بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۸
به نظر می‌رسد که در میان مدت همچنان شاهد رشد قیمت سهام شرکت‌های بنیادی خواهیم بود.
کد خبر : ۱۹۵۱۰۵

پیش گشایش

آنچه در معاملات دیروز گذشت:
به گزارش بورس نیوز، در معاملات دیروز شاهد رشد جالب توجه بیش از ۵ هزار و ۶۰۰ واحدی شاخص کل بودیم. افزایش خوش‌بینی‌ها در خصوص برخی گشایش‌های سیاسی و اقتصادی ناشی از کاهش احتمالی تحریم‌ها در هفته‌های آینده با توجه به مذاکرات سیاسی ایران و قدرت‌های بزرگ جهانی و همچنین ادامه ارائه گزارش‌های مثبت شرکت‌های بزرگ در عملکرد ماهیانه آن‌ها را می‌توان دو دلیل اصلی رشد بیش از ۲ درصدی شاخص کل تنها در یک روز کاری برشمرد. ارزش معاملات روز گذشته نیز روند جالب توجهی داشت و به بیش از ۲۸ هزار میلیارد ریال رسید که در نوع خود کم‌سابقه است. این موضوع نشان از ادامه خوش‌بینی‌ها نسبت به ادامه روند مثبت بازار سرمایه از سوی سرمایه گذاران است. نماد‌های «حفارس»، «ذوب»، «وتجارت» و «فولاد» بیشترین ارزش معاملات خرد در سهام شرکت‌های معامله شده را به خود اختصاص دادند. شاخص فرابورس نیز با بیش از ۹۱ واحد رشد به ۳ هزار و ۶۵۳ واحد رسید.


اخبار سیاسی
ادامه رایزنی‌های سیاسی وزیرخارجه کشورمان با مقامات سیاسی قدرت‌های بزرگ جهانی در خصوص احتمال ایجاد توافقی در خصوص ایفای تعهدات سایر اعضای برجام و برگشت تعهدات کشورمان مهم‌ترین خبر سیاسی ۲۴ ساعت گذشته بوده است. وزیر خارجه کشورمان که به منظور دیدار با مقامات کشور‌های چین، مالزی و ژاپن به شرق آسیا سفر کرده است، در گفت‌وگویی با فرانس ۲۴، یکی از دلایلی که ایران بدون برخورداری از عواید اقتصادی در برجام مانده است را جامع بودن این توافق دانست.


وزیر امور خارجه ایران در جواب این سوال که ساز و کار پیشنهادی اروپایی‌ها برای تسهیل تجارت با ایران، موسوم به «اینستکس» کارساز واقع نشده است گفت: «اینستکس فقط یک پیش‌نیاز برای تعهداتی است که اروپا هم در داخل برجام و هم بعد از خروج آمریکا از این توافق به آن متعهد شده است.»
در دیگر خبر در همین موضوع، نخست‌وزیر انگلیس روز دوشنبه گفت ایران فرصت دارد به توافق هسته‌ای برجام پایبند شود. بوریس جانسون گفت: «درباره ایران صحبت کردیم و همه اتفاق نظر داریم که تحت هیچ شرایطی نباید به ایران اجازه دستیابی به سلاح هسته‌ای داده شود؛ در حال حاضر، فرصت آشکاری برای ایران وجود دارد که به پایبندی به توافق هسته‌ای بازگردد و ضمن از سر گرفتن گفتگو به رفتار‌های مخرب خودش در منطقه پایان دهد.»


اقتصاد کلان
رئیس‌جمهور آمریکا روز گذشته اعلام کرد که شرایط مذاکرات تجاری با چین بهبود پیدا کرده و در پاسخ به این سؤال که آیا ممکن است اعمال تعرفه بر کالا‌های چینی به تعویق بیفتد، گفته است هر چیزی امکان دارد. همین موضوع در ساعاتی از معاملات دیروز منجر به مثبت شدن روند قیمتی نفت در معاملات روز گذشته بازار‌های جهانی شد، هر چند که مجددا شاهد کاهش حدود یک درصدی قیمت نفت برنت و رسیدن آن به ۵۸ دلار و ۲۰ سنت بودیم.


از سوی دیگر تشدید تنش تجاری بین آمریکا و چین باعث شد تا ارزش یوآن چین به کمترین میزان در ۱۱ سال گذشته برسد. در معاملات دیروز بازار داخلی چین ارزش یوآن به ۷.۱۴۲۵ یوآن به ازای هر دلار رسید که از سال ۲۰۰۸ تاکنون بی‌سابقه بوده است. به نظر می‌رسد بانک مرکزی چین با هدف خنثی کردن اثر اقدامات تعرفه‌ای آمریکا بر واردات کالا‌های چینی دست به پایین آوردن ارزش یوآن زده است.
در دیگر خبر‌ها در حوزه اقتصاد جهانی، تولید نفت روسیه از عربستان در ماه ژوئن ۲۰۱۹ پیشی گرفت و به روزانه ۱۰.۸ میلیون بشکه رسید. اداره دولتی آمار روسیه، روس‌تات اعلام کرد روسیه در ماه ژوئن ۲۰۱۹ (خردادماه) روزانه ۱۰.۴۸ میلیون بشکه در روز تولید کرده است که از ۶.۷۷ درصد بیش از میزان تولید عربستان در این ماه است.


