بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۸
یکی از بانک‌هایی که در شرایط نسبتا مطلوبی به سر می‌برد، «بانک سینا» است که چند سالی است با تراز درآمدی مثبت گزارشات خود را ارائه می‌کند اما؛ در این بین کنترل یک مسئله می‌تواند به جریان سودسازی شدت بخشد.
کد خبر : ۱۹۴۶۷۹

تفاوتی به کام این بانک / «وسینا» در تراز مثبت افتاد

به گزارش واحد سنجش و راه حل‌های رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، «بانک سینا» در مجمع عمومی عادی سالیانه از ۱۲۲ ریال سود هر سهم محقق شده در سال ۹۷، مبلغ ۱۱ ریال را در قالب سود نقدی، بین سهامداران تقسیم کرد.

نگاهی به مجامع سال‌های گذشته بیانگر این موضوع است که بانک در اغلب اوقات درصد قابل ملاحظه‌ای از میزان سود خالص را به عنوان سود نقدی مصوب کرده است. فقط در مجمع سال ۹۷ به جهت حفظ منابع برای استفاده در فرآیند سودسازی، تقسیم سود حداقلی نظر اکثریت سهامداران بود.

تفاوتی به کام این بانک / «وسینا» در تراز مثبت افتاد 

«بانک سینا» طی عملکرد ۳ ماهه نخست سال جاری توانسته بر درآمد‌های خود بیافزاید و جمع درآمد‌ها را با ۳۹ درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته به رقم ۲۶۳۷ میلیارد ریال برساند اما؛ افزایش هزینه مطالبات مشکوک الوصول اجازه نداد تا سود ناخالص رشد کند.

همان‌طور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، تا سال ۹۴ تراز درآمدی بانک منفی بود اما؛ سال ۹۵ شروع فرآیند مثبت شدن این تراز بود و در سال ۹۷ فاصله سود تسهیلات اعطایی و سود سپرده‌ها به بیشترین میزان خود رسید. در ۳ ماهه نخست نیز وضعیت به همین منوال ادامه یافته که در صورت تداوم، می‌توان انتظار داشت روند رو به رشد «بانک سینا» همچنان ادامه یابد.

تفاوتی به کام این بانک / «وسینا» در تراز مثبت افتاد 

البته در بخش وصول مطالبات و تسهیلات اعطایی باید عملکرد بهتری به نمایش درآید تا وضعیت نسبتا مطلوب درآمدزایی بانک، تحت تأثیر منفی قرار نگیرد و به پای هزینه‌ها سوخت نشود.

بر این اساس، در مجموع، هزینه مطالبات مشکوک الوصول «بانک سینا» در طی سال‌های اخیر روند افزایش داشته و سال ۹۷ به قله ۱۲۶۵ میلیارد ریال رسید. با توجه به شناسایی ۸۰۰ میلیارد ریال هزینه مطالبات مشکوک الوصول در ۳ ماهه اول سال جاری، در صورتی که بانک برنامه جدی برای این موضوع نداشته باشد، در پایان سال شاهد فتح قله جدید در این خصوص خواهیم بود.

 تفاوتی به کام این بانک / «وسینا» در تراز مثبت افتاد

شایان ذکر است که در فصل اول سال ۹۸ هزینه مطالبات مشکوک الوصول ۳۰ درصد از درآمد‌ها را در خود بلعید.
به طور کلی می‌توان گفت که «بانک سینا» از نظر درآمدزایی در مسیر سبز حرکت می‌کند و توانایی کسب حاشیه‌های بالاتر را نیز دارد اما؛ از سوی دیگر باید بیش از پیش بر روی کاهش هزینه‌ها به خصوص هزینه مطالبات مشکوک الوصول تمرکز کند تا شاهد انباشت سود‌های بزرگ در گاوصندوق‌های این بانک باشیم.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر