بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۱
قوانین و مقررات جدید منتشره در خصوص بازار پایه در روز‌های اخیر که منجر به افت چشمگیر سهام فعال در این بازار در روز چهارشنبه شد، در بازار امروز نیز احتمالا چالشی جدی برای این سهام خواهد بود.
کد خبر : ۱۹۵۳۱۰

بازارپایه

آنچه در معاملات چهارشنبه گذشت:
به گزارش بورس نیوز، در حالی که شاخص کل بازار بورس در ساعات ابتدایی معاملات روز چهارشنبه تا حوالی ۴۰۰۰ واحد هم منفی شده بود، اما به لطف معاملاتی معنادار در نماد‌های «فارس»، «فخاس»، «فولاد» و «فملی» شاهد ثبت شاخص ۲۰۴ واحدی مثبت در انتهای بازار بودیم.


اخبار سیاسی
از جمله خبر‌های با اهمیت سیاسی در روز‌های انتهایی هفته می‌توان به اخبار امیدوارکننده مذاکرات و شاید توافقات تجاری ایران و کشور‌های روسیه و هند اشاره داشت.


در این راستا می‌توان به ادعای برخی رسانه‌های آمریکایی در خصوص پیشنهاد روسیه در جهت دور زدن تحریم‌های آمریکا اشاره کرد.


روز گذشته یکی از رسانه‌های آمریکا گزارش داده روسیه در اقدامی که از گسترش روابط میان مسکو و تهران حکایت دارد به ایران مسیر جدیدی برای انتقال نفت به ترکیه و سوریه پیشنهاد داده است.


به نقل از تایمز، ایران قبلاً محموله‌های نفت خود به سوریه و ترکیه را از طریق کانال سوئز انتقال داده است که پس از خروج آمریکا از برجام انتقال نفت از این این مسیر برای ایران دشوار شده است.


گئورگی مارادوف، نماینده کرملین در شبه جزیره کریمه گفت که ایران می‌تواند از قابلیت‌های کشتی‌رانی این شبه‌جزیره استفاده کرده و نفت خودش را از طریق کانال «ولگا-دن» به دریای سیاه منتقل کند.


از دیگر اخبار با اهمیت روز گذشته هم می‌توان به احتمال توافقات ایران و هند جهت دور زدن تحریم‌های آمریکا اشاره کرد که این اتفاق پس از بالا گرفتن جنگ تجاری آمریکا و چین و افزایش محتمل خرید نفت ایران توسط چین، خبری تاثیر گذار محسوب می‌شود.


علی چگینی سفیر ایران در هند اعلام کرده که این دو کشور چهار دوره مذاکره در این زمینه انجام داده‌اند و دور بعدی هم قرار است ماه آینده انجام شود. وی در جلسه‌ای با تجار هندی اعلام کرد: ما می‌توانیم تجارت تهاتری را با هند به نحوی که محصولات کشاورزی مقابل محصولات کشاورزی و محصولات دارویی مقابل محصولات دارویی باشد، انجام دهیم.

سفیر ایران در هند اعلام کرد که تحریم‌های اقتصادی آمریکا نمی‌تواند روابط مستحکم تجاری ایران با هند را از مسیر اصلی خارج کند. چرا که اکنون روابط تجاری دو کشور در سال ۲۰۱۸ به ۱۷.۵ میلیارد دلار رسیده که این رقم در سال ۲۰۱۷ به میزان ۱۳.۵ میلیارد دلار بود و ما چشم‌انداز روابط تجاری خود را برای رسیدن به ۳۰ میلیارد دلار در گام نخست و پس از آن به ۵۰ میلیارد دلار ترسیم کرده‌ایم.


اقتصاد کلان
همانگونه که در بالا اشاره شد افزایش توافقات تجاری ایران و هند از مهمترین اخبار بین المللی و داخلی اقتصاد ایران بوده است. به نقل از فایننشال اکسپرس، درحالی که تحریم‌های آمریکایی کانال‌های بانکی بین‌المللی را برای مبادلات مالی با ایران مسدود کرده است، ایران به زودی شعبه جدید بانک پاسارگاد خود را هند باز می‌کند تا تجارت دوجانبه تسهیل شود.


سفیر ایران در هند گفته که بانک پاسارگاد تمام تاییدیه‌های لازم را دریافت کرده و مجوز رزرو بانک هند را هم برای فعالیت‌های بانکی تجاری کسب کرده است.


نفت بزرگترین سهم را در تجارت میان دو کشور به خود اختصاص می‌داده است و هند معمولا ماهانه بالغ بر ده‌ها میلیون دلار نفت از ایران می‌خریده است. اما بعد از اعمال تحریم‌های آمریکا سیستم پرداخت پول نفت به ایران از دلار به روپیه تغییر کرد.


ایران از روپیه دریافتی خود برای واردات کالا و تجهیزات از هند استفاده می‌کرد. حالا افتتاح بانک ایرانی در هند کمک می‌کند پرداخت شرکت‌های ایرانی که از هند واردات انجام می‌دهند راحت‌تر انجام شود.


ارز و سکه
در حالی که در روز پنجشنبه نیز به مانند روز‌های هفته اخیر شاهد تثبیت قیمت‌های زیر ۱۱.۲۰۰ تومانی هر دلار در بازار تهران بودیم، قیمت‌های جهانی طلا در روز جمعه در قیمت‌هایی ۱۵۳۷ دلار آرام گرفت.


رشد قیمت این فلز کمیاب که بسیار از فعالین بازار‌های جهانی را نیز هیجانزده کرده بود، در معاملات روز جمعه با افتی ۲۰ دلاری در قیمت‌های ۱۵۳۷ دلار به ازای هر انس قرارگرفت.
به نظر می‌رسد انتشار اخبار مناسب در خصوص تقویت احتمال خرید نفت از ایران از سوی چین و سایر کشور‌ها و همچنین گمانه‌زنی‌ها در خصوص اعطای برخی معافیت‌ها به کشور‌های همسایه قیمت‌های دلار در روز‌های آتی روند کاهنده‌ای به خود گیرد.


بازار‌های جهانی
پس از آنکه افزایش تنش‌های تجاری آمریکا و چین و افزایش احتمال اعمال تعرفه ۵ تا ۱۰ درصدی بر بیش از ۷۵ میلیارد دلار کالای صادراتی آمریکا قوت گرفت، شاهد افت قیمت‌های جهانی نفت در روز گذشته بودیم.
بر اساس آخرین معاملات در روز جمعه قیمت نفت WTI با کاهشی در حدود ۰.۵ درصدی به قیمت‌های ۵۶ دلاری رسید تا به نوعی زنگ خطری برای قیمت‌های جهانی محصولات پتروشیمی و حتی فلزات اساسی هم به صدا درآید.


کدال نگر
از جمله مهمترین گزارش های با اهمیت منتشر شده در دو روز انتهای هفته گذشته می‌توان به انتشار گزارش عملکرد ماهیانه شکلر و بانک اقتصاد نوین اشاره داشت.


در گزارش عملکرد بانک اقتصاد نوین، کسری ۱.۷۶۸ میلیارد ریال در مرداد ماه و بیش از ۶.۰۳۱ میلیارد ریال در ۵ ماهه نخست سال ۱۳۹۸ این بانک از محل عملیات بانکی گواهی بر ادامه روند زیاندهی این بانک در سال جاری است.


همچنین در گزارش عملکرد ماهیانه شکلر، پس از افزایش نسبی مقادیر فروش سود پرک به عنوان یکی از اصلی‌ترین محصولات شکلر در ماه‌های اخیر در مرداد ماه شاهد افت محسوس نرخ‌های این محصول در مقایسه با تیر ماه سال جاری بودیم. سود پرک که به عنوان یکی از محصولات جانبی تولید کلر در شرکت نیروکلر محسوب می‌شود و در مصارف مختلفی نظیر شوینده‌ها کاربرد دارد، از اصلی‌ترین محصولات این شرکت از نظر مبلغی و مقداری است.

بازار امروز
به نظر می‌رسد با توجه به اخبار منتشر شده در خصوص بهبود شرایط اقتصادی کشور و کاهش و یا تثبیت دلار در قیمت‌های کنونی از طرفی و شرایط ناامیدکننده بازار سرمایه که اغلب از شناسایی سهامداران نشات می‌گیرد از طرف دیگر، می‌توان در انتظار افت کلی بازار سهام به ویژه سهام شرکت‌هایی با نسبت پی بر‌ای بالا در روز‌ها و حتی ماه‌های آتی باشیم.


قوانین و مقررات جدید منتشره در خصوص بازار پایه در روز‌های اخیر که منجر به افت چشمگیر سهام فعال در این بازار در روز چهارشنبه شد، در بازار امروز نیز احتمالا چالشی جدی برای این سهام خواهد بود. امید است سازمان بورس و متولیان بازار سرمایه کشور از مواضع دیرهنگام و صحیح خود در قبال این سهام عقب‌نشینی نکند.


به نظر می‌رسد، بازار امروز نیز همراه با عرضه‌های قدرتمند به ویژه در ساعات انتهایی بازار باشد و شاید تصحیح شاخص کل با معاملاتی معنادار را در روز‌های آتی به مراتب کمتر دیده شود.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۶
بجای اینکه این همه در مورد بازار پایه موضع گیری کنید ببینین که با این اعلام بد موقع و نبستن نمادها چه ضرر سنگینی دارن به سهامداها وارد می کنن. ما موندیم باید ریسک بازار پایه رو قبول کنیم یا ریسک تصمیمات خلق الساعه و اشتباه مسئولین سازمان رو.