بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۷:۵۹
در بازار امروز به نظر می رسد که با توجه به رشد بیش از 6 هزار واحدی شاخص کل در طی دو روز کاری و رسیدن به سطوح بیش از 253 هزار واحدی، مجددا شاهد افزایش عرضه ها از سوی معامله گران کوتاه مدت باشیم.
کد خبر : ۱۹۳۹۲۳
آنچه در معاملات دیروزگذشت :

به گزارش بورس نیوز؛ در معاملات بازار سرمایه در روز گذشته شاهد رشد بیش از 3 هزار و 300 واحدی شاخص کل و رسیدن این نماگر به 253 هزار و 56 واحد بودیم تا به این ترتیب رشد بیش از 6 هزار واحدی شاخص کل در دو روز کاری نظاره باشیم.

ادامه ارائه گزارش مطلوب شرکت های بزرگ به ویژه شرکت های صنعت پتروشیمی منجر به رشد بیش از 2.5 درصدی شاخص کل بورس در دو روز گذشته شده است. شاخص فرابورس نیز با بیش از 42 واحد رشد به 3،274 واحد رسید.

ارزش معاملات بازار بورس وفرابورس در روز گذشته به بیش از 18 هزار و 900 میلیارد ریال رسید که این رقم شامل معاملات بیش از 3،500 میلیارد ریالی اوراق بدهی و معاملات بیش از 15 هزار میلیارد ریالی سهام و حق تقدم شرکت ها بود. بیشترین ارزش معاملات سهام در روز گذشته مربوط به شرکت های پتروشیمی زاگرس، صنایع ملی مس ایران، پتروشیمی پردیس، به پرداخت ملت و گسترش نفت و گاز پارسیان بوده است.

اخبار سیاسی

در حوزه سیاسی همچنان شاهد افزایش تحرکات دیپلماتیک در منطقه و سفر نخست وزیر عراق و همچنین وزیرخارجه کشور عمان به تهران بودیم. به نظر می رسد هدف اصلی از این مذاکرات، میانجیگری و تلاش برای کاهش تنش های فزاینده در منطقه خلیج فارس است.

وزارت خارجه انگلستان نیز در روز گذشته مجددا بر آزادی نفتکش توقیف شده این کشور تاکید کرد و بر اساس برخی گزارش های تایید نشده قرار است که کشورهای اروپایی نسبت به ایجاد نیروی نظامی واحد در جهت حمایت از کشتی های تجاری این منطقه اقدام نمایند. در حوزه داخلی نیز شاهد تعیین سرپرست جدید بنیاد مستضعفان و رئیس کمیته امداد امام خمینی بودیم.

بر اساس احکام صادر شده توسط رهبر انقلاب جناب آقای پرویز فتاح به سمت رئیس بنیاد مستضعفان و جناب آقای مرتضی بختیاری به عنوان ریاست کمیته امداد امام خمینی تعیین گردیدند.

اقتصاد کلان :

در حوزه اقتصاد کلان شاهد انتشار خبرهایی در خصوص احتمال بسته شدن بودجه سال 99 کشور بدون احتساب فروش نفت بودیم. در این خصوص سخنگوی هیات رئیسه مجلس با بیان اینکه برنامه اداره کشور بدون در نظر گرفتن صادرات نفت در نظر گرفته‌شده، گفت: "مجلس بودجه سال ۹۹ را بدون در نظر گرفتن نفت برنامه‌ریزی می‌کند."

افزایش پایه های مالیاتی و همچنین اعمال مالیات بر سفته بازی و همچنین شناسایی فرارهای مالیاتی از جمله برنامه های اصلی جهت جایگزینی درآمد نفت در بودجه کشور خواهد بود. حذف 30 درصدی یارانه های نقدی و همچنین کاهش هزینه های جاری دولت از دیگر برنامه های احتمالی سازمان برنامه و بودجه برای تراز کردن درآمدها و هزینه های دولت در سال 99 خواهد بود.

