بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۷
برق زیرمجموعه‌ها در چشمان این سرمایه گذار؛

نیروی سودآوری در بازوان «وسنا» می‌نشیند!

اتفاق مهم «وسنا» در سال گذشته آن بود که رای دادگاه به نفع دو شرکت «سنا» و «زاگرس» صادر شد و به این ترتیب مالکیت نیروگاه‌های قائن، ارومیه و اردبیل به این شرکت تعلق گرفت.
کد خبر : ۱۹۵۴۱۸

به گزارش واحد آمار و نظرسنجی (آبسیم پلاس) بورس‌نیوز، آن چه بیش از همه در ترازنامه شرکت «سرمایه‌گذاری نیروگاهی ایران- سنا» به چشم می‌خورد، رقم بزرگ سود سهام پرداختنی است که تا پایان خرداد ماه و تا قبل از برگزاری مجمع سالانه، بالغ بر ۱۶۸ میلیارد تومان است.

این مبلغ مربوط به سود سهام سال‌های ۹۳، ۹۴ و ۹۵ شرکت‌های صبا، سرمایه گذاری توسعه ملی و مپنا است.

نیروی سودآوری در بازوان «وسنا» می‌نشیند؟

پرتفوی بورسی این شرکت تنها شامل دو شرکت «سرمایه‌گذاری نیرو» و «بورس انرژی» به بهای تمام شده اندک ۴۱۱ میلیون تومان می‌شود و غالب سرمایه‌گذاری‌ها به شرکت‌های غیربورسی اختصاص یافته است.

بر اساس این گزارش باید اشاره شود که بالغ بر ۲۹۹ میلیارد تومان نیز بهای تمام شده سبد سهام غیربورسی «وسنا» بوده که شرکت‌های «مولد نیروی خرم آباد» و «تولید نیروی آذرخش» بیشترین سهم را از این سبد در دست دارند.

مراحل راه‌اندازی شرکت «مولد نیروی خرم آباد» تا پایان اسفند ماه سال ۹۷ حدود ۴۲ درصد پیش رفته و برآورد شده تا پایان سال ۹۸ دو واحد گازی آن به بهره‌برداری برسد.

شرکت «تولید نیروی آذرخش» توانست بدهی‌های ارزی تسهیلات دریافتی خود را از صندوق ذخیره ارزی با مطالبات خود از وزارت نیرو تهاتر کند و خطر پرداخت خسارت ۳۰۰۰ میلیارد تومانی را از سر گذراند. این شرکت در دوره ۱۲ ماهه سال ۹۷ حدود ۳۸۳ میلیارد تومان سود خالص شناسایی کرد.

اتفاق مهم «وسنا» در سال گذشته آن بود که رای دادگاه به نفع دو شرکت «سنا» و «زاگرس» صادر شد و به این ترتیب، مالکیت نیروگاه‌های قائن، ارومیه و اردبیل به این شرکت تعلق گرفت.

بر این اساس، ارزش بازار «وسنا» بیش از ۱۴۱۴میلیارد تومان بوده که راه اندازی طرح‌های در حال اجرا و روند رو به رشد شرکت‌های زیرمجموعه، می‌تواند بر این رقم در آینده‌ای نزدیک بیافزاید.

آبسیم پلاس چندی پیش وضعیت معاملات «وسنا» در بازار سرمایه را به نظرسنجی گذاشت و طی آن، بیشتر شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی، رأی به فروش این سهم دادند.

نیروی سودآوری در بازوان «وسنا» می‌نشیند؟

بر پایه این گزارش، در معاملات «وسنا» در سومین روز شهریور ماه که نظرسنجی انجام گرفت، ۳۸۵ خریدار در برابر ۲۷۴فروشنده صف آرایی کردند اما؛ زور فروشنده‌ها به خریداران چربید و در نهایت، قیمت این سهم رنگ قرمز به خود گرفت. البته در این امر حقوقی‌ها به صورت جزئی نیز دخیل بودند.

در مجموع، حقوقی‌ها از ابتدای سال جاری تا به امروز میل به خروج از این سهم را به نمایش گذاشته اند. هر چند که در روز‌های سبز این نماد، حقوقی‌ها نقش پررنگی در سمت تقاضا ایفا و به رشد بیشتر قیمت سهم کمک کرده اند.

به طور کلی «وسنا» در مدت سپری شده از سال جاری بازدهی مناسب ۹۵درصدی را عاید سهامداران و همراهان خود کرده است.

با توجه به تغییر و تحولات مثبت در شرکت‌های زیرمجموعه، ارزش «وسنا» بیش از این ارقام خواهد بود و توانایی شناسایی حدود ۳۰۰ میلیارد تومان سود از شرکت‌های زیرمجموعه را دارد.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
در پی اعلام این شرکت سرمایه گذاری؛

"وسنا" پروژه را تکمیل کرد

خودی‌ها در صدر فهرست وام گیرندگان «بانک گردشگری»؛

وقتی "بخار" از اتاق مدیریت بلند نمی‌شود

جابه‌جایی سنگین در «بکهنوج»؛

کارت ضمانت این نیروگاه به اتمام رسید

ارسال نظر