بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
جمعه ۲۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۸
در مدت اخیر اتفاقات سیاسی گوناگون رخ داد و به همراه تغییر و تحولات شرکت‌ها، بازار سرمایه را به صدر پربازده‌ترین بازار رساند. نظرسنجی‌ها از خوش‌بینی سرمایه گذاران به رشد بورس حکایت ‌می‎کنند.
کد خبر : ۱۹۳۵۶۲

به گزارش واحد آمار و نظرسنجی بورس نیوز، گروه ویژه اقدام مالی (FATF) چهار ماه دیگر به نظام مالی و بانکی ایران داد تا به طور کامل خود را با استانداردهای بین‌المللی ضد پولشویی تطبیق دهد و به این ترتیب، ایران حداقل تا چهار ماه دیگر در لیست سیاه کشورهای پرخطر در حوزه مالی و بانکی قرار نمیگیرد.

این موضوع، در کنار مباحثی چون مذاکرات سیاسی با کشورهای اروپایی، برگزاری فصل مجامع و ثبات نرخ دلار و تورم، بر روند بازار سرمایه اثرگذار است.

طی نظرسنجی آبسیم پلاس بورس نیوز، 56.5 درصد از شرکت‌کنندگان معتقدند که با توجه به تعلیق دوباره اقدامات تنبیهی FATF علیه ایران و همچنین استراتژی کشور مبنی بر عدم «جنگ و مذاکره» با آمریکا، دورنمای بازار سهام را در تابستان، "صعودی" ‌میبینند و حدود 29 درصد دیگر، اعتقاد دارند که روند "کم نوسان و متعادل" خواهد بود. تنها 14.5 درصد از نظردهندگان روند بازار سهام در تابستان را "نزولی" ‌میدانند.

رأی قاطع به صعود بازار / ثابت بازارها مانع نزول بورس ‌می‌شود

بنابراین، اغلب شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی اعتقاد دارند که بازار سرمایه تابستان را در کانال صعود سیر خواهد کرد و روند رو به رشد خود را ادامه خواهد داد.

در این خصوص حسین ایزدی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس نیوز عنوان کرد:

به نظر ‌میرسد که تمدید فرصت پذیرش الحاقیه FATF امکانی را فراهم ‌میکند تا شاید دو لایحه باقی مانده را ایران تصویب کند. ضمن این که به سمتی حرکت ‌میکنیم که برخی تعاملات مجدد بین اروپا و ایران و آمریکا پیش بیاید. از همین رو، انتظار ‌میرود کلیت بازار سرمایه در تابستان مثبت باشد و یا حداقل از سقوط شدید خبری نباشد.

وی گفت: در حال حاضر، سهامداران باید دو موضوع را مدنظر داشته باشند؛ سهام‌هایی که عمده فروش‌شان داخلی است و یا با کشورهای همسایه با پول ملی مراودات تجاری دارند و همچنین شرکت‌هایی که حداقل 70 درصد مواد اولیه آن‌ها از منابع داخلی تامین ‌میشود، روند بهتری در ادامه خواهند داشت. اینجاست که یک شرکت ‌میتواند قابلیت سرمایه گذاری خوبی داشته باشد.

رأی قاطع به صعود بازار / ثابت بازارها مانع نزول بورس ‌می‌شود

ایزدی ضمن بیان این که سیاست تقسیم سود بالا در شرایط کنونی کشور به صلاح شرکت‌ها نیست، اظهار داشت: آمریکا فعلا اعلام کرده تحریم‌های جدید اعمال نخواهد کرد اما، همین تحریم‌ها نیز بسیار شدید است و مشکلاتی را برای مبادلات تجاری ایجاد کرده است. به اضافه این که ظاهرا اولین داد و ستد مالی اینستکس در هفته پیش‌رو انجام خواهد شد که شاید بتواند کمک حال شرکت‌ها باشد اما؛ شاید شدت آن چندان زیاد نیست. به این صورت وجوه ناشی از فروش خارجی به شرکت‌هایی نظیر پتروشیمی‌ها، پالایشگاهی‌ها و فولادی‌ها وارد ‌میشود و به جریان ‌میافتد.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه گفت: شاید پس از پایان فصل مجامع رشد آن‌چنانی رخ ندهد اما، مطمئنا کاهش شدید نیز نخواهیم داشت. تورم نرخ ثابتی پیدا کرده و حتی ک‌میشدت رشد آن کاهش پیدا کرده و دلار وضعیت باثبات‌تری دارد. درست است که نسبت به یک سال گذشته نرخ دلار رشد زیادی داشته اما، دلار گران عدم اطمینان در سرمایه گذاران و مولدین اقتصادی و تولیدکنندگان ایجاد ‌میکند. به عبارتی، حتی در صورتی که نرخ‌های کنونی نیز حفظ شود، باز هم ثبات آن برای تولیدکنندگان بهتر است و تغییرات نابه‌هنگام به وجود ن‌میآید و تصمیمات بهتری ‌میتوان اتخاذ کرد. بنابراین دو بحث پیش آمده؛ یکی این که شدت تورم کاهش یافته و دیگر این که نرخ دلار ثبات پیدا کرده است. اینجاست که شرکت‌ها تصمیم بهتری ‌میتوانند بگیرند و اگر شاهد رشد شتابان بازار نباشیم، حداقل افت نخواهد داشت.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر