بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۸:۳۱
در بازار امروز به نظر می‌رسد با توجه به روند معاملات ساعات پایانی روز کاری قبل شاهد تنزل قیمت‌ها و اصلاح جزئی روند معاملات باشیم.
کد خبر : ۱۹۵۲۰۹

بازار سرمایه

به گزارش بورس‌نیوز، در معاملات دیروز نیز شاهد رکوردشکنی دیگری در بازار سرمایه بودیم و شاخص کل همان طور که پیش بینی می‌شد رشد قابل توجه دیگری را در معاملات دیروز ثبت شد و این نماگر در آستانه ورود به کانال ۲۸۰ هزار واحدی قرار گرفت. با این حال در ساعات میانی بازار شاهد رشد عرضه‌ها و منفی شدن روند معاملاتی برخی نماد‌ها از جمله در گروه خودرویی و بانکی بودیم. در نهایت دیروز با افزایش بیش از ۳ هزار و ۵۹۸ واحدی شاخص کل و رسیدن آن به ۲۷۸ هزار و ۴۶۹ واحد، بازار سرمایه به کار خود پایان داد. ارزش معاملات نیز همچنان قابل توجه و چشمگیر است و در روز گذشته شاهد دادوستد بیش از ۳۱ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال انواع ابزار مالی در بازار سرمایه و بدون لحاظ کردن ارزش معاملات بازار پایه بودیم. شاخص فرابورس نیز در معاملات دیروز با بیش از ۵۰ واحد ترقی به ۳ هزار و ۷۰۴ واحد رسید.


اخبار سیاسی
دیروز شاهد سخنان رئیس جمهوری در خصوص احتمال برخی تحرکات سیاسی در زمینه برجام و گفتگو‌های احتمالی ایران و غرب و شاید ایران و آمریکا بودیم. دکتر روحانی با بیان اینکه قبل از هر گونه دیداری می‌بایست تمامی تحریم‌ها لغو شود و بازگشت دولت آمریکا پس از خروج غیرقانونی و یک جانبه دولت آن کشور می‌بایست صورت گیرد، تصریح نمود که بدون لغو تحریم‌ها هیچ گونه فضا و شرایط مثبتی برای روابط سیاسی ایران و آمریکا میسر نیست.


در همین زمینه وزیر خارجه کشورمان با رد اخبار مربوط به دیدار احتمالی دکتر روحانی و دونالد ترامپ در هفته‌های آینده اظهار داشت که صرفا در شرایطی که تمامی تحریم‌ها علیه کشورمان لغو گردد، امکان و احتمال مذاکرات غیر مستقیم و نه رو در رو با کشور آمریکا وجود خواهد داشت.


همچنین در همین زمینه شاهد درخواست رئیس جمهوری فرانسه مبنی بر لغو تحریم صادرات نفت کشورمان به هند بودیم. همچنین بر اساس آمار منتشر شده از سوی مقامات دولتی چین شاهد افزایش واردات نفت ایران از سوی پالایشگاهی چینی در ماه گذشته میلادی و علیرغم وضع تحریم‌های آمریکا بوده‌ایم. این موضوع نشان از کم‌اثر شدن تهدید‌های آمریکا و پایان عصر یکجانبه‌گرایی این کشور در حوزه روابط بین‌الملل را دارد.


اقتصاد کلان
در روز گذشته و بر اساس اعلام شرکت فرابورس ایران، قوانین جدید بازار پایه فرابورس از ۲۵ شهریورماه امسال اجرایی می‌شود.


بهنام محسنی معاون شرکت فرابورس در این خصوص اظهار کرد که یکی از تغییرات در نظر گرفته شده، موضوع امکان اعلام حجم مبنا در معاملات بوده که توسط هیات مدیره فرابورس در معاملات مطرح شد.


معاون فرابورس ایران خاطرنشان کرد: تغییر دیگر بحث نمایش مظنه‌ها است که در ابلاغیه دستورالعمل جدید، از چهارم شهریور ماه به مدت ۶ ماه سفارش‌ها به روال قبل برای معامله‌گران و سرمایه‌گذاران قابل مشاهده است.


محسنی افزود: پس از این دوره بر اساس تصمیم هیات مدیره سازمان بورس، نحوه عدم نمایش سفارش‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد.


وی تغییر دیگر را مربوط به تابلوی معاملات در بازار پایه اعلام کرد و افزود: در هر یک از تابلو‌ها یک حراج هفتگی به صورت حراج پایانی انجام می‌شود و بعد از آن دامنه نوسان در روز‌های معاملاتی بین دو حراج در هر یک از تابلو‌های زرد سه درصد، نارنجی دو درصد و قرمز یک درصد خواهد بود.


معاون فرابورس خاطرنشان کرد: یک روز در هفته حراج پایانی صورت می‌گیرد که در همان روز از ساعت ۱۲ تا ۱۲ و ۳۰ دقیقه سفارش‌گیری و راس ساعت ۱۲ و ۳۰ دقیقه حراج پایانی انجام می‌شود.


به گفته وی، قیمت پایانی در روز برگزاری حراج مبنای دامه نوسان تابلو‌های بازار پایه در روز‌های معاملاتی بعد از حراج خواهد بود.


معاون فرابورس در پایان به موضوع مخفی بودن سفارشات اشاره و بیان کرد: بحث هیدن بودن سفارشات به ۶ ماه آینده موکول شد و تا آن زمان نمایش سفارش‌ها به روال قبل خواهد بود.


ارز و سکه
در روز گذشته قیمت دلار آمریکا مجددا کاهش قیمت داشت و در ساعاتی از معاملات روز گذشته قیمت‌های کمتر از ۱۱ هزار تومان نیز برای این ارز ثبت شد. با این حال در آخرین معاملات روز گذشته قیمت هر دلار آمریکا در محدوده ۱۱۲۰۰ تومان معامله گردید. بهای هر سکه طلا نیز به ۴ میلیون تومان کاهش قیمت یافت. افزایش خوش بینی‌ها در خصوص اعمال برخی معافیت‌های تحریمی در خصوص صادرات نفت کشورمان و افزایش درآمد ارزی از این بابت، در روز‌های گذشته منجر به سقوط بیش از ۷۰۰ تومان قیمت دلار در بازار آزاد شده است.


کدال

انتشار گزارش عملکرد مطلوب شرکت‌ها به خصوص شرکت‌های بزرگ و صادرات‌محور همچنان ادامه دارد. از جمله گزارش‌های مهم دیروز عصر و شب گذشته می‌توان به فروش بیش از ۸ هزار میلیارد ریالی چادرملو اشاره داشت. جمع فروش ۵ ماهه این شرکت به مرز ۴۰ هزار میلیارد ریال رسیده که رشد قابل توجهی را نسبت به سال قبل نشان می‌دهد. شرکت نفت پارس نیز با ثبت فروش بیش از ۲، ۲۰۰ میلیارد ریالی جمع فروش تجمیعی خود را از ابتدای سال جاری تا پایان مرداد ماه به بیش از ۸ هزار و ۷۷۵ میلیارد ریال رساند.


شرکت ملی مس ایران نیز با تحقق فروش در حدود ۲۳ هزار تن کاتد در مرداد ماه و فروش سایر محصولات موفق به کسب درآمد عملیاتی ۱۷ هزار میلیارد ریالی در این ماه و ۸۴ هزار و ۶۲۰ میلیارد ریالی در ۵ ماهه سال مالی جاری شد.


از گزارشات ضعیف شرکت‌های بزرگ و اصلی نیز می‌توان به فروش بسیار اندک شرکت کالسیمین اشاره داشت. این شرکت در مرداد ماه تنها موفق به کسب ۲۷۵ میلیارد ریال درآمد عملیاتی شد تا به این تریب جمع درآمد عملیاتی تجمیعی شرکت به ۵ هزار و ۲۵۰ میلیارد ریال برسد.

اخبار صنایع

بررسی عملکرد یکساله بانک مرکزی نشان می‌دهد که با محدود شدن تراکنش‌های بانکی هر شماره کارت ملی و هر کارت بانکی و همچنین حذف چک‌های تضمینی پشت نویسی دوم، گردش سفته‌بازان ریالی به شدت محدود شده است. به گزارش ایبنا، حذف چک‌های پشت‌نویسی دوم و محدود کردن مبلغ تراکنش هر شماره کارت ملی به ۱۰۰ میلیون تومان در روز و همچنین محدود کردن تراکنش هر کارت بانکی به ۵۰ میلیون تومان نقشی اساسی در کنترل گردش سفته‌بازان در یک سال گذشته داشته است.
از سوی دیگر شورای پول و اعتبار با مصوبه خود پرداخت سود روزشمار به سپرده‌های کوتاه‌مدت را لغو و آن را تبدیل به سود ماه شمار کرد. این اقدام ضمن اینکه سیالیت منابع کوتاه‌مدت برای عملیات سفته‌بازی را به شدت محدود کرد، همزمان موجب کاهش هزینه قیمت تمام شده پول برای بانک‌ها شد.

درحوزه نفت و انرژی، وزیر نفت گفت: آئین نامه پتروپالایشگاه‌ها در حال نگارش است و تا پایان ماه، وضعیت ۳۶۰هزار بشکه‌ای خوراک مجموعه سیراب مشخص می‌شود. زنگنه با بیان اینکه به منظور تحریک صادرات نیازمند بهبود روابط بین‌المللی هستیم، تاکید کرد: آئین نامه پتروپالایشگاه‌ها در حال نگارش است و تا پایان ماه نیز وضعیت ۳۶۰ هزار بشکه خوراک مجموعه سیراف به نتیجه می‌رسد.


در خبری دیگر در این حوزه و در بازار‌های جهانی قیمت جهانی نفت خام پس از افزایش امیدواری در خصوص مذاکرات چین و آمریکا و عدم گسترده‌تر شدن جنگ تجاری این دو کشور، روند افزایشی به خود گرفت و در زمان تنظیم این گزارش بهای هر بشکه نفت خام برنت با بیش از ۱ دلار افزایش به ۵۹ دلار و ۱۰ سنت رسید.
در خبری در حوزه ساختمان و شهرسازی، زیر راه و شهرسازی در مراسم آغاز عملیات اجرایی ۱۱۰ هزار واحد مسکونی گفت: در نظر داریم با ایجاد جریان پایدار تولید و عرضه مسکن، امید خانه‌دار شدن در شهر‌های بزرگ را به کمتر از ۱۰ سال و در سایر شهر‌ها به کمتر از سه سال برسانیم. وی تصریح کرد: امروز عدد شروع شده ما به ۶۷ هزار واحد رسیده که به طور نمادین در پنج استان آغاز می‌شود. حجم سرمایه گذاری که امروز صورت می‌گیرد ۳۰ هزار میلیارد تومان است که ظرفیت ایجاد ۱۳۰ هزار شغل پایدار را فراهم می‌کند. همچنین با این طرح سایر بخش‌ها نیز پای کار می‌آیند که به رونق تولید محقق می‌شود.

بازار امروز
در بازار امروز به نظر می‌رسد با توجه به روند معاملات ساعات پایانی روز کاری قبل شاهد تنزل قیمت‌ها و اصلاح جزئی روند معاملات باشیم.

به نظر می‌رسد که رشد بیشتر بازار در روز‌های آینده نیاز به خبر‌های مثبت از جنس سیاسی داشته باشد و به نظر می‌رسد که روند مثبت ناشی از گزارشات مطلوب شرکت‌ها در عملکرد‌های ماهیانه آن‌ها که منجر به رشد بیش از ۱۰ هزار واحدی شاخص کل در هفته گذشته شد، به اتمام رسیده است و در چند روز آینده شاهد روند متعادل و بعضا کاهشی در کلیت بازار خواهیم بود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر