بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۰۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۱۶
شادکامی سهامداران چرم پوش در ۵ ماهه اول سال؛

پربازده‌ترین‌ها و گران‌ترین‌ها را بشناسید

بازار سرمایه جلودار دیگر بازار‌ها است و ضمن رشد شاخص‌های خود، قیمت سهام شرکت‌های بسیاری را با خود بالا برده است.
کد خبر : ۱۹۵۱۱۵

به گزارش واحد سنجش و راه حل‌های رفتاری در بازار (آبسیم) بورس نیوز، در ۵ ماهه ابتدای سال ۹۸ بازار سرمایه پربازده‌ترین بازار کشور لقب گرفت؛ موردی که در سال ۹۷ با وجود رشد مطلوب شاخص کل، رقم نخورد و این بازار به مانند سایر بازار‌ها رشد نکرد.

بر این اساس، شاخص کل بورس تهران کار خود را در سال جاری از کانال ۱۷۸ هزار واحد آغاز و تا پایان مرداد ماه تا ۲۶۶ هزار واحد پیش رفت. به این ترتیب، در بازه زمانی ۵ ماهه، شاخص کل بورس تهران بازدهی ۴۹ درصدی را به نمایش گذاشت. این در حالی است که در مدت مشابه سال ۹۷ افزایش ۴۲ درصدی ثبت شده بود. شایان ذکر است که در بازه زمانی یک ساله نیز شاهد ۹۴ درصد رشد شاخص بودیم.

پربازده‌ترین‌ها را بشناسید

از ابتدای سال جاری تا پایان مرداد ماه، شاهد رشد قیمت خیره کننده در نماد «ومشان» بودیم. این سهم در حالی کار خود را در بازار سرمایه با قیمت پایانی ۵۶۱ ریال آغاز کرد، هم اکنون قیمت ۱۲۰۵ ریالی دارد. به این ترتیب، حدود ۱۳۷۰ درصد بازدهی را در کارنامه سال ۹۸ بازار سرمایه به ثبت رساند.

رتبه دوم پربازده‎ترین سهم از آن نماد بازار پایه‌ای «شرنگی» شد که سهامداران خود را با رشد قیمت ۹۱۹ درصدی شادمان کرد. «سباقر» نیز ۷۱۸ درصد بازدهی در کارنامه ۵ ماهه سال ۹۸ خود ثبت کرد.

پربازده‌ترین‌ها و گران‌ترین‌ها را بشناسید

اقلیت قرمزپوش

اما نکته جالب توجه این است که در مدت مذکور تعداد سهام بسیار اندکی با افت قیمت مواجه بودند. به جز «ودانا» که با افت قیمت ۶۳ درصدی به شدت کام سهامداران خود را تلخ کرد، ۱۰ سهم دیگر، زیان نسبتا اندکی را به ثبت رساندند.

پربازده‌ترین‌ها و گران‌ترین‌ها را بشناسید

ردای سبز بر تن صنایع

در نگاه کلان، صنعت «محصولات چرمی» با حضور تک نماد «وملی» رشد شاخص ۳۵۰ درصدی را تجربه کرد و پربازده‌ترین صنعت بازار سرمایه بود. در ۵ ماه گذشته، دو گروه «خرده فروشی» و «حمل و نقل، انبارداری و ارتباطات» شانه به شانه یکدیگر حرکت کردند و به ترتیب، رده‌های دوم و سوم پربازده‌ترین صنعت را از آن خود کردند.

پربازده‌ترین‌ها و گران‌ترین‌ها را بشناسید

این موضوع به خوبی بیانگر آن است، در صورتی که سهامداران و سرمایه گذاران دید میان مدت و بلندمدت را در معاملات خود لحاظ کرده باشند، به سود مناسبی دست یافته اند و کمتر سهامداری در مدت یاد شده متضرر شده است.

گران‌ترین سهم بازار کدام است؟

تا پایان سومین روز شهریور ماه، قیمت هر سهم «شرنگی» ۱۱۱ هزار و ۹۲۹ ریال بود و با اختلافی فاحش، گران‌ترین سهم بازار سرمایه محسوب می‌شود. پس از آن، «انرژی ۳» با قیمتی در حدود ۸۰ هزار ریال و «دشیری» با قیمت ۷۹ هزار ریالی، دیگر سهم‌های بازار سرمایه هستند که قیمت بالایی دارند.

پربازده‌ترین‌ها و گران‌ترین‌ها را بشناسید

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
هوای تازه در اتاق مدیریت «شرنگی» دمیده شد؛

از تجدید ارزیابی تا ورود به بازار اصلی فرابورس

سهامداران در «کرمان» پایکوبی کردند؛

پربازده‌ترین و زیان‌ده‌ترین‌های نیمه نخست سال

«بپاس» صدرنشین ذخیره سازی؛

سود «بیمه ها» بیمه نیست

ارسال نظر