بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۹ تير ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۹
«پتروشیمی‌جم» در سال گذشته با انجام اورهال، علاوه بر افت تولید و فروش، با تحمل هزینه مواجه شد که شواهد از جبران گذشته در سال جاری حکایت می‌کند.
کد خبر : ۱۹۳۵۰۶

چشم روشنی «جم» برای سال 98 / این پتروشیمی‌آماده تک آف

به گزارش واحد سنجش و راه حل‌های رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، شرکت «پتروشیمی‌جم» با سود 2663 میلیارد تومانی تحقق یافته در سال 97 جمع سود انباشته خود را از رقم 3486 میلیارد تومانی فراتر برد که معادل 2.5 برابر سرمایه 1380 میلیارد تومانی است.

اورهال و بهبود تولید

مقدار تولید 11 درصد نسبت به سال قبل افت داشته که عمدتاً بابت تعميرات اساسی مجتمع به مدت 40 روز بود. شایان ذکر است که اورهال هر چند سال یک بار انجام می شود؛ بنابراین در سال های آتی شاهد بهبود تولید و کاهش هزینه ها خواهیم بود.

تک‌آف از بنادر عسلویه / چشم روشنی «جم» برای سال 98

نرخ‌ها جور رکود را کشیدند

مبلغ 8524 میلیارد تومان درآمد عملیاتی از فروش 1166 هزار تن محصول در بازار داخل و 386 هزار تن در بازار خارج حاصل آمد. بنابراین، تنها عامل افزایش 40 درصدی مبلغ فروش، رشد نرخ محصولات به حساب می‌آید.

هر چند که مقدار فروش داخلی «پتروشیمی‌جم» افزایش یافته اما از طرف دیگر، صادرات شرکت تنزل یافته است؛ چرا که صادرات برخی محصولات همچون اتیلن، پروپیلن و نفت کوره، به یکباره به "صفر" رسیده است.

7 دلیل برای کاهش صادرات

با توجه به جدول ذیل، دلايل اصلي كاهش صادرات محصولات این پتروشيمی در سال 97 نسبت به سال قبل از آن را می‌توان چنین عنوان کرد:

تک‌آف از بنادر عسلویه / چشم روشنی «جم» برای سال 98

1- نياز شركت‌های داخلی به اتيلن و بنزين پيروليز و عدم صدور مجوز صادرات این محصولات

2- تعهد عرضه محصولات در بازار داخلی براساس سياست‌های دولت

3- تغيير توليد محصولات براي تامين نياز بازار داخل و برای انجام پروژه‌های مربوط به رودخانه‌های مرزی و مهار آب‌های سطحی

4- اعمال تحريم‌ها و مشكلات ناشی از آن در حمل و فروش محصولات كه باعث كاهش توان صادراتی و ترجيح به افزايش عرضه در داخل گرديد

5- ممنوعيت صادرات محصول همانند اتيلن و بنزين پيروليز در حوزه شيميايی و عرضه آن به مجتمع‌های داخلی

6- نوسانات نرخ ارز و مقررات دولتی برای فروش ارز ناشی از صادرات محصول كه باعث هجوم و افزايش تقاضای داخلی گرديد، به ناچار سهم عرضه و فروش در بازار داخلي افزايش پيدا كرد

7- كمبود خوراک مجتمع نسبت به سال قبل

شایان ذکر است که «پتروشیمی‌ جم» شرکت «توسعه انرژی پادکیش تاپکو» را با هدف فعالیت‌های تخصصی برای فروش محصولات پتروشیمی‌ و توسعه تجارت تأسیس کرد و در حال حاضر تمام صادرات «جم» را به دوش می‌کشد.

فروش در حاشیه امن

حاشیه سود خالص «جم» در سال گذشته از 30 درصد فراتر رفت. همان‌طور که در تصویر ذیل مشاهده می‌کنید، اغلب محصولات با حاشیه سود روانه بازارهای فروش می شوند و در این میان، بیشترین حاشیه سود مربوط به محصول بوتادین است. نکته جالب توجه این است که نفت کوره با حاشیه زیان سنگین 72 درصدی به فروش می‌رسد.

چشم روشنی «جم» برای سال 98 / این پتروشیمی‌آماده تک آف

فضا برای رشد بالای سود بسته شد

از آنجایی که بخش عمده ای از هزینه‌های تولید مربوط به بهای مواد مستقیم مصرفی (80 درصد) است، افزایش نرخ ارز موجب رشد 69 درصدی نرخ خوراک در بهای تمام شده کالای فروش رفته نسبت به سال قبل شده است. علاوه بر این، افزایش هزینه‌های سربار نیز به میزان 51 درصد نسبت به سال قبل، ناشی از افزایش هزینه‌های اورهال مجتمع بود که در سال های آتی تکرارپذیر نیست.

نقطه روشن در نگاه «جم»

نکته جالب توجه این است که «پتروشیمی‌جم» برای سال 98 با رشد جالب توجه 89 درصدی، مبلغ 16145 میلیارد تومان فروش پیش‌بینی کرده که در 3 ماهه نخست سال، 20 درصد این مبلغ را به واقعیت بدل کرده است. البته از این نکته نیز نباید به راحتی عبور کرد که فروش 3 ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته رشد دو برابری را نشان می‌دهد.

بنابراین، می‌توان انتظار داشت تولید و فروش «جم» در سال جاری سرعت بگیرد و تحقق میزان درآمد پیش بینی شده چندان دور از دسترس نباشد و رشد نه چندان زیاد سال 97، در سال 98 جبران شود و رقم‌های جدید به چشم آید.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر