بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
دوشنبه ۳۱ تير ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۰
گزارش عملکرد «شلعاب» چندان امیدوارکننده نشان نمی‌دهد و بیانگر قرارگیری در ارقامی‌است که در دو دوره گذشته نیز تکرار شده بود.
کد خبر : ۱۹۳۸۷۳
به گزارش واحد سنجش و راه حل‌های رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، شرکت «لعابیران» در ۳ ماهه نخست سال جاری رقم بسیار ناچیز ۱۲۰ میلیون ریال معادل کمتر از یک ریال به ازای هر سهم سود محقق کرد.

هر چند که درآمد‌های عملیاتی در فصل اول سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش ۶۵ درصدی داشت اما؛ از این نکته نباید به سادگی گذشت که این رشد درآمد به طور کامل از محل افزایش نرخ فروش محصولات حاصل شده و شاهد کاهش مقدار فروش هستیم.
عرق شرم بر صورت «لعابیران»/ این شرکت در حداقل‌ها به ثبات رسید

۲ ریال عرق شرم بر پیشانی مدیران

در سال گذشته نیز این شرکت عملکرد چندان مطلوبی از خود نشان نداد و شاهکار خود را در مجمع سالانه با تقسیم سود ۲ ریالی تکمیل کرد و عرق شرم بر پیشانی مدیران نشاند.

عدم ثبات در تلاطم بازار

بررسی وضعیت شرکت «لعابیران» نشان می‌دهد که عملکرد با ثباتی ندارد؛ در حال که در سال ۹۲ سود خالص ۴۲ میلیارد ریالی کسب کرده بود، در سال بعد متحمل زیان گردید. همین اتفاق مجددا در سال ۹۵ نیز تکرار شد و پس از ثبت ۴۶ میلیارد ریال سود خالص در آن سال، با افت فاحش، به ۳ میلیارد ریال در سال ۹۶ تنزل یافت.
عرق شرم بر صورت «لعابیران»/ این شرکت در حداقل‌ها به ثبات رسید

ثبات در حداقل‌ها

البته در نگاهی دیگر می‌توان گفت بالاخره «شلعاب» پس از سال‌ها به ثبات رسیده است؛ البته ثبات در حداقل‌ها. چرا که در دو دوره مالی ۹۶ و ۹۷ تقریبا در یک محدوده مشخص سود شناسایی کرده است. به علاوه، تحقق ۱۲۰ میلیون ریال سود در ۳ ماهه نخست سال ۹۸ نیز بیانگر این است که اگر با همین فرمان پیش‌روی کند، تا پایان سال تقریبا به همان میزان سال ۹۷ سود شناسایی می‌کند.

هزینه مالی خورنده سود

نکته دیگر حجم بالای تسهیلات مالی است که هزینه مالی سنگینی را بر دوش شرکت می‌گذارد. در سال گذشته هزینه مالی ۹۹ درصد سود عملیاتی را در خود غرق کرد و تنها درآمد سرمایه گذاری‌ها توانست از سرخ شدن صورت «شلعاب» جلوگیری کند. در ۳ ماهه نخست سال جاری نیز این سرفصل اندکی بیش از سود عملیاتی بود.

بنابراین، در صورتی که «شلعاب» بخواهد به ارقام بالاتر در سودسازی توجه کند، باید برنامه‌ای جدی برای کنترل هزینه‌ها از طریق نوسازی خطوط و کاهش بدهی بانکی داشته باشد. قابل ذکر است که این شرکت درصدد تهاتر بدهی بانکی خود با مطالبات تامین اجتماعی از دولت است.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
عملکرد۳ماه نخست، دسترنج‌ها را شست؛

فروش «مرداد» به عملکرد این شرکت لعاب داد

لعاب سرمایه این شرکت بدون تغییر؛

«شلعاب» افزایش سرمایه ندارد

ارسال نظر