بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۵
جریان نقدی عملیاتی یکی از معیار‌های مناسب برای ارزیابی سوددهی شرکت‌ها به شمار می‌رود که این ترازو در شرکت هایی، چون «نفت سپاهان» و «پالایش نفت تهران» سنگینی به سمت مثبت‌ها است.
کد خبر : ۱۹۴۷۰۶

به گزارش واحد سنجش و راه حل‌های رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، جریان نقدی عملیاتی (OCF)، مقدار وجه نقد تولید شده توسط فعالیت‌های عملیاتی شرکت را نشان می‌دهد.

جریان‌های نقدی عملیاتی مثبت در اغلب موارد از فعالیت‌های مرتبط با درآمد اصلی شرکت نشأت می‌گیرد اما؛ کاهش در سرمایه در گردش مانند فروش موجودی، نقد کردن حساب‌های دریافتنی و افزایش حساب‌های پرداختنی نیز در ایجاد این جریان نقد اثرگذار هستند.

جریان نقدی عملیاتی یکی از معیار‌های مناسب برای ارزیابی سوددهی شرکت‌ها به شمار می‌رود و وجود یک‌روند پایدار بین جریان نقدی عملیاتی و سود خالص بیانگر کیفیت سودآوری شرکت است.

بر این اساس، به سراغ شرکت‌های پالایشی حاضر در بورس اوراق بهادار رفتیم و بر مبنای جریان خالص ورود (خروج) وجه نقد ناشی از فعالیت‌های عملیاتی رتبه بندی کردیم.

به این ترتیب، بر اساس صورت‌های مالی دوره ۳ ماهه نخست سال ۹۸، «شتران» با رقمی معادل ۱۵۴۳ میلیارد تومان، بیشترین مبلغ جریان خالص وجه نقد ناشی از فعالیت‌های عملیاتی را دارد و بهترین عملکرد را از این حیث در بین شرکت‌های پالایشی از خود به نمایش گذاشته است. در رتبه دوم، «شپنا» با ۱۴۳۵ میلیارد تومان ایستاده است و رده سوم از آن «شبندر» شده است.

جریان نقدی بالا در خطوط «شسپا» / «شتران» با خلوص بالا پیش می‌رود 

شایان ذکر است که «شزنگ»، «ونفت»، «شهرن» و «شرانل» با خروج جریان وجه نقد مواجه است.

نسبت جریان نقد عملیاتی به درآمد، میزان جریان نقد عملیاتی به ازای هر واحد از درآمد را نشان می‌دهد که هر چه این نسبت درصد بالاتری داشته باشد، وضعیت آن شرکت مطلوب‌تر است.

«شسپا» با نسبت ۱۹ درصدی، از فروش خود وجه نقد بهتری کسب کرده است. «شنفت» و «شتران» نیز به ترتیب با ۱۷ و ۱۲ درصد در رده‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

 جریان نقدی بالا در خطوط «شسپا» / «شتران» با خلوص بالا پیش می‌رود

بنابراین، «شسپا» بهتر از سایر هم گروهی‌های خود توانسته از درآمد‌های خود جریان نقد بسازد.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر