بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
شنبه ۱۶ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۵۲
«تکادو» از پرتفوی مناسبی برخوردار است و به سبب بهای پایین آن، قدرت مانور بالایی در بازار سرمایه دارد.
کد خبر : ۱۹۵۷۰۶

به گزارش واحد آمار و نظرسنجی (آبسیم پلاس) بورس نیوز، شرکت «تکادو» در دوره ۱۲ ماهه منتهی به خرداد سال ۹۸ با کسب ۴۵ میلیارد تومان درآمد سود سهام و ۷ میلیارد تومان سود فروش سرمایه گذاری ها، به همراه یک میلیارد تومان سایر درآمد‌های عملیاتی، توانست سود خالص ۱۹ میلیارد تومانی را به بار بنشاند که نسبت به سال مالی قبل از آن رشد ۲۱ درصدی را حکایت می‌کند.

قدرت مانور بالا این سرمایه‌گذار با عرضه اولیه زیرمجموعه‌ها

این شرکت سرمایه گذار، پرتفوی بورسی با بهای تمام شده ۶۲ میلیارد تومان تشکیل داده اما؛ ارزش بازار آن هم اکنون از رقم ۹۸۳ میلیارد تومان فراتر رفته که در نوع خود جالب توجه است. به عبارتی، «تکادو» با فروش بخش اندکی از سهام تحت تملک خود، به سود مناسبی دست خواهد یافت.

بیشترین سهم از پرتفوی بورسی به صنعت «استخراج زغال سنگ» تخصیص یافته که دو شرکت «شرکت فرآوری زغال سنگ پروده طبس» و «ذغال سنگ نگین طبس»، با همراهی بسیار جزئی شرکت «صنعتی و معدنی شمال شرق شاهرود» تشکیل دهنده این سبد هستند.

سبد سهام شرکت‌های غیربورسی نیز سرمایه‌ای معادل ۳۴ میلیارد تومان را به خودش مشغول کرده است. در این پرتفو، شرکت‌هایی نظیر زغال سنگ طبس احیاء سپاهان و احداث معدن تکافر سپاهان مشاهده می‌شود که برنامه «تکادو» برای این دو شرکت، قرارگیری در مسیر بازار سرمایه طی سال مالی جاری است.

در جدول زیر مهمترین زیرمجموعه‌های «تکادو» را مشاهده می‌کنید که بر اساس آن، در سال مالی گذشته تنها ۳ شرکت زیان‌ده بوده‌اند و باقی شرکت‌ها در ناحیه سبز سوددهی قرار داشته‌اند. در این میان، اغلب شرکت‌ها نیز نسبت به سال مالی ۹۶ رشد مناسبی در سودآوری به ثبت رسانده‌اند.

قدرت مانور بالا این سرمایه‌گذار با عرضه اولیه زیرمجموعه‌ها

در مجموع می‌توان گفت که این شرکت از پرتفوی مناسبی برخوردار است و به سبب بهای پایین آن، قدرت مانور بالایی در بازار سرمایه دارد.

با توجه به افزایش ظرفیت تولید برخی شرکت‌های زیرمجموعه همچون زغال سنگ طبس احیاء سپاهان و احداث معدن تکافر سپاهان، برآورد می‌شود خالص ارزش دارایی‌های «تکادو» تنها از محل این دو شرکت که سهام آن‌ها قرار است در چرخه عرضه اولیه بیافتد، طی سال‌های آینده به بیش از ۶۰۰ میلیارد تومان خواهد رسید. ارزش بازار این شرکت هم اکنون بالغ بر ۶۳۸ میلیارد تومان است.

در نظرسنجی روز گذشته آبسیم پلاس در خصوص معاملات «تکادو»، تعداد افرادی که به فروش رأی دادند بسیار به رای‌دهندگان به خرید نزدیک بود. بر این اساس، ۴۹ درصد موقعیت خرید را انتخاب کردند و ۵۱ درصد تمایل به فروش این سهم از خود نشان دادند.

قدرت مانور بالا این سرمایه‌گذار با عرضه اولیه زیرمجموعه‌ها

در معاملات آخرین روز کاری هفته گذشته، شاهد حضور ۱۳۵۲ خریدار در مقابل ۳۹۳ فروشنده بودیم که در نهایت به رشد ۳ درصدی قیمت سهم منجر شد. به عبارتی، «تکادو» با صف خرید به استقبال قوانین جدید بازار پایه رفت.

شایان ذکر است همان‌گونه که پیش از این اعلام شده بود، نماد معاملاتی شرکت‌های حاضر در بازار پایه ۱۳ شهریور ماه متوقف و ۲۵ همان ماه با لحاظ قوانین جدید، بازگشایی خواهند شد.

موضوعی که برای سهامداران جالب توجه است، تلاش و برنامه‌ریزی «تکادو» برای خروج از بازار پایه و حضور در بازار‌های اصلی فرابورس است. گویا این شرکت در ۲۸ مرداد ماه درخواست خود مبنی بر پذیرش در بازار دوم فرابورس را به معاونت پذیرش و بازاریابی فرابورس ایران ارسال کرده است. حال باید منتظر ماند و دید چه زمانی این سهم از بازار پایه رها می‌شود که با توجه به محدود شدن دامنه نوسان در بازار پایه، خبر خوبی برای سهامداران این شرکت می‌تواند باشد.

نگاهی به روند معاملات «وکادو» در بازار سرمایه حاکی از آن است که روند حرکت سهم با نوسان‌های بسیار، رو به رشد بوده، اما تغییر و تحولات جدید بازار پایه، به یک‌باره موجب سقوط قیمت سهم شد. در مجموع، «وکادو» از ابتدای سال جاری تا به امروز بازدهی ۶۲ درصدی را برای سهامداران خود به ارمغان آورده؛ در حالی که در برهه از زمان رشد ۱۰۰ درصدی را نیز تجربه کرده بود.

قدرت مانور بالا این سرمایه‌گذار با عرضه اولیه زیرمجموعه‌ها

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
ارسال نظر
نظرات بینندگان
افشار
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۲۸
کااهبردان جدید
بنده خدا
Iran (Islamic Republic of)
دوشنبه ۱۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۶
اگر قیمت وکادو به 200 تا 300 تومان برسد آن وقت آدم عاقل میتواند به خرید این سهم فکر کند.