بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۶ تير ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۲
بهتر است سرمایه‌گذاری در سهم‌های بنیادی با استراتژی میان‌مدت و بلندمدت صورت بگیرد. منفی های کوتاه مدت سهم های بنیادی بازار، نباید مبنای فروش قرار گیرد.
کد خبر : ۱۹۳۷۳۰
بررسی روند بازار سرمایه و توصیه هایی برای سهامداران/ معرفی گزینه های مناسب جهت سرمایه گذاری

به گزارش  بورس نیوز، بازار سرمایه در سال جاری سهامداران بسیاری از سهم‌ها و گروه‌ها را منتفع کرد؛ ولی شاید کمی زودتر از انتظار برخی فعالان بازار شیب نزولی به خود گرفت. این ریزش موجب نگرانی سرمایه‌گذاران خصوصا سهامداران کم تجربه‌تر شد. 
به همین منظور خبرنگار  بورس نیوز،  گفت‌وگویی با چندتن از کارشناسان بازار سرمایه انجام داده که چکیده آن را میخوانید.


خرید فقط بر مبنای «تحلیل»
جواد عشقی نژاد مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری مدبران اقتصاد در گفت‌وگو با بورس نیوز در رابطه با دلایل ریزش بازار بیان کرد: اگرچه علل فرعی هم برای منفی شدن بازار سرمایه وجود دارد؛ ولی مهم‌ترین علت ریزش بازار در روز گذشته، رفتار سهامداران بود.

وی افزود: نگاه بعضی سهامداران به بازار سرمایه، نگاهی سطحی و هیجانی است. کما اینکه منفی‌های بازار، همه گروه‌ها را در بر گرفت و هم سهم‌های بنیادی و هم سهم‌هایی که رشد چندانی نکرده بودند و هم سهم‌هایی که در این چندماه، رشد زیادی کرده بودند، با فشار عرضه مواجه شدند. این وضعیت تا حدی نشان دهنده رفتار‌های هیجانی سهامداران است.

این کارشناس بازار سرمایه ضمن تاکید بر ضرورت قایل شدن تفاوت بین سهم‌ها و صنایع مختلف اظهار داشت: برخی سهم‌های بازار سرمایه بر اساس وجود نقدینگی بالا در بازار، عدم اطلاع رسانی شرکت‌ها و نیز رفتار‌های غیر منطقی، دچار حباب قیمتی شده اند و گروهی از سهامداران تمایل به سرمایه گذاری در چنین سهم‌هایی دارند. در مقابل گروهی از سهم‌ها هم در قیمت‌های فعلی ارزنده هستند. 

عشقی نژاد در پاسخ به این سوال که «آیا کاهش نرخ ارز، دلیل منطقی برای ریزش بازار است؟» گفت: موتور پیشتار اقتصاد ایران و محرک رشد بازار‌ها در ماه‌های قبل، افزایش نرخ ارز بوده و کاهش نرخ ارز قطعا بر بازار‌های مختلف از جمله بازار سرمایه اثرگذار خواهد بود، ولی میزان این اثرگذاری باید با کمک تحلیل، بررسی شود. 

وی در مورد مناسب‌ترین گزینه جهت سرمایه گذاری گفت: بازار سرمایه کماکان مناسب‌ترین گزینه برای سرمایه گذاری به نظر می‌رسد. اما برای انتخاب سهم مناسب باید فقط به وضعیت بنیادی شرکت‌ها توجه کرد.


وقتی ریزش، اپیدمی می شود
حسن قاسمی مدیرعامل شرکت کارگزاری آینده نگر خوارزمی در این رابطه به بورس نیوز گفت: عمده شرکت‌های بازار سرمایه‌ای یا محصول خود را روانه بازار‌های صادراتی می‌کنند و یا قیمت گذاری محصول شان تحت تاثیر نرخ ارز انجام می‌شود. به همین دلیل کاهش نرخ ارز در روز‌های اخیر و انتظار ارز ارزان تر، دغدغه‌هایی برای سهامداران ایجاد کرد.

وی افزود: البته بعضی شرکت‌های بازار پایه و کوچکتر بازار که وضعیت تولید و فروش مناسبی نداشتند در هفته‌های اخیر رشد کرده بودند و کاهش نرخ ارز، تلنگری هم برای سهامداران آن‌ها بود؛ بنابراین «ریزش» به اپیدمی تبدیل شد و کل بازار را در بر گرفت.

این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: اگر قیمت سهمی متناسب با رشد سودآوری، رشد کرده باشد جای نگرانی بابت ریزش قیمت سهم نخواهد بود؛ اما قیمت سهم شرکت‌هایی که رشد غیر منطقی داشته، باید اصلاح گردد.

قاسمی در خاتمه به سهامداران توصیه کرد: بهتر است سرمایه گذاران برای خرید کمی صبر کنند تا بتوانند با قیمت مناسب تری وارد سهم‌ها شوند. البته اکثر سهم شرکت‌های پتروشیمی و فلزی و معدنی رشدی نکرده و این گروه سهم‌ها جای ریزش ندارند.

اثر مثبت افزایش نرخ ارز نیمایی بر سودآوری شرکت ها
محمد خیری مدیر سرمایه گذاری کارگزاری خبرگان سهام در گفت‌وگو با بورس نیوز در خصوص دلایل ریزش بازار بیان کرد:  به نظر می‌رسد تحلیل تکنیکال شاخص کل و مقاومت شاخص در محدوده ۲۷۰ هزار واحدی بر رفتار سهامداران بی تاثیر نبوده است.

وی افزود: سهم‌هایی که در ۶ ماه اخیر رشد کرده، عمدتا سهم شرکت‌های کوچکی بوده که از وضعیت بنیادی مناسبی برخوردار نبوده اند. در مقابل سهم‌های بزرگ و بنیادی بازار از جمله سهم‌های گروه پتروشیمی و فولادی، در این مدت رشدی نداشته و اکثرا نسبت P بر E بین ۳ تا ۵ دارند. ضمن اینکه این شرکت‌ها در ۳ ماهه نخست امسال هم عملکرد قابل قبولی داشته و سود‌های مناسبی شناسایی کرده اند.

خیری تصریح کرد: در این چند ماه، انتظارات تورمی و اخباری همچون افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها و روند صعودی درآمد شرکت ها، منجر به جذابیت سرمایه گذاری در بازار سرمایه شد. اما رکود حاکم بر بازار‌های کالایی همچون خودرو و مسکن، احتمال رکود در صنایع بازار سرمایه را هم تقویت کرده و با توجه به رشد بازار سرمایه در ماه‌های گذشته، به شرایطی رسیده ایم که به نظر می‌رسد اخباری همچون افزایش سرمایه فعلا اثری بر قیمت سهم‌ها نخواهد داشت. بازار سرمایه اصلاحی کوتاه مدت در پیش خواهد داشت و از این نقطه به بعد، می‌بایست مسیر سهم‌های بنیادی از سهم‌های کوچک و بدون بنیاد جدا شود.


این کارشناس بازار سرمایه در رابطه با تاثیر کاهش نرخ دلار تا محدوده ۱۰ هزار تومان بر سودآوری شرکت‌های صادرات محور اظهار داشت: آنچه در بازار ارز رخ داده، کاهش نرخ ارز در بازار آزاد و کاهش فاصله نرخ بازار آزاد با نرخ‌های سامانه نیما بوده است. فراموش نکنید که صنایع بورسی، درآمد‌های ارزی خود را در سامانه نیما عرضه می‌کنند و نرخ‌های نیما نه تنها کاهش نداشته، بلکه افزایش نیز نشان می‌دهد؛ بنابراین دغدغه بابت افت سودآوری شرکت‌های صادرات محور تحت تاثیر کاهش نرخ ارز منطقی نیست.

وی اضافه کرد: سیاست بانک مرکزی، کاهش فاصله نرخ ارز آزاد و نیما بوده تا صادرکنندگان ترغیب به عرضه ارز‌های خود در سامانه نیما شوند. نرخ نیمایی کاهش نداشته، نرخ ارز در بازار آزاد کاهش یافته که آن هم اثری بر سودآوری شرکت‌ها نخواهد داشت.

خیری در ادامه افزود: تنها دغدغه منطقی بابت کاهش حجم فروش شرکت‌ها خواهد بود. البته چنانچه شرکت‌ها در ۳ ماهه امسال حجم فروش مطلوبی داشته اند، نگرانی چندانی بابت کاهش حجم فروش در ماه‌های آینده وجود ندارد. 

این فعال بازار سرمایه در خاتمه به سهامداران توصیه کرد: به سهامداران توصیه می‌شود در سهم‌های کوچکی که وضعیت بنیادی مناسبی ندارند، سیو سود کرده و به سمت سرمایه گذاری در صنایع بزرگ‌تر و سهم‌های بنیادی بازار حرکت کنند. بسیاری از سهامداران تازه وارد بازار سرمایه، در دوران رشد بازار وارد شده اند و تجربه‌ای از روند‌های نزولی و فرسایشی بازار ندارند. تازه وارد‌ها باید بدانند که بازار سرمایه همواره صعودی نیست و بهتر است به دور از هیجان و بر مبنای تحلیل اقدام به سرمایه گذاری کنند. این امر البته در گرو آموزش سرمایه گذاران قبل از ورود به بازار سرمایه خواهد بود.

