بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۰
برای بازار امروز با توجه به در پیش رو بودن تعطیلات هفته آتی و فعالیت اندک بازار در هفته بعد، نوسان اندک بازار و بعضا افزایش عرضه‌ها در نماد‌های پرمعامله را انتظار خواهیم داشت.
کد خبر : ۱۹۵۶۰۷

پیش گشایش

عنوان گزارش: گزارش پیش گشایش سیزدهم شهریور ماه ۱۳۹۸

آنچه در معاملات دیروز گذشت
به گزارش بورس نیوز، در جریان معاملات روز گذشته شاهد رشد بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ واحدی شاخص کل بودیم. نماد‌های «فولاد»، «فارس»، «رمپنا» و «اخابر» بیشترین اثر بر رشد شاخص کل را داشتند. اعلام خبر افزایش سرمایه شرکت فولاد مبارکه منجر به صف خرید شدن سهام این شرکت گردید و این نماد به تنهایی ۵۶۰ واحد اثر مثبت بر شاخص کل را داشت. نماد «فارس» نیز با معاملات مثبت رشد ۴۰۵ واحدی شاخص کل را رقم زد. ارزش معاملات در بازار دیروز به ۱۹ هزار میلیارد ریال رسید. شاخص کل هم وزن با افزایش ۴۵۳ واحدی و معادل ۰.۶ درصدی به ۷۷ هزار و ۴۵۱ واحد ترقی یافت. همچنین در جریان معاملات روز گذشته شاهد عرضه ۱۳ هزار میلیارد ریال اوراق سلف نفتی بودیم که تمامی این اوراق در اولین روز عرضه به فروش رسید. قرار است در مرحله دوم نیز ۱۲ هزار میلیارد ریال دیگر از این اوراق در بازار عرضه شود.


اخبار سیاسی
وزیر خارجه فنلاند دیروز اعلام داشته که ممکن است به ایران اجازه داده شود ۷۰۰ هزار بشکه نفت در روز بفروشد. وزیر خارجه فنلاند مدعی شد ابتکار فرانسه نشان می‌دهد اروپایی‌ها درباره مسئله مربوط به ایران «جدی» هستند. به نوشته فایننشال‌تایمز هاویستو این احتمال را که بسته پیشنهادی به ایران، اعطای خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری و اجازه صادر کردن ۷۰۰ هزار بشکه نفت در روز را شامل شود، رد نکرد.
پیش از این رسانه‌ها از جمله المانیتور خبر داده‌اند فرانسه به دنبال مجاب کردن دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا به صدور معافیت‌های تحریمی برای برخی از خریداران نفت ایران برای مدت زمان محدود، در ازای برگزاری مذاکرات است. از سوی دیگر، خبرگزاری رویترز به نقل از منابع آگاه مدعی شده اجرایی شدن پیشنهاد فرانسه برای اعطای خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری به ایران منوط به اجازه آمریکا است. یکی از منابع رویترز گفته هنوز در خصوص بازپرداخت این خط اعتباری گفت‌وگویی انجام نشده، اگرچه راه‌اندازی چنین مکانیسمی مستلزم از سرگیری صادرات نفت ایران خواهد بود. برخی کشور‌های معین در حال رایزنی با فرانسه در خصوص مشارکت احتمالی در این سازو کار هستند.


اقتصاد کلان
وزیر صنعت در حالی بار دیگر بر واگذاری سهام شرکت‌های خودروساز تا سال آینده تأکید کرد که طبق نظر شورای نگهبان و اصلاحیه مجلس، واگذاری سهام این شرکت‌ها امکان‌پذیر نیست.


در حال حاضر باقیمانده سهام دولت در ایران خودرو ۱۴ درصد و در سایپا ۱۷.۳۱ درصد است. به این ترتیب سهم دولت در این شرکت‌های خودروساز کمتر از ۲۰ درصد است.


پیش گشایشموضوع واگذاری سهام خودروسازان خرداد امسال در طرح ساماندهی صنعت خودرو مورد توجه نمایندگان مجلس قرار گرفت. در ماده ۲ این طرح که برای تأیید به شورای نگهبان ارسال شد، آمده است: دولت موظف است طی ۳ سال از لازم الاجرا شدن این قانون با اجرای صحیح سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی و قانون اجرای سیاست‌های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی و اصلاحات بعدی آن و سیاست‌های کلی تولید ملی، کار و سرمایه ایرانی، زمینه رقابت‌پذیری در صنعت خودرو را به نحوی فراهم کند که تصدی‌گری دولت خاتمه یافته و دولت صرفاً اقدامات نظارتی و سیاست گذاری و تنظیم‌گری را انجام دهد.
رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: لایحه بودجه ۱۳۹۹ کل کشور را در موعد مقرر قانونی یعنی پانزدهم آذرماه سال جاری، تقدیم مجلس شورای اسلامی خواهیم کرد. محمدباقر نوبخت معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان در هشتمین جلسه ستاد تهیه و تدوین لایحه بودجه سال ۱۳۹۹ کل کشور اظهار داشت: آنچه که در ماده ۱۸۲ قانون آئین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در مورد بودجه شرکت‌های دولتی بیان شده است، روشن و واضح است و سازمان برنامه و بودجه کشور اطلاعات مربوط را قبل از تقدیم لایحه بودجه، در اختیار مجلس می‌گذارد تا نمایندگان محترم با زمان و فراغت بیشتری، بررسی‌های خود را انجام دهند.

اخبار صنایع

موضوع محدود شدن سقف سهام اشخاص در بانک‌ها یکی از اقداماتی است که بانک مرکزی مدتی است بر روی آن متمرکز شده و اکنون کار به ایستگاه پایانی رسیده تا بتوان با مصوبه شورای پول و اعتبار، اجرای این دستورالعمل بانک مرکزی را قرص و محکم کرد. بر همین اساس، امروز سه شنبه ۱۲ شهریور ۹۸، قرار است که بانک مرکزی به عنوان یکی از دستورکار‌های شورای پول و اعتبار، موضوع را به شورا ارجاع داده و جمع‌بندی پایانی را در رابطه با آن داشته باشد. یکی از مدیران بانکی در گفتگو با خبرگزاری مهر با اشاره به جزئیات پیشنهاد بانک مرکزی در خصوص سقف سهامداری اشخاص حقیقی و حقوقی در بانک‌ها گفت: بر اساس پیشنهادی که بانک مرکزی روز سه شنبه (امروز) به شورای پول و اعتبار ارائه خواهد کرد، هر فرد حقیقی و حقوقی نمی‌تواند بیش از ۳۳ درصد از سهام یک بانک را در اختیار داشته باشد و اگر این موضوع در شورای پول و اعتبار مطرح شود، به طور قطع سهم سهامداری افراد محدود خواهد شد. وی بیان داشت: در واقع، آنگونه که پیشنهاد بانک مرکزی مشخص کرده، سقف سهام یک فرد حقیقی یا حقوقی در پله اول می‌تواند تنها ده درصد باشد؛ و با تشخیص بانک مرکزی این رقم به ۲۰ درصد قابل افزایش است؛ اما در پله بعدی با تشخیص عالی‌ترین مرجع بانک مرکزی یعنی هیأت عامل، این سقف تا ۳۳ درصد هم قابل افزایش است.


پیش گشایش

رئیس سازمان غذا و دارو در نامه‌ای به بانک مرکزی از عدم تخصیص ارز به کارخانجات داروسازی به دلیل عدم رفع تعهدات ارزی ناشی از صادرات و واردات خبر داد. محمدرضا شانه‌ساز معاون وزیر بهداشت و رئیس سازمان غذا و دارو روز گذشته در نامه‌ای به غلامرضا پناهی معاون ارزی بانک مرکزی آورده است، در سه هفته اخیر تعداد زیادی از کارخانجات داروسازی بنابه به دلایل مختلف از جمله عدم رفع تعهدات ارزی ناشی از صادرات و واردات در پرتال بانک مرکزی به عنوان شرکت غیرمجاز در تخصیص ارز رؤیت می‌شوند که امکان تخصیص ارز جهت تأمین واردات دارو و مواد اولیه دارویی مورد نیاز امکانپذیر نیست. از آنجایی که تأمین دارو‌های مورد نیاز کشور برمبنای برنامه‌ریزی و تعهدات این شرکت‌ها شکل گرفته است که با ادامه روند فعلی دچار کمبود و بحران بی‌سابقه ناشی از کمبود دارو در کشور خواهیم شد و صدمات غیرقابل جبرانی را به سلامت جامعه وارد می‌سازد با توجه به تطویل دوره وصول مطالبات شرکت‌های دارویی از مراکز درمانی و مشکل نقدینگی شرکت‌های مذکور خواهشمند است در صورت امکان دستور فرمایید تدابیری اندیشیده شود تا ضمن اعطای مهلت مشخص جهت تسویه حساب بعدی در اسرع وقت نسبت به رفع مسدودی تخصیص ارز برای کارخانجات دارویی اقدام مقتضی به عمل آید.


در حوزه خودرو، رضا رحمانی امروز در حاشیه جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران در رابطه با محصولات جدید ایران خودرو گفت: بنا است بسته‌ای پیگیری شود که شامل ساخت داخل می‌شود. در این بسته یکی از موارد ارائه محصولات جدید و همچنین خروج محصولات قدیمی از خط تولید است.
وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: مدتی پیش ایران خودرو بودم و آنجا اعلام شد که سه محصول جدید مطرح است که دو مدل آن کلا جدید است و یکی از آن هم خودروی اتومات دنا است که بنا است عرضه شود.


بازار امروز
برای بازار امروز با توجه به در پیش رو بودن تعطیلات هفته آتی و فعالیت اندک بازار در هفته بعد، نوسان اندک بازار و بعضا افزایش عرضه‌ها در نماد‌های پرمعامله را انتظار خواهیم داشت. همچنین امروز قرار است که ۱۰ درصد از سهام شرکت جنرال مکانیک که در حوزه اجرای پروژه‌های ساختمانی، سدسازی و نفت و گاز فعالیت دارد، صورت خواهد پذیرفت. سهمیه هر کد معاملاتی ۳۰۰ سهم و بازه قیمتی تعیین شده نیز ۷، ۸۵۰ تا ۷، ۹۰۰ ریال تعیین شده است.

اشتراک گذاری :
ارسال نظر