بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۶
آنچه در مجمع پالایش نفت شیراز مطرح شد:

افزایش ۸درصدی تولید محصولات شیراز در سال۹۷

مدیرعامل پالایش نفت شیراز گفت :جمع کل تولیدات شرکت در سال 97 معادل 2 میلیون و 451 هزارو 326 تن معادل 2میلیون و 888 هزارو 387 مترمکعب بود و کل فرآورده های تحویلی نیز معادل 2 میلیون و 785 هزارو584 مترمکعب می باشد که این مقدار در قیاس با سال مالی 96 از لحاظ تولید 8 درصد و از نظر فروش تناژی حدود 9 درصد کاهش یافت.
کد خبر : ۱۹۴۶۴۳








به گزارش بورس نیوز، بابک طاوسی مدیرعامل شرکت پالایش نفت شیراز در مجمع عمومی عادی سالیانه این شرکت گفت :این شرکت در ابتدا با ظرفیت اسمی 40 هزار بشکه تقطیر نفت خام در روز فعالیت خودرا آغاز کرد که با اجرای اقداماتی در راستای ازدیاد ظرفیت هم اکنون این رقم به 56 هزار بشکه در روز افزایش یافته است.

وی خاطرنشان کرد :این شرکت در میان 10 پالایشگاه فعال کشور از نظر دریافت خوراک در رتبه هشتم قراردارد و به طور متوسط خوراک این شرکت روزانه 60 هزار بشکه نفت خام است.

طاوسی در خصوص عملکرد شرکت در سال 97 نیز تصریح کرد :درآمد حاصل از فروش این شرکت در کل دوره12 ماهه بالغ بر 75 هزارو 952میلیاردریال بوده و بهای تمام شده این دوره نیز بالغ بر 68 هزار میلیاردریال بود.

وی با اشاره به اینکه پالایش نفت شیراز در سال 97 متحمل هزینه مالی 12 میلیاردریالی شد، ادامه داد :سود این شرکت نیز به 5 هزارو 366میلیارد ریال(5223 ریال سود به ازای هر سهمرسید.

وی افزود :تعهدات سرمایه ای شرکت در تاریخ ترازنامه بابت اجرای پروژه تصفیه نفتای سبک به مبلغ 000ر000ر15 دلار ، آیزومریزاسیون به مبلغ 000ر700ر37 دلار و تصفیه نفت گاز 000ر000ر152 دلار است. که قرارداد تصفیه نفتای سبک توسط نیروهای مدیریت پروژه شرکت در حال انجام می باشد.

طاوسی با اشاره به اینکه باتوجه به قوانین خرید خوراک و تحویل فرآورده ها به نرخ فوب خلیج فارس، نوسانات نرخ ارز بر سودآوری شرکت ها موثر خواهد بود، گفت :باتوجه اینکه بهای تمام شده و درآمد فروش هر دو تحت تاثیر این نوسان قرار می گیرد بخشی از نوسان های ارزی در خرید نفت خام و فروش فرآورده ها یکدیگر را تا حد زیادی پوشش می دهند. لازم به ذکر است تأمین ارز مورد نیاز برای اجرای طرحهای توسعه جامع شرکت نیز بایستی از صادرات بخشی از فرآورده ها تأمین گردد.

افزایش ۸درصدی تولید محصولات شیراز در سال۹۷

مدیرعامل پالایش نفت شیراز ادامه داد :با توجه به اینکه قیمت نفت خام و فرآورده ها برمبنای نرخ های بین المللی تعیین می شود بنابراین نوسان قیمت نفت تاثیر مستقیم بر روی سودآوری شرکت ها خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد :پالایش نفت خام و میعانات و تولید مطابق برنامه، کاهش سوخت و ضایعات، افزایش تولید فرآورده های باارزش، تولید مستمر و کاهش زمان بسته شدن واحدها، افزایش نرخ سودآوری، مدیریت هزینه های شرکت، تسریع در اجرای پروژه و درخواست های فنی و تعریف و اجرای طرح های تحقیقی بخشی از برنامه های آتی شرکت پالایش نفت شیراز محسوب می شوند.

براساس این گزارش؛ در ادامه مجمع گزارش عملکرد هیات مدیره و حسابرس قرائت شد که مشروح آن را در ذیل می خوانید:

پیام هیات مدیره

صنعت پالایش و پخش فرآورده های نفتی با فرآیندی شامل بخش های مختلف تولید، صادرات، واردات، ذخیره سازی، انتقال و توزیع میلیاردها لیتر فرآورده نفتی با عملیاتی مستمر، درشبکه ای به وسعت کشور ایران و نقاط صادراتی و وارداتی متعلق به آن، تامین بیش از 40درصد از کل سبد انرژی مصرفی کشور را برعهده دارد.

هم اکنون با تصفیه روزانه حدود دو میلیون و یکصد هزار بشکه نفت خام و میعانات گازی در 10 پالایشگاه نفت کشور، روزانه260 میلیون لیتر فرآورده های نفتی شامل گاز مایع، بنزین، نفت گاز، نفت سفید، نفت کوره و فرآورده های ویژه تولید می شود.

در این راستا جهت افزایش ضریب امنیت عرضه انرژی در سال های آتی که از مهم ترین شاخص های مورد بررسی در تعیین شرایط سرمایه گذاری های صنعتی و اقتصادی در اقتصاد ملی محسوب می شود، علاوه برتوسعه و بهینه سازی فرآیند پالایشگاه های موجود، اقدام به احداث پالایشگاه میعانات گازی بندرعباس، پالایشگاه میعانات گازی شیراز، پالایشگاه نفت خام فوق سنگین بندرعباس و پالایشگاه نفت خام فوق سنگین آبادان شده است.

در راستای نیل به خصوصی سازی که از جمله مهم ترین مباحث مطرح در حوزه صنعت نفت طی سال های اخیر بوده نیز مهم ترین گام اولیه در صنعت پالایش و پخش، واگذاری مابقی شرکت های پالایش نفت، اقدامات انجام شده تا پایان سال مالی مورد گزارش بوده است.

خاطرنشان می سازد تحقق موفقیت آمیز این برنامه در صنعت نفت باتوجه به سرمایه بالای موردنیاز برای مشارکت فعالان بخش خصوصی منوط به ایجاد زیرساخت های مالی، مقرراتی و قانونی موردنیاز است .بازار کارآمد مالی و افزایش توان خرید بخش خصوصی از جمله پیش زمینه های مهم در خصوصی سازی به شمار می روند که در صورت نبود این شرایط، واگذاری بنگاه های دولتی به بخش خصوصی چندان موثر نخواهد بود.

افزایش ۸درصدی تولید محصولات شیراز در سال۹۷

آزادسازی اقتصادی یکی دیگر از عوامل مهم جهت دستیابی به نتایج مطلوب در امر خصوصی سازی با هدف ارتقای کارایی است .مادامی که مواد اولیه شرکت ها و نرخ فروش محصولات مشمول قیمت گذاری باشد و قیمت ها براساس نیروهای بازار تعیین نگردد نمی توان به این مهم دست یافت و شرکت های مشمول این طرح امکان شناسایی فرصت ها و مشکلات خودرا نخواهند داشت.

شرکت پالایش نفت شیراز فعالیت خودرا در زمینه پالایش نفت خام و تولید فرآورده های نفتی از سال 1352 آغاز نموده و هم اکنون حدود 3/3 % از فرآورده های نفتی موردنیاز کشور را تامین می نماید.

شرکت پالایش نفت شیرازدر حال حاضر فرآورده های گوناگونی را به بازار ارائه می کند که از میان آن ها می توان به گاز مایع، بنزین، نفت کوره، سوخت های هوایی، نفت گاز، خوراک پتروشیمی، نفت سفید، گوگرد،آیزوفید، آیزوریسایکل، وکیوم باتوم، انواع حلال ها وقیر اشاره کرد.

گزیده اطلاعات شرکت پالایش نفت شیراز

افزایش 8 درصدی تولید محصولات شیراز در سال97


تاریخچه شرکت

شرکت پالایش نفت شیراز براساس بندالف ماده 5 قانون اساسنامه شرکت ملی نفت ایران و بند 4 ماده 7 فصل دوم اساسنامه شرکت ملی پالایش و پخش فر آورده های نفتی ایران به صورت" سهامی خاص" تاسیس و تحت شماره 144514 درتاریخ 26 مهر 1377 در اداره ثبت شرکت ها به ثبت رسیده است.

شرکت در تاریخ 22 اسفند 88 به موجب صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده مورخ 30 تیر 1388 به شرکت سهامی عام تبدیل و در تاریخ 10 دی ماه 90 در سازمان بورس و اوراق بهادار تهران با نماد "شراز" پذیرفته شد همچنین براساس مصوبه مجمع عمومی فوق العاده صاحبان سهام به تاریخ 30 تیرماه 92 مرکز اصلی شرکت از تهران به شیراز انتقال یافت که با توجه به این موضوع شرکت متعاقباً درتاریخ 26 بهمن 1393 تحت شماره 41148 و با شناسه ملی 10101874709 در اداره ثبت شرکت ها و موسسات غیر تجاری شیراز به ثبت رسیده است. در حال حاضر شرکت پالایش نفت شیراز جز واحدهای تجاری فرعی شرکت گروه گسترش نفت و گاز پارسیان است.

موضوعات اصلی فعالیت شرکت پالایش نفت شیراز

1( احداث، راه اندازی و بهره برداری از کارخانجات صنعتی به منظور تولید، بازاریابی ،فروش، صدور انواع مختلف محصولات نفتی، شیمیایی و مشابه

2( دریافت، معاوضه، و خرید خوراک پالایشگاه از شرکت ملی نفت ایران، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران، شرکت ملی گاز ایران و یا هر عرضه کننده داخلی یا خارجی دیگر

3( انجام عملیت پالایش و فرآورش نفت خام و سایر هیدروکربورها، ساختن فرآورده های نفتی از قبیل بنزین، نفت سفید، نفت گاز، نفت کوره، سوخت هواپیما و سایر مشتقات و فر آورده های جنبی

4( انجام هرگونه عملیات به منظور عرضه مواد مندرج در اساسنامه

موضوعات فرعی

1( تشکیل انواع شرکت ها و مشارکت با اشخاص حقیقی و حقوقی داخلی و خارجی

2( خرید و فروش کالاهای داخلی و خارجی، صادرات و انجام انواع معاملات بازرگانی داخلی و خارجی مرتبط با عملیات شرکت

3( سایر موراد به شرح بند" ب "ماده 2 اساسنامه

اهداف استراتژیک شرکت

ü بهبود رضایتمندی مشتریان، کارکنان و سایر طرف های ذینفع

ü حذف یا کاهش ریسک ها و مخاطرات ناشی از فعالیت ها تا حد قابل تحمل

ü ارتقای کمی و کیفی محصولات، بهینه سازی و اصلاح فرایندها

ü پیشگیری از آلودگی های زیست محیطی

ü مدیریت ارتقای دانش فنی کارکنان، ترویج فرهنگ مشارکت و کارگروهی در راستای تحقق اهداف سازمانی و افزایش بهره وری

ü پایش و اندازه گیری عملکرد، تجزیه و تحلیل نتایج و بهبود مستمر معیارهای اثربخشی فرآیندها

ü تنوع در ارائه محصولات بر اساس نیاز بازارهای هدف و کیفیت آنها، مانند تولید بنزین با اکتان های مختلف، انواع حلال، انواع قیر

ü بهبود ابزارهایی که شرکت از طریق آن ها ارزش و مطلوبیت محصولات خودرا به اطلاع مصرف کنندگان می رساند تا مشتری از بین تولیدات مختلف پالایشی محصول ارائه شده شرکت پالایش نفت شیراز را خریداری کنند مانند ترویج مزیت های قیمت، کیفیت و حمل نسبت به سایر مصرف کنندگان موادنفتی

چشم انداز

تولید فرآورده ها نفتی با کیفیت مناسب و مطابق با استانداردهای به روز جهانی )ازجمله استانداردهای یورو4 و 5( از جمله اهم اهداف این شرکت پالایشی است.

خط مشی

ü اعتقاد به اصول مدیریت کیفیت جامع و تلاش در جهت پیاده سازی آن در محیط کار با تولید مستمر و با کیفیت محصولات مطابق با الزامات تعیین شده جهت مشتری

ü اعتقاد راسخ به امرHSE و استقرار آن درهمه ابعاد کاری شامل شناسایی، کنترل، تعیین تکلیف و پیشگری از بروز خطرات، عوارض زیانبار شغلی و آلاینده های زیست محیطی و پایش و اندازه گیری آنها مطابق با آخرین الزامات قانونی و مقررات مرتبط با فعالیت های شرکت

ü اعتقاد به منشور اخلاقی سازمان در رعایت موارد آن در محیط کار

ü برنامه ریزی و تعیین تکلیف اهداف کلان و خرد ، رویکردها، استراتژی ها و بازنگری سالانه آن ها در سیستم مدیریت یکپارچه

ü تلاش در جهت افزایش بهره وری و تعهد به بهبود مستمر در کلیه فرآیندها و فعالیت های شرکت

ü تقویت فرهنگ ارتباطات درون و برون سازمانی و سنجش و اندازه گیری مستمر نظرات مشتریان و ذینفعان و پیگیری نظرات آنها

ü توسعه و ارتقا سطح آموزشی، انگیزشی ، وفاداری، فرهنگی و مدیریتی منابع انسانی شرکت و بکارگیری همیاری و مشارکت با آنان

ü انتخاب و بکارگیری عرضه کنندگان و پیمانکاران صاحب صلاحیت

ماموریت شرکت پالایش نفت شیراز

دریافت و پالایش نفت خام و تولید انواع فر آورده های نفتی موردنیاز کشور خصوصا تامین نیازهای مناطق مرکزی و جنوب کشور و تلاش برای تولید محصولاتی با کیفیت بالاتر و جلب رضایت مشتریان و سایر طرف های ذینفع

سرمایه و ترکیب سهامداران

سرمایه شرکت در بدو تاسیس مبلغ یکصد میلیون ریال بوده که طی دو مرحله به شرح زیر به مبلغ 549ر027ر1 میلیون ریال در پایان سال مالی منتهی به 29/12/97 افزایش یافته است.

افزایش 8 درصدی تولید محصولات شیراز در سال97

شرکت از منظر بورس اوراق بهادار

شرکت در تاریخ10/10/90 با شماره 10972 در فهرست شرکت های ثبت شده نزد بورس اوراق بهادار در گروه فرآورده های نفتی، کک و سوخت هسته ای با نماد شراز درج شد و سهام آن برای اولین بار در تاریخ 14/4/91 مورد معامله قرار گرفت.

وضعیت سهام شرکت طی سه سال اخیر به شرح زیر بوده است:

افزایش 8 درصدی تولید محصولات شیراز در سال97

جایگاه شرکت در صنعت

شرکت در صنعت" فرآورده های نفتی -کک و سوخت هسته ای" فعالیت می کند. ظرفیت اسمی تقطیر نفت خام شرکت در زمان تاسیس 45هزار بشکه در روز بوده که با اجرای ازدیاد ظرفیت، هم اکنون این رقم به 56 هزاربشکه در روز افزایش یافته است.

آخرین پروانه بهره برداری شرکت پالایش نفت شیراز اخذ شده از وزارت صنایع و معادن برای تولید سالانه 21 میلیون بشکه فرآورده های نفتی صادر شده است.

مروری بر عملکرد مالی و عملیاتی شرکت در سال جاری

افزایش 8 درصدی تولید محصولات شیراز در سال97

نقاط قوت فرآیند تولید:

ü برخورداری از بازار انحصاری

ü برخورداری از نیروی انسانی مناسب

نقاط ضعف فر آیند تولید:

ü تکنولوژی قدیمی

ü تراکم نیروی انسانی

افزایش 8 درصدی تولید محصولات شیراز در سال97

افزایش 8 درصدی تولید محصولات شیراز در سال97

اطلاعات طرح های توسعه شرکت

دارایی های در دست تکمیل در تاریخ ترازنامه به شرح زیر تفکیک می شود.

«ارقام به میلیون ریال»

افزایش 8 درصدی تولید محصولات شیراز در سال97


خلاصه اهدف انجام طرح ها و پروژه ها

1( طرح بهینه سازی فرآیند و بهبود کیفیت فرآورده ها

ارتقا کیفیت بنزین تولیدی با احداث واحد ایزومریزاسیون

ارتقا کیفیت نفت گاز تولیدی با احداث واحد تصفیه هیدروژنی نفت گاز به همراه واحدهای جانبی موردنیاز

بهبود شبکه پیش گرم نفت خام

افزایش دمای پیش گرم هوای ورودی به کوره101

بهبود شبکه پیش گرم خوراک بوتان زدایی واحد آیزوماکس

طراحی، ساخت و نصب دستگاه پیش گرم آب ورودی دیگهای بخار )نصب اکونومایزر(

طرح تصفیه پساب صنعتی به روشR.O )اسمز معکوس(

طرح به روز کردن سیستم های میترینگ

اقدام به خرید آنالایزر اکسیژن جهت بویلرها و کوره701

کاهش محصول نفت کوره با احداث/REVAMP واحد تقطیر در خلاء جدید

2(طرح حفظ ظرفیت و بهبود کیفیت فرآورده ها ) پروژه ارتقاء سامانه کنترل(

رفع تنگناها در واحدهای عملیاتی و روزآمد کردن سیستم های موجود

ارتقاء سطح بهره وری با استفاده از روش های نوین مدیریتی

کاهش هزینه ها و مصرف انرژی در راستای اصلاح الگوی مصرف

ارتقاء کمی و کیفی انواع فرآورده ها

افزایش ایمنی و کاهش آثار سوء زیست محیطی و آلایندگی ناشی از عملیات پالایش 

برنامه های آینده شرکت

افزایش 8 درصدی تولید محصولات شیراز در سال97

افزایش 8 درصدی تولید محصولات شیراز در سال97

مصوبات مجمع 

براساس رای گیری انجام شده در پایان مجمع مقرر شد سود نقدی 2500 ریالی به هرسهم اختصاص یابد همچنین حق حضور اعضای غیرموظف هیأت مدیره 000ر000ر17 ریال ماهانه بصورت ناخالص و مبلغ 2500 میلیون ریال ناخالص پاداش در وجه اشخاص حقوقی هیأت مدیره تعیین گردید.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر