بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۰۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۰
نظر سرمایه‌گذاران در خصوص روند بازارپایه چیست؛

قوانین جدید بازار پایه بدون اثر بر کاهش ریسک

قوانین جدید بازار پایه با حاشیه‌ها و اظهارنظر‌های گوناگون همراه شده؛ این در حالی است که در مقایسه با کلیت بازار سهام، تعداد شرکت اندکی در بازار پایه حضور دارند. با همه این اوصاف، نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که اغلب قوانین جدید را بی اثر بر روند کنونی می‌دانند.
کد خبر : ۱۹۵۳۲۶

به گزارش واحد آمار و نظرسنجی (آبسیم پلاس) بورس نیوز، در چهارمین روز شهریور ماه قوانین جدید بازار پایه فرابورس ایران ابلاغ شد و بر اساس آخرین اظهارنظر معاون فرابوس، تغییرات جدید بازار پایه از ۲۵ شهریور اجرایی می‌شود.

به این ترتیب، به منظور راه اندازى تابلو‌های زرد، نارنجی و قرمز بازار پایه، معاملات کلیه نمادهاى مندرج در تابلو‌های مذکور در پایان جلسه معاملاتی روز چهارشنبه مورخ ۱۳ شهریور متوقف و پس از انجام عملیات فنى و انتقال به تابلو‌های مربوطه، در روز دوشنبه مورخ ۲۵ شهریور مجدداً قابل معامله خواهند بود.
همان‌طور که پیش از این اعلام شده بود، بازار پایه رنگ‌بندی می‌شود و از این پس، با محدودیت دامنه نوسان، معاملات انجام می‌گیرد.

خلاصه تغییر و تحولات بازار پایه را در تصویر ذیل مشاهده می‌کنید.

قوانین جدید بازار پایه مثبت اما؛ بدون اثر بر کاهش ریسک

بر این اساس، نماد‌های بازار پایه حداقل یک بار در هفته کشف قیمت (حراج پایانی) می‌شوند و پس از آن، معاملات در دامنه مجاز تعریف شده (دامنه روزانه) انجام خواهد گرفت.

در نظرسنجی آبسیم پلاس، ۲۵ درصد از رأی دهندگان در پاسخ به این سوال که "با توجه به تصویب و ابلاغ قوانین جدید بازار پایه، روند سهام حاضر در این بازار را تا زمان اجرای قوانین چطور می‌بینید؟ " معتقدند به صعود تا قبل از زمان اجرا و نزول پس از اجرا هستند و ۱۹ درصد بر این باورند که اتفاقی خلاف آن رخ خواهد داد.

۲۰ درصد روند سهام حاضر در بازار پایه را تحت هر شرایطی صعودی عنوان کرده اند و ۱۹ درصد اعتقاد به نزول دارند. تنها ۱۷ درصد از شرکت کنندگان در نظرسنجی معتقد هستند که قوانین جدید اثری بر روند این بازار ندارد.

قوانین جدید بازار پایه مثبت اما؛ بدون اثر بر کاهش ریسک

در خصوص وضعیت بازار پایه فردین آقابزرگی مدیرعامل کارگزاری بانک دی در گفتگو با بورس نیوز اظهار داشت:

در دستورالعمل جدید بازار پایه، تغییرات چندان محسوسی نسبت به پیشنهاد اولیه اتفاق نیفتاده اما؛ آن چه که می‌توانست در مورد این بازار رخ دهد این است که شرکت‌های با درجه ریسک پایین و حجم شناور بالا، بدون محدودیت نوسان قیمت و یا با محدودیت بازتر معامله شوند. در مجموع، قوانین جدید روی معاملات و قیمت سهام حاضر در این بازار، اثر قابل ملاحظه‌ای در میان مدت و بلندمدت نخواهد گذاشت. منفی‌ها این روز‌های بازار پایه موقتی است و بیش از هر چیز ناشی از هیجان و ورود اطلاعات حاشیه‌ای است.

حرکت در خلاف جهت

وی افزود: اساسا شرکت‌هایی که ریسک بالا و شفافیت کمی دارند، باید کنترل و محدودیت بیشتری در معاملات آن‌ها اعمال شود و در مقابل، سهم‌های شفاف و کم ریسک، محدودیت کمتری داشته باشند. این موضوع در خصوص شرکت‌های حاضر در بازار‌های بالاتر فرابورس و بورس نیز می‌تواند اعمال شود و سهم هایی، چون «فولاد» که نقدشوندگی بالا، ریسک پایین و شفافیت مطلوبی دارند، همانند بازار پایه فعلی، با محدودیت‌های کمتر در زمینه دامنه نوسان همراه باشند و از سوی دیگر، سهام حاضر در بازار پایه محدود شود.

قوانین جدید بازار پایه مثبت اما؛ بدون اثر بر کاهش ریسک

مدیرعامل کارگزاری بانک دی عنوان کرد: از آن جا که بازار پایه ریسک بالایی دارد، پای سازمان بورس در دفاع از حقوق سهامداران در میان است و اطلاعات تمامی شرکت‌ها باید در اختیار سرمایه گذاران و سهامداران قرار گیرد. برخی شرکت‌ها به صورت سیستماتیک، به جهت بالا بودن سهام شناور، امکان دستکاری قیمت و سفته بازی در آن‌ها وجود ندارد و معاملات به صورت کنترل شده انجام می‌گیرد و نیاز چندانی به نظارت نیست اما؛ اغلب شرکت‌های بازار پایه به سبب شناوری اندک، نوسان‌های قیمتی شدید دارند. بنابراین، روند گذشته در این بازار همچنان ادامه خواهد یافت.

محدودیت و خروج از فضای سالم معاملات

آقابزرگی گفت: هرگونه اعمال محدودیت به نوعی معاملات را از فضای سالم عرضه و تقاضا خارج می‌کند. اگر سازمان بورس روی یک گزینه محدودیت بگذارد، اما موارد دیگر همچون شفافیت را رها کند، نقص در معاملات رخ می‌دهد. موضوع اصلی این است که شرکت‌ها با درجه ریسک‌های متفاوت، محدودیت نوسان متفاوت داشته باشند. زمانی که نحوه ارائه اطلاعات غیرمنظم و ریسک بالا باشد، محدودیت زمان و دامنه نوسان، بر روش و رویه گذشته سازمان بورس صحه می‌گذارد و همچنان باید نظارت با قدرت بیشتر وجود داشته باشد. قوانین کنونی نه تنها جوابگو ریسک بازار پایه نیست بلکه ممکن است به کلیت بازار سرمایه نیز صدمه بزند.

پیشنهاد

وی به مسئولان سازمان پیشنهاد کرد: شرکت‌های با حجم شناور بالا و رتبه مناسب از نظر افشای اطلاعات، با محدودیت بازتر از نظر نوسان قیمت و حجم مبنا معامله شوند و در مقابل، شرکت‌های با درجه شفافیت کمتر، با دامنه نوسان کمتر همراه باشند. در حال حاضر دقیقا عکس این موضوع اجرا می‌شود.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
بنده خدا
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۲:۳۸
پیشنهاد هر سهامدار آگاهی همین است : شرکت‌های با حجم شناور بالا و رتبه مناسب از نظر افشای اطلاعات، با محدودیت بازتر از نظر نوسان قیمت و حجم مبنا معامله شوند و در مقابل، شرکت‌های با درجه شفافیت کمتر، با دامنه نوسان کمتر همراه باشند. اصلا این قانون مسلم پیشگیری از فساد و مفت خوری در بازار سرمایه است. هیچ دلیل منطقی نداریم که من 1000000 سهم شپلی را 43 تومان بخرم و از یک شرکت زیانده انتظار 600میلیون سود را از سرمایه گذاری 43میلیون تومانی داشته باشم. البته بیانیه ریسک تا حدی سهامدار را از ریسک فرابورس و دامنه نوسان گسترده این بازار آگاه میکند ولی در هر حال وسوسه انگیز است. در حال حاضر دقیقا عکس این موضوع اجرا می‌شود?
ناشناس
دوشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۸:۳۹
دوست عزیز اولا شپلی 40 تومان نبوده با فزایش سرمایه 700 درصدی 40 شد یعنی 600 تومان بود از طرفی مگر این اتفاق فقط در بازار پایه است شما شرکتی در صنعت برق است را نگاه کنید از اسفند پارسال در الان هر روز 5 درصدش را خورده
شما تغییرات در شپلی را دیدید ایا شرکتی سراغ دارید که حاشیه سودش 40 درصد باشد از فروش صفر به میانگین فروش 50 میلیاردی تومانی برسد و هزاران تغییرات دیگر لطفا منصف باشید
مالباخته از تصمیم دیوونه ها
Iran (Islamic Republic of)
شنبه ۰۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۳:۱۲
جواب کسانی که تواین چندروز بخاطر تصمیمات اشتباه وعملکرد نسنجیده مسئولین فرابورس متضررشدن رو کی قراره بده ..متاسفانه هرتصمیم دیگه ای هم که برای اصلاح این روند گرفته بشه جبران خسارت نمیکنه بعبارتی یک دیوونه یک سنگی رو توچاه انداخته که هیچ عاقلی نمیتونه اونو دربیاره.مسئولین تصمیم گیرنده چند روز مهلت دادن تا کسانیکه میخوان استراتژی شون رو اتخاذ کنن اینکارو انجام بدن غافل از اینکه استراتژی خیلیا خروج از این بازاره ومتاسفانه صف فروش های ملیونی این اجازه رو به ما نداده وهرروز با 10درصد افت قیمت سهم ازروز سه شنبه تا حالا 25درصد از سرمایه من از بین رفته اگه این افت بازار بخاطر صحبتهای ترامپ ویا هر سیاستمدار معاندی اتفاق می افتاد هیچ مشکلی نداشت ویا اگه ناشی از مکانیسم بازار بود ما ریسکشو پذیرفته بودیم اما اینکه کسانیکه باید بازار روهدایت کنن چنان خطای فاحشی را انجام میدن مصیبت عظمائی است که وااسفا داره...وازفردا هم که دامنه نوسان 3درصد درنظر گرفته شده لطف کردن ومیزان ضررمون رو فقط کمتر کردن ولی سرمایه ازبین رفته مارو کی قراره برگردونه.
تنها راهکاراینه که معاملات از روز چهارشنبه به بعد لغو شود وقیمتها برگرده وبرنامه تغییر دامنه نوسان بازار پایه حداقل به شش ماه تایکسال آینده موکول شود تا آرامش به بازار برگرده وبعد ما بتونیم استراتژیمون رو خودمون انتخاب کنیم.
باتشکر.یک مالباخته.
محمد رضا
Iran (Islamic Republic of)
يکشنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۳
واقعا بزرگترین ظلم در. حق ما سهامدارای کوچیک شده مایی که یک سال چشماممون. کور میشه پشت سیستم چند درصد سود کنیم اونوقت تو چند روز. پشت هم کل داراییمون. به فنا رفت الان تکلیف مایی که ۲۵ درصد ضرر دادیم چیه
به فرض اینکه از همین فردا. هم بازار خوب شه و پشت هم صف شه ۸ روز. صف خرید. میخواد تا پولمون. برگرده به حالت اول. واقعا این ظلمه صدای مارو هم کسی نمیشنوه
مسعود ملایی
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۲
هر بازاری که قوانین سیال داشته باشد و با هر سلیقه‌ای قوانین عوض شود، تا امنی می‌اورد. بنده تصور میکنم در کوتاه مدت و میان مدت سرمایه زیادی از بورس خارج می‌شود.
سعید ملکی
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۸
من خواهشم از مسئولین مربوطه این هست که با توجه به اینکه دقیقا ۳۰٪ از سرمایه من و همینطور بقه افرادی که سرمایشون نابود شده را جبران خسارت کنند وحداقل قوانین را تا آخر امسال تعلیق کنند تا آرامش به بازار پایه برگردد
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۱
خدا لعنت باعث و بانیش رو
تهمينه
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۲۷ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۲
از دو حالت خارج نيست يا اين افراد با هدف خروج پول از بازار و افت قيمت به نفع خودشون اين كار و كردن يا اينا همونايي هستن كه تو مدرسه رياضي تجديد ميشدن.
مال باخته
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۰۴ مهر ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۸
پادشاهی از عارفی پرسید من چه کنم که برای اخرتم و فردای قیامت توشه ای جمع کرده باشم عارف گفت بخواب تا جمعی از ستم تو در امان باشند حکایت مسولین فرابورس ما و خدماتشون