ضرورت اصلاح برخی خرده ساختارهای بازار سرمایه/ از هیجان دوری کنید
حمید میرمعینی کارشناس بازار سرمایه در همین خصوص به بورس نیوز گفت:  ریزش بازار سرمایه ناشی از چند دلیل بود. نخست آنکه بازار پس از یک دوره رشد، نیازمند یک دوره اصلاح و استراحت کوتاه مدت بود. همچنین بازار سرمایه برای رشد بیشتر نیازمند اخبار و اتفاقاتی بود که هنوز رخ نداده؛ اما شاید با جدی‌تر شدن تجدید ارزیابی در شرکت‌های بزرگ، شاهد حرکت مجدد بازار باشیم. علاوه بر این، بخشی از رشد بازار تحت تاثیر رفتار‌های هیجانی سهامداران تازه وارد و معاملات سهم‌های کوچک بود و این هیجان بالاخره باید فروکش می‌کرد.

وی افزود:، ولی اتفاقی که منجر به ریزش مداوم بازار شود، رخ نداده و احتمالا این روند تداوم نخواهد داشت. ضمن اینکه گزارشات اکثر شرکت‌ها هم نسبتا مطلوب بوده و اخبار سیاسی هم حاکی از احتمال مذاکره است.

میرمعینی در مورد تاثیر کاهش نرخ ارز بر بازار سرمایه بیان کرد: به نظر می‌رسد کاهش نرخ ارز اثر منفی بر سودآوری شرکت‌ها نخواهد داشت و اتفاقا با توجه به افزایش نرخ ارز در سامانه نیما، فروش بعضی شرکت‌ها افزایش خواهد داشت. اما انتظار رشد سودآوری شرکت‌ها کاهش خواهد یافت. ضمن اینکه تقریبا تمام کالا‌هایی که در اقتصاد مورد معامله قرار می‌گیرند با دلار ۱۱۵۰۰ تومانی قیمت گذاری شده و این چسبندگی قیمت، اجازه کاهش شدید نرخ ارز را نمی‌دهد؛ بنابراین اگر دولت قصد تنظیم بازار‌ها را از طریق کاهش نرخ ارز داشته باشد، در تثبیت نرخ دلار در محدوده کمتر از ۱۱۵۰۰ تومان چندان موفق نخواهد بود.

این فعال بازار سرمایه اضافه کرد: چنانچه مشکلی بر سر راه فروش و صادرات شرکت‌ها نباشد، انتظار انتشار گزارش‌های ۶ ماهه قابل قبولی می‌رود و با این دیدگاه، جای نگرانی بابت ریزش بازار نخواهد بود.

میرمعینی در توصیه به سهامداران اظهار داشت: امیدواریم سهامداران تحت تاثیر فضای مجازی و کانال‌هایی که توسط عده‌ای نوسان گیر مدیریت می‌شود، اقدام به معامله نکنند. بهتر است سرمایه گذاری در سهم‌های بنیادی با استراتژی میان مدت و بلندمدت صورت بگیرد. منفی‌های کوتاه مدت سهم‌های بنیادی بازار، نباید مبنای فروش قرار گیرد. 

وی در خاتمه گفت: اصلاح خرده ساختار‌های بازار سرمایه و افزایش عمق بازار، در کاهش رفتار‌های هیجانی موثر خواهد بود. یکی از مواردی که به نظر می‌رسد باید مورد بازنگری قرار بگیرد، دامنه نوسان معاملات بازار است.
اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۶ تير ۱۳۹۸ - ۱۳:۰۶
جالبه وقتی قیمت ارز پایین میاد همه مردم فروشنده میشن و کسی خرید نمی کنه و نقدینگی های سر گردان مناسب ترین جا را برای سرمایهگذاری بورس می دانن این تحلیل های ابکی کاهش ارز هم ریطی به کاهش شاخص ندارد بلکه باید مثبت تر هم شود
جانباز
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۷ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۱
برادر عزیز : وقتی بازار سهام هم نزولی میشه همه فروشنده میشن !!!! واقعا بانک مرکزی خوب وظیفه ایجاد تعادل در بازار ها ی را انجام می دهد.