بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
يکشنبه ۱۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۲
بازدهی زیرمجموعه «مپنا» بالاتر از میانگین‌ها؛

احداث «نیروگاه پره سر» در غیاب «زیمنس»

«نیروگاه سیکل ترکیبی پره سر» یکی از شرکت‌های زیرمجموعه «گروه مپنا» است که با ظرفیت ۹۶۸ مگاوات در دو واحد گازی و بخار فعالیت می‌کند. نکته‌ای که باید به آن اشاره داشت، سهم ۹۳ درصدی بخش داخلی در ساخت این نیروگاه است.
کد خبر : ۱۹۵۴۳۶

به گزارش بورس نیوز، غلامرضا امیریان مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق پره سر، با اشاره به این که این نیروگاه با الگو از شرکت زیمنس و با ساختار ساخت، بهره‌برداری و واگذاری BOT احداث شد، اظهار کرد: این نیروگاه سیکل ترکیبی، در راستای افزایش بازدهی و کاهش مصرف سوخت، با استفاده از تکنولوژی داخل راه‌اندازی شده است.

احداث «نیروگاه پره سر» در غیاب «زیمنس» انجام شد

وی با بیان این که عملیات اجرایی ساخت نیروگاه سیکل ترکیبی پره سر در تاریخ ۲۳ اسفند ماه سال ۱۳۸۵ آغاز شد، افزود: در طی ۴ سال گذشته این نیروگاه توانسته با بازدهی بالا و کم نظیر در کشور، ۵ میلیارد کیلووات/ساعت برق تولید کند. بازدهی نیروگاه پره سر حدود ۵۰ درصد است، در حالی که سایر نیروگاه‌های کشور به طور متوسط ۳۰ درصد بازدهی دارند.

مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق پره سر خاطرنشان کرد: این نیروگاه از موقعیت جغرافیایی خوبی برخوردار است و به دلیل نزدیکی به دریا، برای خنک کرده نیروگاه از آب دریا استفاده می‌شود و تفاوت بارز با سایر نیروگاه‌ها همچون نیروگاه گیلان در همین موضوع است. با وجود آن که از آب دریا برای سیستم کولینگ استفاده می‌کنیم، تمامی ضوابط و قوانین محیط زیست رعایت می‌شود و عدم آسیب به ساختار زیستی منطقه جزو اولویت‌های این مجموعه است.

احداث «نیروگاه پره سر» در غیاب «زیمنس» انجام شد

امیریان در ادامه گفت: برخلاف سایر نیروگاه‌ها همچون گیلان، در ساخت نیروگاه پره سر، شرکت زیمنس دخالتی نداشت و مراحل انتقال فناوری قبل از سال ۱۳۸۹ انجام شد و در حال حاضر بدون وابستگی به این شرکت آلمانی، تعمیرات اساسی و سوپروایزری نیروگاه انجام می‌شود. به علاوه، با ارتقاء تجهیزات و فناوری بومی شده، زمان تعمیرات اساسی نیروگاه از ۲۵ هزار ساعت به ۳۳ هزار ساعت افزایش یافت.

وی ضمن اذعان به کاهش ۱۰ درصدی درخواست برق از سوی وزارت نیرو، عنوان کرد: روزانه ۱۵ هزار مگاوات/ساعت تولید برق در نیروگاه پره سر انجام می‌شود و در تابستان سال گذشته به ۱۷ هزار مگاوات/ساعت نیز رسید اما؛ امسال درخواست کمتر از گذشته بوده است. یکی از علل آن افزایش میزان بارش باران بوده که موجب افزایش تولید برق در نیروگاه‌های برق‌آبی شده است.

احداث «نیروگاه پره سر» در غیاب «زیمنس» انجام شد

مدیرعامل این نیروگاه در پاسخ به این سؤال که آیا تقاضایی برای تاسیس مزارع ماینر در حاشیه نیروگاه داشته‎اند یا خیر گفت: چندی پیش یکی از سازمان‌های دولتی با هماهنگی شرکت برق حرارتی، از منطقه و نیروگاه برای تاسیس مزارع ماینر بازدید کردند و حتی مشتری و سرمایه گذار برای این موضوع نیز وجود داشت. البته به جهت آن که خرید برق از این نیروگاه به صورت تضمینی انجام می‌گیرد، در این امر دخیل نیست و ما تنها تولیدکننده هستیم.

امیریان ضمن تأکید بر این نکته که نیروگاه پره‌سر قرارداد ۲۰ ساله خرید تضمینی دارد، گفت: نقش مپنا در این گونه قرارداد‌ها تنها تولید برق است. در واقع، سوخت را به ما تحویل می‌دهند و ما سوخت را به برق تبدیل می‌کنیم. بنابراین، پس از آن که برق تولید شد، ما در این که برق تولیدی در کجا و چگونه مصرف می‌شود، هیچ دخالتی نداریم.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر