بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۹
طی دستورالعملی تازه، صادرات شرکت‌های معدنی با یک محدودیت جدید مواجه شده، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که این موضوع روی روند درآمدزایی شرکت اثری ندارد.
کد خبر : ۱۹۴۵۰۳

ارزیابی اثرات یک دستورالعمل بر این معدنی / تخلیه «کنور» از بار صادرات کلید خورد

به گزارش واحد سنجش و راه حل‌های رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، به تازگی بر اساس دستورالعمل جدید، صادرات سنگ آهن سهمیه‌بندی و مشروط به تامین نیاز فولادسازان داخلی و با قیمت‌های مصوب، شده است.

با توجه به اولویت تامین مواد اولیه مورد نیاز تولیدکنندگان داخلی، از ۱۵ مرداد ماه صادرات محصولات سنگ آهن توسط برخی شرکت‌ها (به‌صورت مستقیم یا غیرمستقیم) پس از عقد قرارداد‌های تجاری با مصرف‌کنندگان داخلی برابر سهمیه‌های اعلامی تامین نیاز کامل آن‌ها میسر و مجاز خواهد بود. مجوز‌های صادراتی پس از ارسال قرارداد‌های تامین داخل، صادر خواهد شد.

ارزیابی اثرات یک دستورالعمل بر این معدنی / تخلیه «کنور» از بار صادرات کلید خورد 

در این فهرست، نام شرکت هایی، چون چادرملو، گل گهر، گهر زمین و معدنی صبانور به چشم می‌خورد.
در این گزارش به سراغ ارزیابی وضعیت مالی شرکت «توسعه معدنی و صنعتی صبا نور» می‌رویم تا اثرات این مصوبه را تا حدی بر روی ساختار فروش شرکت بررسی کنیم.

مبلغ فروش داخلی و خارجی «کنور» را در تصویر ذیل مشاهده می‌کنید که بر اساس آن، شاهد افزایش سهم فروش داخلی از کل فروش در دوره‌های اخیر هستیم.

همان‌گونه که ملاحظه می‌کنید، در سال ۹۲ تمام تولیدات «توسعه معدنی و صنعتی صبا نور» به خارج از کشور صادر می‌شد و هیچ رقمی برای فروش داخل تخصیص نیافته بود. در سال‌های پس از آن نیز تقریبا وضعیت به همین منوال پیش رفت اما؛ در سال ۹۷ به یک باره بیش از ۹۰ درصد از فروش کل به بازار‌های داخل تخصیص یافت و سهم بازار‌های صادراتی به حداقل رسید.

ارزیابی اثرات یک دستورالعمل بر این معدنی / تخلیه «کنور» از بار صادرات کلید خورد 

بنابراین، می‌توان گفت این شرکت از مدت‌ها پیش به پیشواز این مصوبه رفته و موضوع تازه و جدیدی نیست و تقریبا همان شرایط سال ۹۷ برای سال ۹۸ نیز تکرار خواهد شد.

«کنور» در ۳ ماهه اول سال ۹۸ هیچ‌گونه صادرات محصول نداشته و تمام ۲۴۶ هزار تن محصول در بازار داخل فروش رفته است. این شرکت در ۴ ماهه نخست سال موفق به شناسایی ۱۸۶ میلیارد تومان درآمد شد که معادل ۳۰ درصد مبلغ فروش ۶۱۶ میلیارد تومانی پیش بینی شده است.

تحلیل فاصله ساختار فروش شرکت «توسعه معدنی و صنعتی صبا نور» نشان می‌دهد که از نظر مبلغ فروش، رتبه ششم گروه «استخراج کانه‌های فلزی» را دارد. حاشیه سود ناخالص این شرکت در دوره ۱۲ ماهه سال ۹۷ اندکی کمتر از میانگین گروه بود اما؛ در مجموع، این حاشیه در دوره‌های اخیر روند صعودی را طی کرده و خود را به محدوده ۵۰ درصد نزدیک کرده است.

ارزیابی اثرات یک دستورالعمل بر این معدنی / تخلیه «کنور» از بار صادرات کلید خورد 

ساختار بهای تمام شده «کنور» در دوره‌های قبل بر پایه مواد اولیه مصرفی استوار بوده اما؛ در سال‌های اخیر از بار مواد اولیه کاسته شده و سربار ساخت سهم خود را از این ساختار بیشتر کرده است. اغلب هزینه سربار مربوط به هزینه استهلاک است که مربوط به کارخانه گندله همدان است.

ارزیابی اثرات یک دستورالعمل بر این معدنی / تخلیه «کنور» از بار صادرات کلید خورد 

نکته دیگر در خصوص «کنور» معافیت مالیاتی است که تا سال ۱۴۱۳ (۲۰ سال) ادامه دارد و درآمد کارخانه کنسانتره معاف از پرداخت مالیات معاف است. همچنین شرکت در صدد اخذ معافیت کارخانجات کنسانتره و گندله همدان است. این در حالی است که در سال ۹۷ بالغ بر ۳۸ میلیارد ریال مالیات در حساب‌های شرکت منظور شده است. البته در دوره‌های قبل از آن رقم صفر برای مالیات منظور می‌شد.

در مجموع، با توجه به رشد نرخ فروش کنسانتره به حدود ۵۴۰ هزار تومان در هر تن، درآمد «کنور» در سال ۹۸ به میزان قابل توجهی افزایش خواهد یافت و انتظار می‌رود روند صعودی سودسازی، با شیب ملایم ادامه یابد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر