بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۲۳ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۴
رییس هیات مدیره انجمن کسب و کارهای اینترنتی در گفت‌وگو با بورس‌نیوز تاکیدکرد:

چرایی عدم شناسایی سود در استارت آپ ها به رغم گردش مالی بالا

گسترش بازار کسب و کارهای اینترنتی به معنای افزایش تعداد کاربران و مشتریانی است که در واقع دارایی شرکت تلقی می شوند و در فرآیند ارزش گذاری نیز لحاظ می گردند.
کد خبر : ۱۹۳۵۸۱
به گزارش بورس نیوز، کسب و کارهای اینترنتی معمولا در چند سال ابتدای فعالیت خود، زیان ده هستند و سودی شناسایی نمی کنند. این در حالی است که گردش مالی برخی از این استارت آپ ها و کسب و کارهای اینترنتی بالغ بر صدها میلیارد تومان در ماه است. این موضوع شائبه پولشویی در برخی از این شرکت ها را ایجاد کرده است.

حمیدرضا اعتدال مهر رییس هیات مدیره انجمن کسب و کارهای اینترنتی در گفتگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: این موضوع، شاید به اشتباه دغدغه بعضی افراد است. 

وی افزود: در کسب و کارهای سنتی معمولا ۲۰ درصد درآمد شرکت، سود بوده و بخشی از این سود به عنوان مالیات پرداخت می گردد. اما ساختار درآمدها و هزینه های استارت آپ ها به گونه ای دیگر است و همین ساختارشکنی در ابتدای فعالیت استارت آپ ها غیرمنطقی به نظر می رسید.
چرایی عدم شناسایی سود در استارت آپ ها به رغم گردش مالی بالا/
اعتدال مهر تصریح کرد: بازار استارت آپ ها، بازار بکری است و هر کجا کسب و کارهای اینترنتی بتوانند خدمات ارزان تری (نسبت به کسب و کارهای سنتی) ارائه دهند می توانند آن بازار را از آن خود کنند. انجام این مهم در گرو فعالیت با حداقل حاشیه سود و نیز تحمل هزینه بیشتر برای توسعه بازار خواهد بود. به همین دلیل منطقی است که شرکت های استارت آپی همچون اسنپ و دیجی کالا و... در سال های ابتدای فعالیت خود، بیش از درآمد خود، هزینه کنند تا کاربران بیشتری جذب کنند. 

وی اضافه کرد: این موضوع به معنای زیان ده بودن فعالیت استارت آپ ها نیست؛ بلکه سرمایه گذاران با علم بر جذابیت سرمایه گذاری در استارت آپ ها از برداشت سود چشم پوشی کرده و حتی با جذب سرمایه جدید و تزریق نقدینگی به شرکت، بازار خود را گسترش می دهند. گسترش بازار کسب و کارهای اینترنتی به معنای افزایش تعداد کاربران و مشتریانی است که در واقع دارایی شرکت تلقی می شوند و در فرآیند ارزش گذاری نیز لحاظ می گردند.

عضو کمیسیون رسیدگی به شکایات کسب و کارهای اینترنتی در تشریح گردش مالی بالای برخی استارت آپ ها گفت: استارت آپ هایی مانند شرکت های اینترنتی حوزه حمل و نقل اگر چه گردش مالی بالایی دارند؛ ولی این شرکت ها به منظور حفظ بازار در برابر سایر رقبا ناچار به ارائه خدمات با حداقل سود ممکن هستند. ضمن اینکه بخش عمده درآمد این شرکت ها، سهم رانندگان است. فروشگاه های اینترنتی هم وضعیت مشابهی دارند. محصولات و کالاهای مختلف با قیمت مناسب تر و گارانتی معتبر و خدماتی که معمولا در فروشگاه های سنتی عرضه نمی شود، رایگان درب منزل مشتریان تحویل می شود. بنابراین گردش مالی بالا لزوما همراه با سود نیست و امیدواریم این موضوع شفاف شود.

این کارشناس حوزه استارت آپ ها و کسب و کارهای اینترنتی در خاتمه در مورد تاثیر تحریم ها بر فعالیت این گروه از شرکت ها اظهار داشت: معمولا شرکت ها و کسب و کارهای اینترنتی، اثرپذیری مستقیم از تحریم ها ندارند. اما هر اتفاق یا خبری که بازار سنتی صنعت مرتبط با استارت آپ ها را تحت تاثیر قرار دهد، استارت آپ ها را هم متاثر خواهد کرد. به عنوان مثال چنانچه وضعیت اقتصادی کشور،  موجب رکود صنعت حمل و نقل شود، استارت آپ های حوزه حمل و نقل مسافر هم با کاهش تقاضا روبرو خواهند شد.
اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر