بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
چهارشنبه ۲۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۹:۲۷
کارشناس بازار سرمایه گفت: صنایعی که می توانستند دلار دولتی بگیرند، صنایع غذایی و دارویی بودند، زیرا برای این شرکت ها امکان صادرات وجود داشت و می‌ توانستند ارز آزاد بگیرند. بنابراین ارز دولتی برای این صنایع جذابیت زیادی داشت.
کد خبر : ۱۹۵۷۳۴

ارز دولتی برای صنایع غذایی و دارویی جذابیت داشت

به گزارش بورس نیوز، امیر تقی خان تجریشی درباره استقبال سهامداران از بازار به دنبال احتمال حذف دلار دولتی اظهار کرد: موضوعی که سبب استقبال بیشتر سهامداران شد، نزدیک شدن نرخ نیما به نرخ بازار آزاد بود. هرچند این نکته باعث شد تا بهای تمام‌شده محصولات شرکت‌های کالامحور افزایش پیدا کند، اما قیمت فروش هم زیاد شد. در این روند، بسیاری از صنایع از جمله صنایع معدنی، فلزی و پتروشیمی منتفع شدند.

وی افزود: صنایعی که دلار دولتی بگیرند، صنایع غذایی و دارویی بودند، زیرا برای این شرکت ها امکان صادرات وجود داشت و می‌ توانستند ارز آزاد بگیرند. بنابراین ارز دولتی برای این صنایع جذابیت زیادی داشت.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: با حذف دلار دولتی، تصور بازار این است که با وجود بالا رفتن قیمت مواد اولیه باز هم صنایع دارویی و غذایی از دو جهت سود می‌کنند. یکی اینکه مواد اولیه موجود آنها با دلار ۴۲۰۰ خریداری شده که حالا می‌توانند آن را آزاد بفروشند و به دلیل فروش با قیمت آزاد سود می‌کنند.


تقی خان تجریشی تصریح کرد: اگر بخواهیم نسبت رشد شاخص کل و شاخص هم وزن را با یکدیگر مقایسه کنیم، این نسبت معمولا به میانگین خود بر می‌گردد و به نظر میرسد در حال حاضر با توجه به اینکه کوچکترها رشد بسیار خوبی داشته‌اند، یا باید سهام شرکت‌های بزرگ هم به همان نسبت رشد کند و یا اینکه سهام شرکت‌های کوچکی که رشد زیادی داشتند، اصلاح شود.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری صنعت و معدن خاطرنشان کرد: یکی از دلایلی که قیمت‌های جهانی رشد خاصی نداشت جنگ تجاری چین و آمریکا بوده و تجربه ثابت کرده که هر چقدر این جنگ بالا می‌گیرد، طرفین کوتاه آمده و با مذاکره مشکلات را حل می‌کنند.


تجریشی گفت: کاهش قیمت‌های جهانی به طور متوسط حدود ۵ درصد و درمجموع زیر ۱۰ درصد بوده است. در حالیکه متوسط نرخ تسعیر ارز شرکت‌های کالامحور حدود ۱۵ درصد بود. به این ترتیب آنها توانسته‌اند با نرخ بالاتری کالاهای خود را بفروشند؛ بنابراین برآیند این جریان برای این شرکت‌ها مثبت بوده است.

اشتراک گذاری :
اخبار مرتبط
تزریق خون تازه به رگ‌های این داروساز؛

«دابور» خریدار دارد

تزریق خون تازه به رگ‌های این داروساز؛

«دابور» خریدار دارد

ارسال نظر