بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۰۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۳۲
یکی از نماد‌های پربازده بازار سرمایه در مدت سپری شده از سال جاری، «شرنگی» است که گزارش اخیر آن با روند سهم چندان هم مسیر نیستند. با همه این اوصاف، ظاهرا این سهم قصد کوتاه آمدن ندارد.
کد خبر : ۱۹۴۱۱۸

به گزارش واحد آمار و نظرسنجی (آبسیم پلاس) بورس نیوز، شرکت «صنعتی و شیمیایی رنگین» در مدت اخیر رشد قیمت بسیار شدیدی داشته است. سهم مورد نظر در ۲۲ خرداد ماه با قیمت ۱۶۳۳ تومان معامله شده بود اما؛ در اول مرداد ماه قیمت هر سهم «شرنگی» به ۸۷۹۵ تومان رسید. این میزان رشد قیمت برای شرکتی که در ۳ ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش ۱۴۰ درصدی در زیاندهی داشته، جای سوال دارد.

پررنگی بازدهی در یک نماد بازار پایه‌ای / «شرنگی» سوار بر موج صود
این شرکت در سال ۹۷ موفق به شناسایی حدود ۵ میلیارد تومان سود خالص شد که ۱۴۶ درصد بیش از سود خالص سال ۹۶ بود اما؛ در ۳ ماهه نخست سال ۹۸ همانند مدت مشابه سال قبل در جاده زیان حرکت کرد.

در چنین شرایطی، «شرنگی» که در بازار پایه ب حضور دارد، در سال ۹۷ بازدهی ۵۶ درصدی را عاید سهامداران خود کرد و در مدت سپری شده از سال جاری رشد قیمت خیره‎کننده ۷۰۰ درصدی داشت که در نوع خود جالب توجه است. این میزان رشد قیمت در شرایط کنونی جای سوال دارد؟!
در نظرسنجی اخیر آبسیم پلاس بورس نیوز، ۴۰ درصد از شرکت کنندگان اظهار داشتند که موقعیت خرید را در معاملات «شرنگی» انتخاب می‌کنند و باقی نظردهندگان موضع فروش را برگزیدند.

 پررنگی بازدهی در یک نماد بازار پایه‌ای / «شرنگی» سوار بر موج صود

بر این اساس، در اولین روز مرداد ماه ۳۶ خریدار در مقابل ۶۳ فروشنده قرار گرفتند و بدین ترتیب، نتایج نظرسنجی بر روی تابلوی معاملات نیز به نمایش درآمد.

نگاهی به روند معاملات «شرنگی» حاکی از آن است که روند حرکت سهم در سال جاری در مسیر صعود حرکت کرده و با نوسانات و افت شدید همراه نبوده است. از سوی دیگر، در حالی روند قیمت هر سهم سیر صعودی را پیموده، حجم معاملات افت و خیز فراوانی داشته است. این می‌تواند بدین معنا باشد که روند قیمت سهام «شرنگی» تناسبی با حجم معاملات ندارد و از طرفی، سرمایه گذاران با کسب بازدهی مورد نظر خود، اقدام به خروج کردند و سهامداران تازه نفس سوار بر موج صعود آن شدند.

پررنگی بازدهی در یک نماد بازار پایه‌ای / «شرنگی» سوار بر موج صود 

در پی رشد بیش از حد قیمت سهام، این شرکت اقدام به برگزاری کنفرانس کاغذی کرد. از یک سو، افزایش قیمت مواد اولیه در فصل پایانی سال ۹۷ و فصل اول سال ۹۸ و از سوی دیگر، الزام به فروش محصولات بر اساس قیمت‌گذاری انجمن تولیدکنندگان رنگ و رزین، «شرنگی» با افت فاحش ۷۵ و ۹۲ درصدی مقدار تولید و فروش مواجه شد. در نتیجه آن، درآمد‌های فروش تا ۷۰ درصد تنزل یافت.

با این اوصاف، «شرنگی» برای بازگشت به روند سودسازی خود ضمن تسریع در راه اندازی خط جدید رزین، باید نسبت به کاهش بهای تمام شده تولید و یا افزایش نرخ‌های فروش محصولات اقدام جدی انجام دهد. در غیر این صورت، شرایط نامطلوب ۳ ماهه نخست به دوره‌های بعدی نیز تسری خواهد یافت.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر