بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۴
در اولین روز هفته با سفر هیات عمانی برای میانجیگری میان ایران و آمریکا و البته برخی تصمیمات اقتصادی، بازار سرمایه با افت شاخص، کار خود را آغاز کرد.
کد خبر : ۱۹۴۰۸۸

آنچه در معاملات دیروزگذشت :

به گزارش بورس نیوز، بازار بورس اولین روز کاری هفته جاری را با کاهش شاخص‌ها آغاز کرد. روز گذشته شاهد افت بیش از 589 واحدی شاخص کل و رسیدن آن به 252 هزار و 275 واحد بودیم. با این حال شاخص کل هم وزن با افزایش 0.8 درصدی به 60 هزار و 446 واحد رسید. افت شاخص کل و رشد شاخص هم وزن نشان‌دهنده کاهش استقبال از سهام شرکت‌های بزرگ و افت قیمتی این نمادها در کنار رشد قیمت سهام شرکت‌های کوچک است و بر این اساس روز گذشته شرکت‌های ملی مس ایران، فولاد مبارکه اصفهان، صنعتی و معدنی چادرملو و مخابرات ایران بیشترین اثر منفی را بر شاخص کل بورس داشتند. ارزش معاملات در روز گذشته به بیش از 20 هزار و 800 میلیارد ریال رسید. همچنین در معاملات دیروز شاهد بازگشایی نماد شرکت پتروشیمی نوری پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت و تقسیم سود بودیم. با توجه به سود سه ماهه اعلامی توسط شرکت شاهد رشد قیمتی قابل توجه در حدود 8 درصدی سهام شرکت بودیم.

اخبار سیاسی

سفر وزیرخارجه کشور عمان را شاید بتوان مهم ترین خبر سیاسی روز گذشته عنوان کرد. کشور عمان همواره نقش میانجی و همچنین مبادله کننده پیام بین کشورهای غربی و کشورمان را عهده‌دار بوده است و به نظر می‌رسد در حال حاضر نیز این ملاقات در همین راستا و احتمالا با هدف انتقال برخی پیام‌های سیاسی به ایران ارسال شده است.

اقتصاد کلان

بر اساس اعلام رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در تدوین بودجه سال 99 کشور اصلاح ساختاری عمده‌ای در بخش‌های درآمدی مالیات و نفت و همچنین پرداخت یارانه‌ها صورت خواهد گرفت. با توجه به کاهش درآمد نفت صادراتی کشورمان، الزام و فوریت اصلاح بودجه و یارانه‌ها در حال حاضر جدیت بیشتری به خود گرفته است و به نظر می‌رسد بالاخره شاهد افزایش کارایی و عدالت در زمینه اخذ مالیات از تمامی اشخاص و همچنین تخصیص کارا و صحیح تر یارانه‌ها در کشور باشیم.

تاجگردون همچنین عنوان کرد: برخی برنامه‌ها که میان مدت است در سال ۹۹و سایر برنامه بلند مدت نیزطی چند سال باید عملیاتی شودلذا اصلاح ساختار اقتصادی اساسی است و بسیاری از موضوعات مختلف مانند مالیات، تامین اجتماعی، یارانه بودجه و نفتنیز بسیار تغییر خواهند کرد.

خروج بخش مسکن از لایحه مالیات بر عایدی مسکن از دیگر اخبار مهم اقتصادی روز گذشته بود. در سال‌های اخیر دولت و وزارت راه و شهرسازی همواره و در سکوت خبری از انجام وظایف ذاتی و قانونی خود در زمینه حذف واسطه‌های بازار مسکن با استفاده از ابزارهای مالیاتی سرباز زده اند و تاخیر بیش از 5 ساله در خصوص اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی موید این موضوع است. در حال حاضر نیز به یکباره شاهد خارج کردن مسکن از لایحه مرتبط با اخذ مالیات از عایدی سرمایه هستیم که شبهات بسیاری را در این خصوص برای اشخاص جامعه و فعالین اقتصادی بوجود آورده است.

ارز و سکه 

در روز گذشته قیمت دلار آمریکا با افزایش 200 تومانی نسبت به روز پنج شنبه به 12 هزار و 200 تومان رسید. قیمت هر سکه بهار آزادی طرح جدید نیز بدون تغییر خاصی نسبت به پایان هفته گذشته در قیمت 4 میلیون و 250 هزار تومان معامله گردید تا به این ترتیب و بر اساس گفته‌های عضو هیات مدیره طلا و جواهر تهران، حباب قیمتی سکه طلا به 180 هزار تومان برسد.

بورس کالا :

در معاملات روز گذشته بورس کالا شاهد معاملات4 هزار و 390 میلیارد ریالی محصولات مختلف بودیم. بیشترین ارزش معاملات روز گذشته بورس کالا مربوط به معامله 120 هزار تن وکیوم باتوم شرکت پالایش نفت اصفهان به ارزش 4 هزار و 90 میلیارد ریال بود. قیمت هر تن از این محصول بدون تغییر نسبت به قیمت پایه عرضه به 34 میلیون و98 هزار ریال رسید.

اخبار صنایع 

محدود کردن خریداران شمش فولاد در بورس کالا از جمله خبرهای اصلی صنعت فولاد در روزهای گذشته است. بر اساس اعلام وزارت صنعت و با توجه به اعتراض برخی واحدهای نوردکار این حوزه، فروش محصولات شمش فولادی در بورس کالا، صرفا واحدهای صنعتی موجود در لیست سامانه بهین یاب امکان خرید شمش فولادی از بورس کالا را خواهند داشت. این موضوع بر اساس ادعای برخی تولیدکنندگان شمش می‌تواند منجر به کاهش توانایی فروش شرکت‌های تولید کننده این حوزه شود. امری که با توجه به برخی محدودیت‌های صادراتی در این حوزه، سبب چشم انداز رکود فروش احتمالی این محصول می‌شود.

در حوزه غذایی و کشاورزی شاهد انتشار نامه علی اکبر مهرفرد معاون توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی خطاب به مدیران،مشاوران و کارشناسان معاونت توسعه بازرگانی و صنایع کشاورزی وزارت جهاد کشاورزی با موضوع توقف تایید ثبت سفارش واردات کالاهای اساسی و کشاورزی اعم از واردات با ارز رسمی یا نیمایی به جز نهاده‌های کشاورزی بودیم. مشخص نیست که توقف این فرآیندها به دلیل حجم مناسب ذخیره‌های فعلی کشور در این حوزه‌ها بوده یا محدودیت‌های ارزی و بودجه‌ای منجر به این تصمیم‌گیری شده است.

کدال نگر

در سامانه کدال همچنان شاهد انتشار گزارش عملکرد ماهیانه شرکت‌ها هستیم. در روز گذشته و از جمله گزارش‌های منتشر شده می‌توان به رشد قیمت فروش محصول پی‌وی‌سی پتروشیمی غدیر برای ششمین ماه پیاپی اشاره کرد که همزمان با کاهش شدید 32 درصدی مقادیر فروش شرکت در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته روی داده است.

کاهش نرخ فروش متانول شرکت پتروشیمی فن آوران در تیرماه به 27 میلیون و500 هزار ریال به ازای هر تن و فروش قابل ملاحظه بیش از 10 هزارمیلیارد ریالی شرکت صنعتی و معدنی چادر ملو در ماه گذشته از گزارش‌های مهم منتشر شده ساعات پایانی روز گذشته است. عملکرد فروش بیش از 35 هزار میلیارد ریالی فولاد مبارکه اصفهان در تیرماه و افزایش مبلغ فروش تجمیعی این شرکت به بیش از 130 هزار میلیارد ریال و تحقق فروش 29 هزار میلیارد ریالی پتروشیمی زاگرس در این مدت و افت قیمت متانول شرکت به کمتر از 285 دلار از دیگر نکات گزارش‌های مهم منتشر شده در ساعات عصر و شب گذشته است.

نرخ فروش 236 میلیون ریالی لاستیک رادیال شرکت لاستیک بارز نیز از دیگر نکات قابل ذکر گزارش‌های درج شده در سامانه کدال طی ساعات اخیر است. جزئیات گزارش شرکت‌ها در سامانه کدال در وب سایت شرکت قابل ملاحظه است.

بازار امروز

در بازار امروز به نظر می‌رسد با توجه به عملکرد تیر ماه شرکت‌ها و گزارش‌های سامانه کدال، شاهد کم شدن نوسانات معاملات در بازار سرمایه باشیم و انتظار داریم در معاملات روز جاری نیز شاهد معاملات کم‌نوسانی در اکثر صنایع و شرکت‌ها باشیم، هر چند که انتظار می‌رود که با توجه به گزارش‌های مثبت منتشر شده شرکت‌های بزرگ همچون فولاد مبارکه، ملی مس ایران و چادرملو شاهد افزایش تقاضا در سهام شرکت‌های بنیادی باشیم.



اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
پاسخ رئیس اتحادیه طلا و جواهر به یک سوال بورس‌نیوز؛

آیا حرفه‌ای‌ها وارد گود طلای آ‌بشده می‌شوند

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت:

روند، کند و آزاردهنده تحقق نظام جامع مالیاتی

مدیرعامل شرکت معدنی و صنعتی چادرملو در گفت‌وگو با بورس‌نیوز خبر داد:‏

سفر به سرزمین کانگوروها/ خرید سهام فولاد خراسان در سنگان /خام فروشی نمی‌کنیم ‏

ارسال نظر