بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۳۰ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۵
برآورد ارزش خالص دارایی های این سرمایه گذار؛

افزایش ارزش بازار سهام در انتظار «تاپیکو» است

سهام شرکت‌های پتروشیمی مارون، پتروشیمی فن‌آوران، پتروشیمی جم، پتروشیمی خراسان و پتروشیمی نوری بیشترین اثر را بر مازاد ارزش پرتفوی بورسی این شرکت داشته‌اند.
کد خبر : ۱۹۴۸۴۷
برآورد ارزش خالص دارایی های «تاپیکو»
به گزارش واحد تحقیق و مطالعات بورس نیوز، در این گزارش به بررسی ارزش خالص دارایی‌های شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین بر اساس قیمت‌های فعلی شرکت‌ها سرمایه پذیر این شرکت می‌پردازیم. 

لازم به ذکر است، بر اساس صورت‌های مالی ۱۲ حسابرسی شده منتهی به پایان اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۸، این شرکت موفق به کسب سود خالص ۳۵ هزار و ۲۸۹ میلیارد ریالی و معادل ۴۳۳ ریال به ازای هر سهم شده است.

در ابتدا و در جدول شماره یک محاسبه ارزش مازاد پرتفوی بورسی شرکت ارائه شده است. همان گونه که در این جدول قابل مشاهده است، سهام شرکت‌های پتروشیمی مارون، پتروشیمی فن‌آوران، پتروشیمی جم، پتروشیمی خراسان و پتروشیمی نوری بیشترین اثر را بر مازاد ارزش پرتفوی بورسی شرکت داشته‌اند.
برآورد ارزش خالص دارایی های «تاپیکو»

بر اساس جدول شماره یک، مازاد ارزش پرتفوی بورسی شرکت بر اساس آخرین قیمت‌های سهام شرکت‌های سرمایه‌پذیر به مبلغ ۱۶۳ هزار و ۷۲۱ میلیارد ریال محاسبه شده است. 

همچنین در جدول شماره ۲ مازاد ارزش پرتفوی غیربورسی شرکت محاسبه و ارائه شده است.
 لازم به ذکر است، ارزش بازار سهام شرکت‌های زیرمجموعه غیربورسی شرکت بر اساس عملکرد سودآوری آن‌ها و همچنین سایر موارد لحاظ شده است. ارزش بازار و بهای تمام شده سایر شرکت‌های زیرمجموعه غیربورسی شرکت با توجه به عدم تاثیر جدی آن‌ها در محاسبه ارزش خالص دارایی‌های شرکت، معادل یکدیگر در نظر گرفته شده است.
برآورد ارزش خالص دارایی های «تاپیکو»

بر اساس صورت‌های مالی حسابرسی شده منتهی به پایان اردیبهشت ماه سال جاری، حقوق صاحبان سهام شرکت مبلغ ۱۴۰ هزار و ۹۶۳ میلیارد ریال است. سرمایه ثبت شده فعلی شرکت در حال حاضر ۸۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال است. در جدول شماره ۳ ارزش خالص دارایی‌های شرکت محاسبه شده است.

همان گونه که در جدول شماره ۳ قابل مشاهده است، ارزش خالص دارایی‌های هر سهم شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین، ۵.۶۷۳ ریال محاسبه شده که با توجه به قیمت فعلی سهام شرکت که ۲.۹۵۴ ریال است، در حال حاضر ارزش مورد معامله شرکت معادل ۵۲ درصد از ارزش خالص دارایی‌های شرکت است.
برآورد ارزش خالص دارایی های «تاپیکو»

 به نظر می‌رسد با توجه به این نسبت، افزایش ارزش بازار سهام شرکت در روز‌های آینده قابل انتظار خواهد بود.
اشتراک گذاری :
ارسال نظر