است که شامل 11.279 میلیارد ریال مطالبات ارزی از این شرکت است که با نرخ دلار 83 هزار ریالی در دفاتر شرکت ثبت شده است.

مانده دارایی‌های ارزی شرکت در پایان سال 97 و بر اساس صورت‌های مالی ارائه شده معادل 253 میلیون دلار آمریکا،169 میلیون یورو و 434 میلیون درهم است که بر اساس معادل نرخ هر دلار 83 هزار ریال تسعیر شده و با توجه به افزایش نرخ‌ها در سامانه نیما به نظر می‌رسد که در سال جاری نیز همانند سال 97 شاهد شناسایی سود تسعیر ارز قابل توجهی در صورت‌های مالی شرکت باشیم.

لازم به ذکر است که در سال 97 شاهد شناسایی سود تسعیر ارز 18 هزار میلیارد ریالی در صورت سود و زیان شرکت بابت رشد شدید نرخ ارز در سال گذشته بوده‌ایم.

با توجه به استفاده شرکت از معافیت 20 ساله مربوط به بند ب ماده 159 قانون برنامه پنجم توسعه کشور، شرکت از پرداخت مالیات تا سال 1406 معاف است.

بر اساس اطلاعات مندرج در امیدنامه شرکت، در صورت هرگونه عدم توافق وصول مطالبات از دو شرکت پتروشیمی جم و شرکت بازرگانی پتروشیمی به مبلغ 12.314 میلیارد ریال، شرکت متعهد به عدم تقسیم سود انباشته سال‌های قبل به مبلغ 13.270 میلیارد ریال خواهد بود.

لازم به ذکر است که تا پایان سال 97 و با لحاظ کردن سود خالص کسب شده در این سال، مانده سود انباشته شرکت معادل 34.500 میلیارد ریال و معادل 11.500 ریال به ازای هر سهم است.

شرکت دارای مانده مطالبات 9.498 میلیارد ریالی از شرکت بازرگانی پتروشیمی مربوط به سنوات قبل می‌باشد که از این بابت، مبلغ 4.148 میلیارد ریال ذخیره مطالبات مشکوک الوصول ثبت کرده است. با این حال پیگیری‌های صورت گرفته در خصوص وصول این مطالبات هنوز به نتیجه خاصی نرسیده است.

«نوری» افزایش سرمایه 200 درصدی از محل سود انباشته را در دستور کار خود دارد و ارزش برآوردی محاسبه شده شرکت در گزارش ارزش گذاری آن معادل 32 هزار ریال تعیین شده است. با این حال با توجه به احتمال تقسیم سود بالای 80 درصدی در مجمع پیش رو و همچنین رشد سودآوری شرکت در سال جاری نسبت به سال قبل، قیمت تعیین شده جهت خرید سهام شرکت، قیمت جذاب و منصفانه‌ای به نظر می‌آید.

به گزارش بورس نیوز؛ با توجه به برخی نکات مطرح شده در گزارش حسابرس، امیدنامه و صورت‌های مالی شرکت برخی سوالات در جهت شفاف‌سازی آخرین وضعیت و عملکرد شرکت از مدیران آن قابل طرح است :

1- علت عدم فروش مستقیم محصولات شرکت توسط واحد بازرگانی آن و تفویض کلیه عملیات‌های فروش به شرکت دیگر چیست؟ و آیا این موضوع احتمال افزایش ریسک مطالبات شرکت را به وجود نخواهد آورد؟

2- در گزارش حسابرس به این نکته اشاره شده که شرکت در جهت وصول مطالبات خود از شرکت بازرگانی پتروشیمی پیگیری خاصی را در سال گذشته انجام نداده است. مدیران شرکت می‌بایست آخرین وضعیت این مطالبات و فعالیت‌های صورت گرفته خود را بویژه در خصوص سرفصل بدهی‌های ارزی به طور شفاف به سهامداران و نهاد ناظر اعلام نماید.

3- آخرین وضعیت پیگیری‌های شرکت در خصوص تغییر فرمول قیمت گذاری مواد اولیه مصرفی با توجه به افت کیفیت آن در چه مرحله‌ای است؟ همچنین پیگیری‌های تعدیل نرخ سرویس‌های جانبی دریافتی از شرکت پتروشیمی مبین آیا منتج به نتیجه خاصی شده است؟

4- زمان‌بندی افزایش سرمایه از محل سود انباشته شرکت به چه صورت است؟

5- علت افزایش 80 درصدی حساب‌های پرداختنی و بدهی به شرکت‌های تامین‌کننده مواد اولیه در سال 97 چه بوده است؟

6- برنامه شرکت در جهت حفظ بازارهای صادراتی در فضای تحریمی کشور چیست؟

7- با توجه به بند حسابرس در خصوص زیان ده بودن تولید و فروش برخی محصولات همچون برش سبک و ... که در سال 97 منجر به زیان 1.813 میلیارد ریالی شده است برنامه شرکت در جهت بهبود فرآیندهای تولید و کاهش زیان تولید و فروش برخی محصولات فرعی چیست؟


اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
دکتر
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۸ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۸
#نوری و قیمت 3100 که در اصل یک سوم این قیمت هم نمی ارزد.

نکته جالب نوری 6200 میلیارد تومان بدهی سال ۹۷ شرکت است. هر چند که در مقابل مطالبات 5900 میلیارد تومانی نیز دارد. اما اگر ساده فرض کنیم که یک شرکت با مجموع دارایی 10 هزار میلیارد تومان داریم این شرکت 6200 میلیارد تومان بدهی بابت خرید خوراک دارد. همچنین ساختار فعالیت این شرکت به گونه ای است که حاشیه سود مطمینی ندارد. سود این شرکت کیفیت ندارد و این را جریانات نقد ناشی از عملیات می گوید. شرکت در سال 97 حدود 2100 میلیارد تومان سود خالص داشته است اما در مقابل 857 میلیارد تومان جریان نقد ناشی از عملیات دارد. به عبارتی سود پشتوانه نقدی ندارد.

حال باید توجه داشت قیمت حدود 3100 تومان ارزش بازار شرکت را 9300 میلیارد تومان ( در روز عرضه) خواهد کرد و این در حالی است که NAV ساده شرکت 3800 میلیارد تومان است.

نوری از جمله شرکت هایی است که هر آن ممکن است سودش نصف شود. همین سال 97 از سود 2100 میلیارد تومانی حدود 1700 میلیارد تومان آن از محل تسعیر ارز بوده است(عملیاتی و غیر عملیاتی).حمید مرتضی کوشکی

کانال عرضه اولیه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۸ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۱
طبق آخرین اطلاعیه شرکت، پیشنهاد هئیت مدیره، تقسیم 90 درصد سود است که حداکثر یکماه بعد از مجمع پرداخت خواهد شد.
شهروز
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۸ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۵
عرضه اوليه افتابه سازي با زيان ١٠٠٠٠٠٠ ميليارد هم كه بدن بخاطر جو عرضه اوليه بازم سودشو ميده حالا يكم كمتر
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۸ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۶
به نظر مياد با توجه به سود مجمع قيمت خوبي براي عرضه سهام شركت باشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۸ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۷
چی شد ، اگهی عرضه اولیه نیومد ؟ .... مگه امروز نباید منتشر میشد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۸ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۹
چی شد ، اگهی عرضه اولیه نیومد ؟ .... مگه امروز نباید منتشر میشد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۸ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۵
تحلیل عالی و کامل . درود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۸ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۵
تحلیل عالی و کامل . درود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۸ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۰
ممنون از گزارش جامع و خوبتون، کاش خودتون پیگیر جواب این سوالات مهم باشید تا قبل از عرضه. فکر کنم دربلندمدت بازدهی خوبی به سهامداراش بده.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۸ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۳
تحلیل عالی و کامل . درود
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۸ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۷
ممنون از گزارش جامع و خوبتون، کاش خودتون پیگیر جواب این سوالات مهم باشید تا قبل از عرضه. فکر کنم دربلندمدت بازدهی خوبی به سهامداراش بده.
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۸ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۸
چه گزارش جذابی، ممنون از سایت خبری شما. عرضه های اولیه هلدینگ خلیج فارس همیشه سود خوبی رو نصیب سهامداراش کرده
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۸ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۴
تحلیل عالی و کامل . درود
ارسلان دولتخواه
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۸ تير ۱۳۹۸ - ۲۲:۴۲
خبر عرضه شدن یا نشدن نوری فقط برای متعادل کردن بازار بورس !!!! چند سال گذشته فارس هم همین نقش را بازی می کرد!!! سهام فارس عرضه اولیه شدویکروز مثبت روزدوم منفی وبعد رشد شارپی!
سعيد خان ايران
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۹ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۵
با سلام
ما رو باش
گفتيم بياييم كد بورسي بگيريم از شانس ما همه نظم بازار به هم ريخت.
آقايان و خانم ها
شرمنده ام