بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۳۹
در اکثر کشورها، بازار سرمایه یکی از ارکان تامین منابع شرکت ها است ولیکن در ایران مهمترین و بزرگترین منبع تامین مالی بانک ها هستند و در این راستا بازار سرمایه کشور در مرحله نوپایی قرار دارد.
کد خبر : ۱۹۳۹۸۷

به گزارش خبرنگار بورس نیوز، بورس یا همان بازار سرمایه می تواند بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور را مرتفع کند همانگونه که در سایر کشورهای پیشرفته به خوبی این مهم را انجام داده است اما بورس ایران در چه جایگاهی قرار دارد و آیا با توجه به تحریم های جدید این ظرفیت می تواند به کمک اقتصاد ایران بیاید.

این ها سوالاتی است که با امیر احمد غفاری فعال و کارشناس بازار سرمایه درمیان گذاشتیم. گفتگوی ذیل در مورد بازار سرمایه کشور با وی است که می خوانید.

*با تشکر از وقتی که در اختیار ما قرار دادید. ابتدا نظرتان را در مورد وضعیت بورس کشور بفرمایید؟

در حال حاضر شاخص کل بورس در وضعیت متعادلی قرار دارد و بنظر می رسد پس از پایان یافتن فصل مجامع اکثر شرکت های بورسی و همچنین ارائه آمار و گزارش های سه ماهه شرکت ها شاهد اقبال عمومی به بازار سرمایه باشیم. همانطور که می دانید در اکثر کشورها بازار سرمایه یکی از ارکان تامین منابع شرکت ها است ولیکن در ایران متاسفانه مهمترین و بزرگترین منبع تامین مالی بانک ها هستند و در این راستا بازار سرمایه کشور در مرحله نوپایی قرار دارد.

*در وضعیت کنونی کشور و با وجود تحریم ها، بازار سرمایه به کدام سو می رود؟

واژه تحریم برای صنایع کشور ناملموس و خلاف انتظار نبوده و عملا شرکت ها ریسک ناشی از تحریم ها را در محاسبات خود لحاظ نموده اند. طبیعتا با تحریم ها قدرت گردش پول کاهش یافته و شرکت های صادرات محور در این زمینه با مشکلاتی مواجه اند که با توجه به تجارب گذشته ومدیریت مطلوب این شرکت ها اثرات تحریم را کمرنگ تر می کنند. در این شرایط با توجه به افزایش نرخ ارز به دلیل به صرفه نبودن واردات برخی صنایع نظیر لوازم خانگی ، فلزات و.... با فروش مطلوب تر در داخل مواجه هستند که در مقام مقایسه تولید و فروش به نسبت سالهای گذشته از رشد قابل ملاحظه ای برخوردار بوده اند.

*نظر شما در مورد بازارهای موازی بازار سرمایه چیست؟

رشد نقدینگی در یک اقتصاد سالم به معنی رشد اقتصادی و بزرگتر شدن کیک اقتصاد است. با افزایش رشد فزاینده نقدینگی عملا موجبات افزایش نرخ تورم طی یکسال گذشته شده که در صورت اتخاذ و اجرای سیاست های فعلی بانک مرکزی می توان شاهد اقبال عمومی به سمت بازار سرمایه بود. بازارهای موازی نظیر مسکن، ارز و طلا، طی یک سال گذشته با بازدهی مناسبی مواجه شدند که عملا بازار مسکن در نقطه اوج اشباع خرید قرار گرفته و پیش بینی می شود که قیمت ها در این حوزه با اصلاح مواجه شوند. طبیعی است افزایش نرخ ها به سرعت اتفاق می افتد ولی کاهش نرخ ها با مقاومت های متعددی طی زمان بیشتری تعدیل می شوند. در بازار ارز و سکه با اعمال سیاست های مناسب از سوی بانک مرکزی و احتمال ایجاد بازار متشکل ارزی و اجرای قوانین و مقررات مرتبط زمینه را برای سوداگری کاهش داده است. بطور کلی در هر کشوری سرمایه های سرگردان هجوم به سمت هر بازار ببرند آن بازار لجام گسیخته افزایش خواهد یافت و در نهایت به صورت تورم در جامعه نمایان می شود. طی سنوات گذشته به دلیل عدم کنترل و هدایت نقدینگی به سمت بازارهای مولد، این نقدینگی در بازارهای غیر مولد و به جهت سوداگرانی ورود پیدا کرده که سبب ایجاد تورم در جامعه نموده اند.

*پیش بینی شما از وضعیت بازار سرمایه با توجه به ریسکها و تهدیدها تا پایان سال چیست؟

با اجرای سیاستهای فعلی ریاست محترم بانک مرکزی نظیر کاهش سود سپرده های بانکی و کنترل قیمت ارز و همچنین ایجاد بسته های حمایتی از تولید به نظر میرسد با رشد متوسط قیمتهای کالاها تا حدودی شرکتها از این منظر منتفع شده و در صورت پایدار ماندن این شرایط بازار سرمایه روند رو به رشدی تا پایان سال خواهد داشت. امیدواریم بازار سرمایه رسالت اصلی خود مبنی بر رفع نیازهای مالی تولید کنندگان و هموار سازی و ایجاد منابع مالی غیر از بانکها را در دستور کار قرار دهد.

صنایع پیش رو در سال 98در حوزه بازار سرمایه چیست؟

با توجه به ابلاغیه قوانین رفع موانع تولید و استفاده شرکت ها از معافیت افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی می توان شرکتهایی را که توانایی این افزایش سرمایه را دارند شاهد رشد بیشترشان باشیم. که عمداتا شرکتها از صنایعی از قبیل سیمان، فلزات و معدن در این گروه قرار دارند

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
نسبت به دوره مشابه سال گذشته اتفاق افتاد؛

افزایش تولید یخچال، فریزر و کولر آبی

نسبت به دوره مشابه سال گذشته اتفاق افتاد؛

افزایش تولید یخچال، فریزر و کولر آبی

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Singapore
چهارشنبه ۰۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۴۷
واقعا فرمايشات ايشون به واقعيت نزديك و بسيار حرفه ايي
danialy
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۴
تحليل فوق در مورد وضعيت بازار سرمايه ، بسيار منصفانه و دقيق مي باشد. همچين در بند آخر ، اگر شركت ها از معافيت افزايش سرمايه از محل تجديد ارزيابي بهرمند شوند شاهد دگرگون شدن اقتصاد ملي خواهيم بود
هادی
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۰۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۵
با سلام.
از انتشار نظرات مفید کارشناس خبره بازار ممنونم.