بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۳
مدیر استارت‌آپ زیما در گفت‌وگو با بورس‌نیوز مطرح کرد:

قانون‌‌خاموش‌‌فرابورس

مدیر استارت‌آپ زیما گفت: براساس قانون ابلاغی توسط فرابورس، پلت فرم‌ها باید زیرمجموعه یک نهاد مالی قرار گیرند که این امر موجبات ایجاد وابستگی به نهاد‌های مالی را فراهم می‌کند.
کد خبر : ۱۹۵۴۰۲

قوانین فرابورس عاملی برای وابستگی پلت فرم‌های مالی به نهاد‌ها

حمید کامیاب مدیر استارت‌آپ زیما در گفتگو با بورس‌نیوز با بیان اینکه زیما یک پلت فرم کراد تامین مالی جمعی محسوب می‌شود، گفت: هر شخص، گروه یا موسسه‌ای می‌تواند پروژه یا کمپینی را ایجاد و حمایت دیگران را جلب کند که صاحب پروژه پاداش یا سهمی را برای آن‌ها در نظر می‌گیرد.

وی ادامه داد: فعالیت این مجموعه در قالب پاداش و خیریه انجام می‌شود و اغلب پروژه‌ها نیز در خصوص گردشگری و محیط زیست هستند.

کامیاب با بیان اینکه فرابورس قوانینی را در خصوص تامین مالی پروژه‌ها تدوین و ابلاغ کرده است، ادامه داد: در صورت ورود به حوزه سهام و تسهیلات باید قوانین فرابورس در نظر گرفته شود که در خصوص این قوانین نیز نقد‌هایی مطرح می‌شود.

مدیر استارت‌آپ زیما با بیان اینکه این شرکت باید به‌عنوان زیرمجموعه یک سازمان در ایران فعالیت کند، افزود: زیما پلت فرمی آنلاینی بوده که در آن سرمایه‌گذار وجود ندارد و عموم مردم با فعالیت در این سامانه می‌توانند به صورت خرد برای پروژه‌های مختلف تامین سرمایه انجام دهند.

وی با بیان اینکه زیما تاکنون از تسهیلات حمایتی دولت بهره‌مند نشده است، گفت: به‌عنوان مثال اگر هزینه اولیه اجرای طرحی در حوزه گردشگری نیازمند ۲۰میلیون تومان هزینه اولیه باشد هرکسی می‌تواند ۱۰۰هزار تومان کمک کند که در صورت اجرای طرح پاداشی به حامیان تعلق می‌گیرد، اما اگر سهم فردی یک میلیون تومان در نظر گرفته شود این فرد در سود و زیان پروژه سهیم خواهد بود که در این زمینه فرابورس قوانینی را تنظیم کرده است.

کامیاب با بیان اینکه طرح‌های مربوط به محیط زیست در قالب خیریه تامین مالی می‌شوند، افزود: به‌عنوان مثال در مقابل کاشت صد هکتار درخت یا نجات یک گونه جانوری صرفا ایمیل تشکر یا عکسی از حیوان در حال انقراض دریافت می‌کنید بنابراین این حوزه درآمدی برای شرکت در پی نخواهد داشت.

فعال حوزه استارت‌آپ‌ها با بیان اینکه تاکنون فرهنگ‌سازی در زمینه تامین مالی از طریق سرمایه‌های خرد برای عامه مردم انجام نشده است، ادامه داد: بخشی از این حمایت‌ها گلریزان محسوب می‌شوند که خارجی‌ها نیز از این روش استفاده می‌کنند، اما به دلیل اینکه آنلاین انجام می‌شود هنوز جایگاه مطلوب خود را در ایران به دست نیاورده است.

کامیاب خاطرنشان کرد: رقبای زیما با حدود سه سال فعالیت در حوزه خیریه درآمد زیادی به دست آورده‌اند، اما هدف ما اختصاص پاداش به سهام‌های مختلف بوده هرچند که جلب اعتماد مردم برای فعالیت در این پلت فرم کار آسانی نیست.

وی با بیان اینکه قوانین فرابورس یکی از موانع فعالیت این شرکت محسوب می‌شود، تصریح کرد: براساس قانونی که ابلاغ شده پلت فرم‌ها باید زیرمجموعه یک نهاد مالی قرار گیرند که این امر موجبات ایجاد وابستگی به نهاد‌های مالی را فراهم می‌کند.

کامیاب افزود: برای ورود به بازار سرمایه باید تحت نظارت یک نهادمالی قرار بگیریم که پس از آن فرابورس نیز مجوز لازم را صادر کند، اما قطعا این نهاد‌ها به سهم‌های کم قانع نخواهند بود.

مدیر استارت‌آپ در پاسخ به این سوال که پیش بینی شما از آینده استارت‌آپ‌ها در ایران چگونه خواهد بود، گفت: باید برای کسب و کار‌هایی که در حوزه مدیریت پول فعالیت می‌کنند نظارت‌های لازم توسط نهاد‌های بالاسری انجام شود و شرکت‌ها نیز از الگو‌های خارجی استفاده کنند که در این صورت می‌توان به آینده استارت‌آپ‌های مالی در ایران امیدوار بود.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر