بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۱
اعمال محدودیت‌ها از کجا نشات گرفت؛

«سفته‌بازی» و «شایعه‌سازی»، ارمغان بازارپایه

به نظر می‌رسد که مسئولین بازار سرمایه با توجه به رشد قیمت بی‌مهابای نماد‌های این بازار که هیچ گونه تناسبی با عملکرد آن شرکت‌ها نداشته، اقدام به اعمال محدودیت‌های نوسان قیمتی کرده اند.
کد خبر : ۱۹۵۵۲۲

«سفته‌بازی» و «شایعه‌سازی»، ارمغان بازارپایه

به گزارش واحد تحقیق و مطالعات بورس نیوز، در روز‌های اخیر شاهد برقراری قوانین جدیدی در خصوص معاملات سهام شرکت‌های حاضر در بازار پایه فرابورس بوده‌ایم. این قوانین که با هدف کنترل و نظارت بیشتر بر روند قیمت‌ها در این بازار اعمال شده است، در روز‌های اخیر منجر به افت سنگین قیمت‌ها در اکثر نماد‌های این بازار شده است. به نظر می‌رسد که مسئولین بازار سرمایه با توجه به رشد قیمت بی‌مهابای نماد‌های این بازار که هیچ گونه تناسبی با عملکرد آن شرکت‌ها نداشته است و با نگرانی از رشد حباب‌گونه قیمت‌ها در این بازار، اقدام به اعمال محدودیت‌های نوسان قیمتی در بازار پایه کرده اند.

در این گزارش به بررسی وضعیت قیمت و ارزش بازار نماد‌های این بازار و میزان بازدهی یک ساله نماد‌های این بازار و همچنین مقایسه قیمت فعلی سهام این شرکت‌ها با عملکرد مالی آن‌ها و همچنین میزان سود و زیان انباشته آن‌ها بر اساس آخرین صورت‌های مالی این شرکت‌ها می‌پردازیم.

آن چه که مسلم است حتی با وجود افت سنگین قیمت‌ها طی سه روز کاری گذشته در این بازار، همچنان شاهد خودنمایی سنگین حباب قیمتی در اکثر نماد‌های این بازار هستیم و به نظر می‌رسد که جهت روند نوسانات این بازار عمدتا توسط گروه‌های شایعه‌ساز و سفته‌باز بازار سرمایه و همچنین خرید بدون تحلیل و بررسی برخی سهامداران تازه‌وارد در این بازار صورت گرفته است و ترکیدن حباب قیمتی در این گونه بازار‌ها همانند اتفاقی که در سال ۱۳۹۲ روی داد، می‌تواند اثر خود را بر سایر سهام شرکت‌ها نیز داشته باشد.

لازم به ذکر است که رشد حباب‌گونه قیمت‌ها صرفا معطوف به نماد‌های بازار پایه‌ای نبوده و رشد سنگین و بی‌تناسب قیمت‌ها به خصوص در شرکت‌های کوچک و زیان ده، زنگ خطر را برای افت سنگین قیمت‌ها در بازار‌های فرابورس و بورس نیز به صدا درآورده است. عدم وجود فرهنگ و سواد سهامداری در بین اکثریت افراد تازه‌وارد به بازار سرمایه و توصیه پذیری ایشان از اخبار و تحلیل‌های گروه‌های تلگرامی و فضای مجازی و طمع در کسب سود سنگین در مدت بسیار کوتاه، منجر به رشد حباب‌گونه سهام شرکت‌های کوچک می‌شود و در نهایت با خروج گروه‌های اصلی سفته‌باز و شایعه‌ساز از معاملات این گروه ها، منجر به افت یکباره و پی در پی قیمت‌ها در این گروه‌ها می‌شود که نمونه آن را در حال حاضر در بازار پایه مشاهده می‌کنیم.

قانون معافیت مالیاتی افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها نیز خود به عاملی جهت رشد حباب‌گونه قیمت‌ها شده و در حالی که سهامداران در نهایت مالک جریانات نقدی ناشی از عملکرد مالی شرکت‌ها هستند و صرفا در زمان انحلال شرکت ها، جریانات نقدی تسویه و فروش دارایی‌های شرکت‌ها به آنان تعلق می‌گیرد، مشاهده می‌کنیم که شرکت‌های با زیان انباشته بیشتر و نیاز به سرمایه بالاتر جهت خروج از ماده ۱۴۱ قانون تجارت با استقبال بیشتری روبرو می‌شوند و این در حالی است که هیچ‌گونه تغییری در ساختار و فعالیت‌های این گونه شرکت‌ها مشاهده نمی‌شود و چه بسا شرکت‌ها با افزایش زیان نیز پس از تجدید ارزیابی همراه شده‌اند که از جمله می‌توان به عملکرد مالی شرکت‌های سایپا و پلی‌اکریل ایران در سال‌های گذشته و پس از ثبت افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها اشاره کرد.

در جدول زیر قیمت‌ها بر اساس معاملات روز ۱۱ شهریور ماه ۱۳۹۸ لحاظ شده است. توضیحات مربوط به جدول پس از ارائه آن تشریح شده است.

«سفته‌بازی» و «شایعه‌سازی»، ارمغان بازارپایه

«سفته‌بازی» و «شایعه‌سازی»، ارمغان بازارپایه

«سفته‌بازی» و «شایعه‌سازی»، ارمغان بازارپایه

«سفته‌بازی» و «شایعه‌سازی»، ارمغان بازارپایه

«سفته‌بازی» و «شایعه‌سازی»، ارمغان بازارپایه

• تعداد ۳۱ شرکت در بازار پایه دارای زیان انباشته هستند.


• ۳۳ شرکت از این بازار بر اساس آخرین صورت‌های مالی ارائه شده، زیان‌ده هستند.


• جمع ارزش بازار سهام شرکت‌های بازار پایه در حدود ۴۶۰ هزار میلیارد ریال است. این در حالی است که تنها در سه روز کاری گذشته در حدود ۲۰ درصد کاهش قیمت در اکثر نماد‌های این بازار ثبت شده است.


• جمع جبری سود و زیان‌انباشته شرکت‌های حاضر در این بازار، مبلغ ۲۸۹ هزار میلیارد ریال منفی است و در واقع شرکت‌های حاضر در این بازار ۲۸۹ هزار ریال زیان‌انباشته در صورت‌های مالی خود شناسایی و ثبت کرده‌اند. این ارقام هیچ تناسبی با ارزش بازار سهام شرکت‌های حاضر در این بازار ندارد و با توجه به عدم تغییر جدی عملکرد سودآوری شرکت‌ها در یک سال اخیر نمی‌توان انتظار کاهش و یا رفع زیان انباشته شرکت‌های حاضر در این بازار در مدتی کوتاه و حتی در ۵ سال آینده را داشت.


• جمع کل سود انباشته شرکت‌ها ۲۳.۶ هزار میلیارد ریال و جمع کل زیان‌انباشته شرکت‌های زیانده معادل ۳۱۲.۸ هزار میلیارد ریال است.


• میانگین نسبت قیمت به درآمد شرکت‌های سودده در بازار پایه در حال حاضر ۳۶ واحد است که هیچ تناسبی با میزان بازدهی مورد انتظار در بازار ایران که نرخ بدون ریسک ۲۰ درصدی در اوراق بدهی آن وجود دارد را نمی‌توان متصور بود.


توضیحات فوق به خوبی نشان‌دهنده حبابی بودن قیمت‌ها در این بازار و لزوم کنترل‌های بیشتر نظارتی از سوی مسئولان بازار سرمایه و همچنین لزوم توجه بیشتر سرمایه‌گذاران در خرید سهام شرکت‌های حاضر در بازار پایه و در قیمت‌های فعلی است.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۹
در خصوص بازار اصلی هم صادق نیست ؟
یک محاسبه بکنید بد نیست ........... نوبل ریاضی تعلق می گیرد به شما
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۱
جه کسانی بودن قانون افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی را تبلیغ میکردن که شامل پترو شیمی ابادان و فارابی و غیره میشد کیا میگفت به سهام دار از افزایش سرمایه این شر کتها به سود میرسن چه کسانی و سازمانی دست این شرکتها را در بازار پایه ازار گذاشت یعنی شما از این جدولی که بالا چاپ کردی سودی نبردین فروختین رفت و خالی کردین حالا میگید کی بود کی بود من نبودم بابا بیخیال قدیمی شده شماکه نزدیک ترین به حلقه های سفنه باز ها تا مردم عادی اگه راست میگن کد های فعال و خرید و فروش اشخاص و میشه با تاریخ در اورد دیگه همه چیز شفاف شده بحث نداره ببینیم کیا بودن و به کجا وصل بودن پیدا کردنش برای سازمان دو سوته
محمد ایمانی
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۳
تحلیل گر عزیز باید این نکته را بدانند سود یا زیان سهم ، قیمت سهم را مشخص نمیکند بلکه این روند شرکت است این اینده شرکت است که قیمت را مشخص میکند حالا اگر نمیدانید من یکی از این شرکتها رابرایتان تشریح میکنم تا ببینید که مدیران بورس ، تحلیلگران و کارگزارانی که بطور مفت میلیونها تومان روزانه بابت کارمزد به جیب می زنند و کار خاصی انجام نمیدهند عرض کنم
شرکت پلی اکریل یکی از این شرکتهاست اینکه چرا باید رشد کنند :
- میانگین فروش شرکت 50 الی 60 میلیارد تومان شده است
-فروش و تولیدش نسبت به سال قبل که مقایسه میکنند قیمتش 40 تومان بوده 1000 درصد رشد داشته
-حاشیه سودناخالصش از منفی 17 به مثبت 40درصد در سه ماهه اخیر رسیده است
-هزینه فروشش از 8 درصد به 2 درصد رسیده است
- شرکتی که پارسال برای انحلال رفته بود امسال سود عملیاتی ساخته است و اگر هزینه های غیر عملیاتی غیر عادی سه ماهه دوم که خیلی بحثها درباره اش است وجد نداشت سود آور بوده است
- پتروشیمی ارگ مجری طرح اکرونیتریل که مواد اولیه اصلی که از خارج وارد می شده می باشد
- 2000 نیروی کارش به کار برگشته است
- محصولاتش افزایش قیمت خورده اند
- دولت حمایت کرده است
افزایش سرمایه اش مطرح است
پرداخت برخی بدهیهایش به تنفس خورده است
آیا تحلیل گر عزیز باید همه را با یک چوب بزند؟
آیا ما بابت نوشته هایمان مسو نیستیم؟

آیا این شرکت نباید رشد قیمتی داشته باشد
علیرضا خرم
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۴۱
عجب، الان یادتون افتاد؟ این همه مدت کجا بودید که این سهام رو خودتون تو سقف قیمت به خرده سهامدارهای تازه وارد انداختید و قانون رو یک شبه عوض کردید. همون شش ماه قبل بصورت پلکانی انجام میدادید که سهامدارهای کوچک ۳۰ درصد سرمایه شون رو از دست ندهند. از روز شنبه این سهام منفی میخورد چون دوستان و اطرافیان داشتند خارج میشدن و افراد ناوارد میخریدن و بعد سه شنبه قانون عوض شد.
قبلش گفتن که قراره فقط در چند نماد تابلوی قرمز انجام بشه و پس از رفع ایرادات در بقیه نمادها. اینطوری باعث شد راحت در بالاترین قیمت خودتون خارج بشید و بعد از مشورت با دوستان که بچه ها همه خارج شدید؟ همه یکصدا بله. خیالم راحت شد الان قانون رو عوض میکنم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۹
گویا بورس نیوز فقط بازار پایه رامی بیند . در ثانی شپترو که مثال زدی تازه دو هفته ای نمیشه که به بازار پایه اومده و رشد را در بازار بورس دیده نه در بازار پایه فرابورس . اگر بازار اصلی بورس و فرابورس را ببینی صدها مورد همچون بازار پایه پیدا می شود. گویا بورس نیوز رشوه ای از دست اندکاران فرابورس می گیرد که مدام بازار پایه را می کوبد .
رضا
Iran (Islamic Republic of)
سه‌شنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۳
دونوع افراد داریم صبور و عجول عجولها بدردده بازار پایه میخوردن ولی خرابش دارید میکنید در نتیجه پولمونو خارج میکنیم چون بازار اصلی سود ده نیست همش فروش و کنترل حقوقیها فلافلی بزنم بهتر از اینه بیام بازار اصلی یکسال بشینم یکمی سود بده بازار ۵% مضخرف
فردوسی
Iran (Islamic Republic of)
چهارشنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۷:۳۹
کاملا معلومه نویسنده مطلب فوق یکی از جیره خواران سازمان بورس هست... اگر کمی انصاف داشتید ابتدا از مسئولانی که با قوانین بی حساب و کتاب باعث شدند چنین جذابیتی در بازار پایه ایجاد شود باید سئوال شود... در بیش از یکسال این افزایش قیمتها شکل گرفته چرا در همان ابتدای امر جلوی این وضعیت را نگرفتند و بر عکس از شرکتهای مشکل دار دهها و صدها میلیون پول برای درج و پذیرش شرکت در بازار پایه گرفتند و معلوم نیست این پولها به جیب چه کسانی رفت حالا بد بختی آن نصیب مردم شده است.
سعید
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۹
تمامی حساب و کتاب ها در مورد بازار اصلی هم کاملا صادق هست
شما هم لطفا این سوالات را پاسخ بدید :
اگر خاور و خکاوه رو با زیان انباشته مثال میزنید چرا والدین اونها خساپا و خودرو رو نمیگید ، شرایظون چه فرقی داره
بانک سامان با بانک تجارت و صادرات فرقش چیه ؟؟؟ اونه دوتا نکنه سود ده هستن این نیست؟
ثنام شرکتی که با دلار 3 تومنی پروژه ساخته الان با دلار 12 تومنی داره میفروشه پرواز نکنه کی بکنه ؟؟؟؟
داراب و فسا رو نوشتید .... اولا که سود سازی کردن ..... دوما که حدود قیمت پتروشیمی ها 2 تا 3 هزارتومنه و اینا به دلایل معلوم 100 تومن هستن که منطقیه ، اگر واقعا پتروشیمی تکمیل شده بود که 100 تومن نبود 2000 تومن بود ، بعد از اون اگر واقعا اینها سفته بازی هستن و دارن بیابون رو به مردم میفروشن چرا رفتن تابلو زرد؟؟؟؟؟؟؟؟؟ چرا خاور و خکاوه و ... رفتن تابلو زرد ....سازمان که حامی ماست چرا از اول دامنه رو 3 درصد نکرد مردم بدبخت نشن ، این که 1 روزه 3 درصد رو راه انداخت دیگه 2 هفته تعطیلیش برای چیه
لطفا جواب این سوالات رو دقیق بدید
بعلاوه در مقابل سفته بازهای بازار پایه رفتار حقوقی های گردن کلفت بازار اصلی رو هم ببینید
در آخر بازار با ریسک بالاتر رو انتخاب کردیم به خاطر سود بیشتر ، سازمانی که سود منو کم میکنه قبلش باید ریسک من رو هم کم کنه ، البته این کار رو کرد 3 روزه 40 درصد اموالم رو کوچک کرد
ایمیل رو هم گذاشتم منتظر جوابتون هستم البته اگر صادق هستید و جوابی دارید که بعید میدونم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۱
بازارپایه راه انداختین، دامنه نوسان کردین ۱۰ درصد،بعد نشستین نگاه کردین تا 1۰۰۰ درصد بیان بالا و بعد رشد 1۰۰۰ درصدی اومدین میگین مقصر نیستیم،سلطان سازمان بورس باید دستگیر بشه
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۱۴ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۴
سه نکته را به مدیر ان سازمان بورس عرض مینمایم. 1.طبق ماده 7 قانون بازار اوراق بهادار براي هيت مديره تصويب اين چنين بازاري و گزاردن شركتها بدون رضايت سهامداران ذینفع متصور نيست2.طبق ماده 2 همان قانون هر قوانيني بايد زير نظر شورا كه دادستان محترم هم از اعضا ان است تصويب گردد3.رعايت نكردن ماده 32 همان قانون ...لازم است سهامداران حتما پیگیر خسارات وارده و احقاق حق خود باشند
شاکردوست
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۱۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۸
شما برو بازار اصلی راه هم ببین خیلی از سهم ها 5 تا 15 برابر شدند ایا همخوانی دارد
شاکردوست
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۱۵ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۱
شما برو تمام نمودارهای بورسی را بررسی کن مدیریت این کشور نزدیک به 5 سال اجازه نداد بورس رشد طبیعی خودش را انجام دهد مثل یک فنر جمع شده با با فشار تحریم و افزایش دلار یک مرتبه این فنر پرید واین شامل همه سهم ها می شود چه پایه و چه غیر پایه