همچنین در صحن علنی مجلس شاهد حذف سود مرکب از تسهیلات معوق بانکی بودیم. بر این اساس و به گفته پورابراهیمی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، قراردادهای فعالان اقتصادی با بانک‌ها طی 93 تا 97 مدنظر است که آنهایی که در سال 98 با بانک تسویه نقدی می‌کنند، سود مرکب آنها حذف شود و به این ترتیب دغدغه مراجع تقلید، مراکز دینی و حوزه‌های علمیه رفع و مشکل فعالان اقتصادی نیز حل شود.

این نماینده مجلس گفت: قبلاً نحوه محاسبه سود این قرارداد‌ها مورد اشکال مراجع قرار گرفته بود، چون از سود بانکی نیز سود گرفته می‌شد، اما با مصوبه نمایندگان در جلسه علنی امروز مجلس قرار شد کسانی که اصل وام‌ها را پرداخت می‌کنند دیگر سود مرکب آنها حذف شود و سود وام به روش ساده و طبق قرارداد اولیه گرفته شود.

وی گفت: به عنوان مثال اگر کسی وام 100 میلیون تومانی با نرخ 20 درصد از بانک داشت که یکسال تأخیر کرده بود، طبق قوانین قبلی بانک باید سود بانکی از 120 میلیون تومان محاسبه می‌شد، در حالی که ما می‌گویم باید سود بانک از همان 100 میلیون اولیه محاسبه شود.

ارز و سکه :

در معاملات روز گذشته بازار ارز شاهد رشد 100 تومانی مجدد بهای دلار و رسیدن آن به بهای 12.250 تومان بودیم که بر این اساس شاهد رشد در حدود 1 هزار تومانی قیمت دلار نسبت به معاملات پایان هفته گذشته بوده ایم. قیمت هر سکه طلا طرح جدید نیز با بیش از 50 هزار تومان افزایش به 4 میلیون و 270 هزار تومان رسید.

بورس کالا :

از جمله معاملات مهم در بورس کالا طی روز گذشته شاهد معاملات به ارزش بیش از 2 هزار و 300 میلیارد ریالی در گروه صنعت پتروشیمی و فرآورده های نفتی بودیم که از این جمله می توان به معاملات 20 هزار تنی لوبکات سبک پالایشگاه اصفهان اشاره نمود که در نرخ 45 میلیون و 298 هزار ریالی و بدون تغییر نسبت به قیمت پایه اشاره نمود.

همچنین در روز گذشته شاهد داد و ستد 1 هزار و 176 تنی محصول پلی پروپیلن شرکت پلی پروپیلن جم بودیم که هر تن از این محصول در قیمت 114 میلیون و 293 هزار ریال و بدون تغییر نسبت به قیمت پایه معامله شد.

بازارهای جهانی :

در بازارهای جهانی شاهد افزایش 60 سنتی و معادل 1 درصدی قیمت جهانی نفت خام وست تگزاس اینترمدیت بودیم. تا زمان تنظیم این گزارش قیمت هر بشکه نفت خام به 56 دلار و 24 سنت رسیده است.

همچنین قیمت جهانی طلا با رشد 2 دلاری به 1 هزار و 428 دلار به ازای هر اونس رسید. احتمال کاهش نیم درصدی نرخ بهره در اقتصاد آمریکا در جلسه آتی فدرال رزرو می توان محرک جدیدی برای رشد قیمت طلا و فلزات باشد.

قیمت هر تن روی و مس نیز به ترتیب معادل 6،006 و2،048 دلار معامله گردید که شاهد تغییرات محسوسی نسبت به معاملات روز قبل از آن نبوده است.

اخبار صنایع :

در دیگر خبرهای اقتصادی، شاهد تاکید وزیر راه به اعمال قانون مالیات بر خانه های خالی پس از تکمیل اطلاعات در سامانه ملی املاک و انتظار برای کاهش قیمت مسکن در سطح کشور بودیم. بر اساس گفته های وزیر همچنین قرار است که شهرداری های تهران با توجه به زمین های در اختیار خود اقدام به ساخت واحدهای مسکونی استیجاری و عرضه آن با اجاره بهایی 30 درصد کمتر از عرف مناطق ساخته شده نمایند.

در حوزه رمز ارزها، وزیر اقتصاد اعلام کرد: سازوکار و قوانین استخراج رمز ارزها بعد از نهایی شدن در دولت ابلاغ خواهد شد.فرهاد دژپسند در حاشیه جلسه‌ای که در کمیسیون اقتصادی مجلس با حضور وزیر نیرو و وزیر صمت برای بررسی موضوع رمز ارزها برگزار شد، گفت: استخراج رمز ارزها در کمیسیون دولت به عنوان یک صنعت شناخته و پیشنهاد شده برق مصرفی آن با تعرفه متوسط صادراتی محاسبه شود , مجوزهای مربوطه از طرف وزارت صمت صادر خوهد شد.

دژپسند گفت: محدودیت‌های دیگری از جمله محدودیت در زمان اوج مصرف برق برای استخراج رمزارزها در نظر گرفته شده است. وزیر اقتصاد افزود: احتمالا تا هفته آینده این موضوع در دولت مطرح و پس از تصویب جزییات سازوکار استخراج رمزارزها ابلاغ خواهد شد.

کدال نگر:

در سامانه کدال همچنان شاهد انتشار گزارش عملکرد فصلی شرکت ها می باشیم که از مهم ترین گزارش های منتشر شده در دیروز عصر و دیشب می توان به گزارش عملکرد سه ماهه بانک تجارت اشاره نمود که در این گزارش شاهد کسب زیان 8 ریالی به ازای هر سهم این بانک بودیم که نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش 90 درصدی زیان را نشان می دهد.

بانک پارسیان نیز همچنان به روند زیان دهی خود در فصل بهار سال جاری ادامه داد ولی زیان محقق شده بانک در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افت 76 درصدی را نشان می دهد. بانک ملت نیز در عملکرد سه ماهه خود موفق به کسب سود 79 ریالی به ازای هر سهم گردید که افزایش 5 درصدی را نشان می دهد.

شرکت لاستیک بارز در سه ماهه نخست سال جاری عملکرد بسیار ضعیفی را داشته است و سود کسب شده هر سهم این شرکت با افت سنگین 81 درصدی نسبت به سه ماهه نخست سال گذشته معادل 18 ریال محقق شده است. 

شرکت پتروشیمی آبادان در سه ماهه نخست سال جاری مجددا به روند زیان دهی بازگشت و در این دوره به ازای هر سهم 46 ریال زیان محقق ساخت تا به این ترتیب این شرکت مجددا مشمول ماده 141 قانون تجارت گردد

مجامع :

در مجامع برگزار شده روز گذشته شاهد تقسیم سود 6،500 ریالی هر سهم شرکت پتروشیمی نوری بودیم. پرداخت سود نقدی سهام این شرکت از 20 مرداد ماه و در شعب بانک تجارت صورت خواهد گرفت. پالایشگاه نفت لاوان نیز در مجمع خود به ازای هر سهم 1،800 ریال سود تقسیم نمود و دیگر پالایشگاه بورسی یعنی شرکت پالایش نفت تبریز به ازای هر سهم 2،400 ریال سود پرداخت کرد.


در بازار امروز چه خبرهایی خواهد بود؟

در بازار امروز به نظر می رسد که با توجه به رشد بیش از 6 هزار واحدی شاخص کل در طی دو روز کاری و رسیدن به سطوح بیش از 253 هزار واحدی، مجددا شاهد افزایش عرضه ها از سوی معامله گران کوتاه مدت باشیم و به نظر می رسد که همچنان در شرایط فعلی شاهد افزایش عرضه ها در سطوح فعلی شاخص کل باشیم،

هر چند که انتظار داریم که در میان مدت شاهد رشد ملایم شاخص کل به سمت سطوح 300 هزار واحدی باشیم.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر