بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۸:۱۵
شرکت‌های گروه پالایشگاهی و پتروشیمی بیشترین اثر کاهشی را بر شاخص کل در روز چهارشنبه داشتند.
کد خبر : ۱۹۴۵۳۴
پیش گشایش/ نگرانی از حباب بزرگ شرکت‌های کوچک
آنچه در معاملات چهارشنبه گذشت:
در معاملات روز چهارشنبه شاهد کاهش شدت عرضه‌ها در بازار سرمایه بودیم و شاخص کل با افت ۳۴۸ واحدی به ۲۵۵ هزار و ۱۶۳ واحد تنزل یافت. شرکت‌های گروه پالایشگاهی و پتروشیمی بیشترین اثر کاهشی را بر شاخص کل در روز چهارشنبه داشتند.

اقتصاد کلان 
در حوزه بین‌الملل شاهد ادامه تبعات اقتصادی جنگ تجاری آمریکا و چین هستیم. در جدیدترین اقدامات، شاهد افزایش خرید طلا از سوی کشور چین و رشد قیمت جهانی طلا به بیش از ۱، ۵۱۴ دلار به ازای هر اونس بودیم. ارائه مشوق‌های تجاری ترامپ به کشاورزان این کشور پس از ممنوعیت واردات محصولات زراعی آمریکایی از سوی چین دیگر رویداد مهم اقتصادی جهانی در دو روز گذشته بوده است.

شاخص بورس‌های جهانی نیز همچنان در روز نزولی به سر می‌برند و کاهش امیدواری‌ها در خصوص بهبود مناسبات اقتصادی چین و آمریکا، روند بورس‌ها و قیمت‌های جهانی برخی فلزات را کاهنده نگاه داشته است.
پیش گشایش/ نگرانی از حباب بزرگ شرکت‌های کوچک

با این حال قیمت جهانی نفت در معاملات جمعه شب روند افزایشی داشت. قیمت هر بشکه نفت خام برنت با بیش از ۲ درصد افزایش به بیش از ۵۸ دلار و ۶۰ سنت رسید. اعلام عربستان سعودی مبنی بر کاهش ۷۰۰ هزار بشکه‌ای عرضه نفت از سوی این کشور در صورت ادامه روند کاهشی قیمت در بازار نفت، منجر به رشد قیمت‌ها در این فرآورده شد.

قیمت جهانی مس و روی همچنان روند کاهشی خود را حفظ کرده اند. قیمت جهانی روی با بیش از ۳ درصد کاهش به ۲ هزار و ۲۰۰ دلار به ازای هر تن رسید. همچنین قیمت جهانی مس با حدود ۱ درصد افت نسبت به قیمت روز پنج شنبه به ۵ هزار و ۶۸۰ دلار رسید.
در دیگر خبرها، تحقیقات انجام شده نشان می‌دهد علی‌رغم خط و نشان آمریکا و تمام شدن معافیت تحریمی برای چین این کشور همچنان به واردات نفت از ایران ادامه می‌دهد. طی ماه گذشته میلادی بین ۴.۴ میلیون تا ۱۱ میلیون بشکه معادل ۱۴۲ تا ۳۶۰ هزار بشکه در روز نفت از ایران به چین ارسال شده است.
 
این آمار نشان می‌دهد که علی‌رغم تحریم‌ها چین معادل نصف مدت مشابه سال گذشته از ایران نفت وارد کرده است. 

در حوزه داخلی، رییس کل بانک مرکزی با اشاره به برنامه اصلاحات در نظام پولی کشور، گفت: حذف ۴ صفر هزینه ندارد. وی در گفت و گو با یک شبکه خبری درباره رفرم پولی گفت:الان کسی اصلا ریال نمی‌گوید؛ چرا واحدی که هیچ کس اسمش را اعلام نمی‌کند را اصرار داریم واحد پولمان باشد. این طرح اصلا هزینه چند هزار میلیاردی ندارد.

