بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۰۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۵
«بپاس» صدرنشین ذخیره سازی؛

سود «بیمه ها» بیمه نیست

یکی از بخش‌های مهم و اثرگذار در شناسایی سود شرکت‌های بیمه، ذخایر فنی است که یک حفره امنیتی در این بخش وجود دارد و ایهام را در صورتی‌های مالی می‌سراید.
کد خبر : ۱۹۵۲۲۵

به گزارش واحد سنجش و راه حل‌های رفتاری در بازار (آبسیم) بورس‌نیوز؛ بر اساس قانون، شرکت‌های بیمه ملزم‌ هستند تا در راستای ایفای تمامی تعهداتی که به موجب قرارداد‌های بیمه مستقیم و قرارداد‌های بیمه اتکایی به عهده گرفته‌اند، ذخایر فنی را در حساب‌های خود لحاظ کنند.

محاسبه ذخایر فنی از اهمیت بسزایی برخوردار بوده به طوری‌که در کشور‌های توسعه یافته که دارای ضریب نفوذ بالای بیمه هستند، این ذخایر جایگاه بالایی در صورت‌های مالی دارد.

سود «بیمه ها» بیمه نیست

قابل ذکر است که ذخایر فنى متعلق به بیمه‌گذاران است و ارقام بزرگی را به خود اختصاص می‌دهد؛ به گونه‎ای که در برخى کشور‌ها میزان ذخایر شرکت‌هاى بیمه از بانک‌ها بیشتر است.

در صورتی که ذخایر فنی در مسیر صحیح سرمایه‌گذارى نشود، ممکن است از فعالیت‌هاى مخرب اقتصادى همچون دلالى و بورس‌بازى سر در بیاورد که هم منافع بیمه‌گذاران و هم اقتصاد ملی را به مخاطره می‌اندازد.

نگاهی به ترازنامه شرکت‌های بیمه نشان می‌دهد که سرفصل ذخایر حق بیمه بیشترین حجم از کل بدهی‌ها را تشکیل می‌دهد.

بر اساس آخرین گزارش‌های مالی منتشر شده، شرکت «بیمه پاسارگاد» با نماد «بپاس» رقمی در حدود ۳۷۰۶ میلیارد تومان را به عنوان ذخایر حق بیمه لحاظ کرده و از این حیث رتبه اول را در بین شرکت‌های بیمه حاضر در بازار سرمایه دارا است.

«بیمه کارآفرین» با نماد «وآفری» و همچنین «آسیا» به ترتیب با ذخایر حق بیمه ۳۰۴۷ و ۲۹۵۵ میلیارد تومان، در رده‌های دوم و سوم قرار دارند.

در تصویر ذیل، رتبه بندی شرکت‌های بیمه بر اساس مبلغ ذخایر حق بیمه لحاظ شده در ترازنامه صورت‌های مالی را مشاهده می‌کنید.

سود «بیمه ها» بیمه نیست

بر اساس این گزارش، بیمه «خاورمیانه» که بیش از هر چیز، در زمینه بیمه عمر فعالیت دارد، کمترین ذخیره را لحاظ کرده است. بیمه‌های «حکمت» و «حافظ» نیز کمترین ارقام را به خود اختصاص داده اند.

در این خصوص باید عنوان کرد که دستورالعمل مدون و مشخصی جهت محاسبه واقعی برخی از ذخایر نظیر ذخیره خسارت‌های معوق وجود ندارد. بنابراین، این‌گونه ذخایر به صورت دستی و بر اساس تعداد پرونده‌های خسارتی موجود برآورد می‌شود و شرایط و یا سلیقه مدیران در نمایش این رقم می‌تواند دخیل باشد. این موضوع از این نظر اهمیت دارد که کم نشان دادن رقم ذخایر موجب افزایش صوری و موهوم مبلغ سود می‌شود. به همین دلیل معمولا مبالغ ذخایر با ایراد و ابهام از سوی حسابرسان گزارش می‌شوند.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر