بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۲۴ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۲
بررسی گزارش توجیهی هیئت مدیره شرکت «همراه اول» نشان می‌دهد که فضا و امکان تحقق سودهای بالاتر فراهم است.
کد خبر : ۱۹۳۶۶۲

به گزارش واحد سنجش و راه حل‌های رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، افزایش سرمایه 100 درصدی شرکت «ارتباطات سیار ایران (همراه اول)» وارد مرحله پذیره نویسی حق تقدم‌ها شده است.

پرچم همراه اول برفراز پیش‌بینی‌ها / وقتی که مدیریت دست به عصا حرکت می‌کند

در حالی که این شرکت سرمایه اسمی‌کمتری نسبت به سایر رقبای خود دارد اما؛ از نظر درآمدزایی پیشتاز سایر اپراتورهای فعال در کشور است. نسبت مالکانه «ایرانسل» به عنوان رقیب جدی «همراه اول» بیش از 34 درصد است اما؛ این نسبت در همراه اول در حدود 22 درصد قرار دارد. پایین بودن نسبت مالکانه علاوه بر افزایش ریسک‌های شرکت، تأمین مالی از طریق منابع بانکی و یا انتشار اوراق بدهی در بازار سرمایه را محدود نموده و هزینه‌های تأمین مالی را افزایش می‌دهد.

شایان ذکر است که «همراه اول» در سه سال اخیر بیش از 4700 میلیارد تومان بر روی تجهیزات مخابراتی و ارتباطی سرمایه گذاری کرده که تنها 560 میلیارد تومان آن از طریق منابع حاصل از آورده سهامداران در افزایش سرمایه قبلی تأمین شد و مابقی هزینه‌ها، از محل دریافت تسهیلات مالی و منابع داخلی شرکت انجام شد که موجب نامتوازن شدن ساختار سرمایه شرکت شده است.

از همین رو، «همراه اول» تصمیم گرفت سرمایه خود را دو برابر کند و به رقم 1920 میلیارد تومان برساند.

بر اساس گزارش توجیهی حسابرس، پیش بینی شده 16641 میلیارد تومان درآمد عملیاتی در سال جاری به بار بنشیند که در 3 ماهه نخست 3964 میلیارد تومان معادل 34 درصد آن را محقق کرد. بنابراین، دستیابی به درآمد پیش بینی شده در پایان سال چندان دور از دسترس نیست و حتی توانایی تحقق ارقام بالاتر نیز وجود دارد.

پرچم همراه اول برفراز پیش‌بینی‌ها / وقتی که مدیریت دست به عصا حرکت می‌کند

بر این اساس، با ورود سرمایه جدید به شرکت، روند صعودی درآمدزایی «همراه اول» تداوم خواهد یافت؛ هر چند که پیش بینی شرکت کمی‌ محتاطانه به نظر می‌رسد. چرا که شیب درآمدهای عملیاتی از سال 94 بیشتر شده و انتظار می‌رود در سال جاری و سال‌های پس از آن نیز با همین فرمان پیش رود. بنابراین، انتظار تحقق درآمدهای بالاتر از میزان پیش بینی شده چندان دور از ذهن نیست.

در تصویر ذیل، روند درآمدزایی «همراه» از سال 90 تا سال 97 و پیش بینی سال‌های 98 به بعد را مشاهده می‌کنید:

پرچم همراه اول برفراز پیش‌بینی‌ها / وقتی که مدیریت دست به عصا حرکت می‌کند

در گزارش توجیهی، افزایش سرمایه مذکور بر سود خالص «همراه» در سال 98 اثری چندان بزرگی ندارد و تنها در حد 95 میلیارد تومان بر سودآوری شرکت افزوده خواهد شد اما؛ از سال‌های پس از آن، سرعت رشد سودآوری شدت خواهد گرفت.

روند سودآوری این شرکت در دهه 90 و پیش بینی سال‌های 98 و پس از آن را در نمودار زیر ملاحظه می‌فرمایید:

پرچم همراه اول برفراز پیش‌بینی‌ها / وقتی که مدیریت دست به عصا حرکت می‌کند

در مجموع، تداوم روند رو به رشد «همراه اول» قابل پیش بینی است و انتظار می‌رود برخلاف برآوردهای شرکت، شیب و شتاب سودآوری در سال‌های 98 و پس از آن، بیش از میزان پیش بینی شده باشد.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
نوبت به "همراه" رسید، آسمان تپید؛

ساز ناکوک دولت در گوش "همراه اول"

ادامه روند مثبت سودآوری "همراه اول" در سال ۱۳۹۸؛

خدمات "دیتا" مهم‌ترین عنصر درآمدی "همراه"

ارسال نظر