در دیگر خبر، معاون سازمان امور مالیاتی درباره تفاوت لوایح مالیات بر فعالیت‌های اختلال‌زا و مالیات بر عایدی سرمایه گفت که لایحه مالیات بر فعالیت‌های اختلال‌زا برای یک دوره کوتاه‌مدت و با هدف کنترل نوسانات بازار برخی دارایی‌ها پیشنهاد شده است، اما لایحه مالیات بر عایدی سرمایه به عنوان یک پایه جدید مالیاتی و با در نظرگرفتن اهداف دولت، مبانی نظری و برخی ملاحظات اقتصادی، اجرایی و فنی و بهره‌گیری از تجارب سایر کشور‌ها در یک چارچوب منسجم و نظام‌مند تدوین شده است.


اخبار صنایع 

مدیرعامل شرکت پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان (پترول) بیان اینکه در حال حاضر ساخت چهار پارک پتروشیمی در ایلام، ارومیه و لردگان در دستور کار قرار گرفته است، گفت: مطالعات اقتصادی ساخت اولین پارک پتروشیمی در ارومیه با هدف تولید ۶ محصول جدید از خوراک «ملامین» تولیدی پتروشیمی ارومیه آغاز شده است که می‌توان با سرمایه‌گذاری ۹۰ تا ۲۵۳ میلیارد تومانی توسط بخش خصوصی زمینه احداث ۶ واحد در قالب پارک پتروشیمی ملامین فراهم خواهد شد. اشتغالزایی و افزایش ارزش افزوده صنایع مرتبط با گاز و نفت از اهداف اجرای این طرح‌ها در بخش پایین دستی پتروشیمی عنوان شده است. نرخ بازگشت سرمایه این واحد‌ها بیش از ۳۰ درصد برآورد شده است.

وی همچنین پیش‌بینی کرد که امسال چهار طرح مهم شامل طرح شیرین سازی گاز و الفین پتروشیمی ایلام، طرح اوره و آمونیاک پتروشیمی لردگان و طرح سولفات پتاسیم پتروشیمی ارومیه در مدار بهره برداری قرار بگیرند.
پیش گشایش/ نگرانی از حباب بزرگ شرکت‌های کوچک

اعمال تحریم‌های جدید آمریکا در صنایع فلزی کشورمان واکنش مسئولان وزارت صمت و مدیران بخش را داشته است. معاون وزیر صمت در این خصوص بیان داشت که بعید به نظر می‌رسد تحریم‌های جدید آمریکا خیلی بتواند روی صنعت فلزات ایران تاثیرگذار باشد، زیرا فولاد، مس و آلومینیوم ایران به جهت کیفیت مطلوب و دارا بودن استاندارد‌های جهانی در دنیا مشتری‌های خاص خود را دارد.

طی یک ساله گذشته با خروج آمریکا از برجام نه تنها میزان صادرات در حوزه صنعت فلزات کشور کم نشد بلکه نسبت به مدت مشابه در سال ماقبل بیشتر نیز شده است.

سالانه یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تن فولاد در دنیا تولید می‌شود که درمقایسه با این عدد، تولید فولاد ایران که در سال قبل ۲۵ میلیون تن بود در بازار‌های جهانی عدد بزرگی محسوب نمی‌شود و از بازار‌های جهانی تاثیر نمی‌پذیرد. میزان صادرات کشور نیز در برابر عدد صادرات فولاد دنیا بسیار کوچک است بنابراین ایران هیچ نگرانی بابت روند بازار‌های صادراتی فولاد کشور ندارد.

بازار امروز:

به نظر می‌رسد در بازار امروز همچنان شرایط نوسانی در قیمت سهام شرکت‌های صادرات محور و وابسته به قیمت‌های جهانی را شاهد باشیم. با این حال رشد بدون وقفه سهام شرکت‌های کوچک نگرانی‌ها در خصوص حبابی شدن قیمت‌ها در این گروه‌های کوچک را بیشتر کرده است. 

همچنین امروز شاهد عرضه اولیه ۱۵ درصد از سهام شرکت پخش هجرت در بازار فرابورس هستیم. قیمت تعیین شده ۱۸، ۵۰۰ ریالی تعیین شده برای سهام این شرکت با توجه به پیش‌بینی سود ۲، ۲۰۰ ریالی آن برای سال جاری، نمی‌تواند جذابیت خاصی برای خرید سهام این شرکت داشته باشد. با این حال با توجه به سوابق تقاضای موجود در عرضه‌های اولیه انتظار داریم که تمامی سهام عرضه شده این شرکت در سقف قیمتی تعیین شده به فروش برسد.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
ارسال نظر