در حوزه نفت و در اقتصاد داخلی کشورمان، براساس اطلاعات به دست آمده از مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران ذخایر جدید نفتی در حوزه دزفول شمالی کشف شد. براساس اطلاعات به دست آمده از مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران ذخایر جدید نفتی در حوزه دزفول شمالی کشف شد.

کدال
در روز گذشته همچنان شاهد انتشار گزارش عملکرد ماهیانه شرکت‌ها در سامانه کدال بودیم. از جمله اطلاعیه‌های مهم دیروز عصر و دیشب می‌توان به گزارش عملکرد شرکت ذوب آهن اشاره کرد که با کسب فروش بیش از ۱۰ هزار میلیارد ریالی و کسب نرخ ۴۴ میلیون ریالی میلگرد و ۴۲ میلیون ریالی شمش فولاد گزارش مثبتی را به بازار ارائه کرد. فولاد هرمزگان جنوب نیز موفق به فروش اسلب تولیدی خود با نرخ‌هایی بیش از ۴۰ میلیون ریال به ازای هر تن در مرداد ماه شد تا به این ترتیب این شرکت موفق به کسب فروش بیش از ۵ هزار میلیارد ریالی در مرداد ماه شود. فولاد کاوه جنوب کیش نیز همچنان به روند مثبت صادراتی محصولات فولادی خود ادامه داد و نرخ فروش شمش صادراتی این شرکت به حدود ۴۴ میلیون ریال به ازای هر تن رسید. مبلغ فروش فولاد کاوه جنوب کیش به بیش از ۴ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال رسید تا به این ترتیب جمع فروش ۵ ماهه شرکت به بیش از ۲۱ هزار میلیارد ریال برسد. پتروشیمی زاگرس نیز در ماه گذشته همچنان روند مثبت فروش صادراتی خود را ادامه داد و در این ماه بیش از ۳۵۰ هزار تن متانول با میانگین نرخ ۲۸.۲ میلیون ریالی به ازای هر تن به فروش رساند تا به این ترتیب جمع فروش تجمیعی شرکت از ابتدای سال تا پایان مرداد ماه به بیش از ۳۹ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برسد.


اخبار صنایع
گزارش بانک مرکزی از وضعیت کل مانده سپرده‌ها و تسهیلات ریالی و ارزی بانک‌ها و موسسات اعتباری در پایان اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۸ حاکی از آن است که مانده کل سپرده‌ها بالغ بر ۲۱۳۱۱.۲ هزار میلیارد ریال شده است که نسبت به مقطع مشابه سال قبل ۴۴۷۳.۸ هزار میلیارد ریال (۲۶.۶ درصد) و نسبت به پایان سال قبل معادل ۶۳۷.۹ هزار میلیارد ریال (۳.۱ درصد) افزایش نشان می‌دهد.

مانده کل تسهیلات بالغ بر ۱۵۳۴۶.۲ هزار میلیارد ریال است که نسبت به مقطع مشابه سال قبل ۲۵۲۴.۹ هزار میلیارد ریال (۱۹.۷ درصد) و نسبت به پایان سال قبل ۲۵۶ هزار میلیارد ریال (۱.۷ درصد) افزایش داشته است. شایان ذکر است نسبت تسهیلات به سپرده‌ها بعد از کسر سپرده قانونی ۸۰.۲ درصد است که نسبت به پایان اردیبهشت ماه ۱۳۹۷ و پایان اسفند ۱۳۹۷، به ترتیب ۴.۸ و ۱.۱ واحد درصد کاهش نشان می‌دهد.
مجتمع‌های پتروشیمی با هدف حمایت از تولید داخل و تأمین خوراک مورد نیاز صنایع تکمیلی، آماده فروش اعتباری محصولات خود هستند. رضیه طهماسبی، رئیس دفتر توسعه صنایع پایین‌دستی پتروشیمی گفت: فروش اعتباری محصولات مجتمع‌های پتروشیمی به منظور تأمین نیاز‌های صنایع تکمیلی و با هدف رونق بیشتر بازار و نیز حمایت از تولید داخل به‌زودی محقق خواهد شد و پتروشیمی‌ها آماده فروش اعتباری محصولات خود هستند.
در خبر در حوزه خودرو، فرشاد مقیمی، معاون صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت به‌عنوان مدیرعامل جدید ایران خودرو منصوب شد. مقیمی پیش از این معاون برنامه‌ریزی سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی بوده که آبان ماه سال ۹۷ به سمت معاونت صنایع وزارت صمت منصوب شده بود.
هفته گذشته علی ربیعی سخنگوی دولت که خبر برکناری یکه‌زارع از مدیرعاملی ایران خودرو را مطرح کرده بود، عباس علی‌آبادی مدیرعامل مپنا را به‌عنوان مدیرعامل جدید این شرکت معرفی کرده بود که ظاهراً بنا به دلایلی علی‌آبادی این سمت را نپذیرفت و سرانجام از بین گزینه‌های جدید، فرشاد مقیمی معاون صنایع وزارت صنعت، معدن و تجارت به‌عنوان مدیرعامل جدید ایران خودرو منصوب شد

بازار امروز
با توجه به رشد سنگین بازار از ابتدای هفته جاری، به نظر می‌رسد که به تدریج و در طی معاملات امروز شاهد پیشی گرفتن عرضه‌ها در قیمت‌ها مثبت و متعادل شدن معاملات در ساعات میانی و پایانی بازار امروز خواهیم بود. با این حال به نظر می‌رسد که در میان مدت همچنان شاهد رشد قیمت سهام شرکت‌های بنیادی خواهیم بود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر