بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
سه‌شنبه ۱۹ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۱:۴۴
مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس در گفتگو با بورس نیوز تاکیدکرد:

مقررات جدید برای شرکت های تامین سرمایه / سهامداران و سرمایه گذاران نگران نباشند

اصلاحات جدید در مورد سرمایه گذارانی است که قصد تاسیس نهادهای مالی سبدگردان، مشاور سرمایه گذاری و پردازش داشته باشند و ربطی به افرادی که پول خود را از طریق این نهادها، سرمایه گذاری می کنند، ندارد. در آینده ای نزدیک مقررات جدید شرکت های تامین سرمایه هم اعلام خواهد شد.
کد خبر : ۱۹۵۸۱۳

اصلاح مقررات سبدگردان ها(کار نشه)

به گزارش بورس نیوز، طبق مصوبه جدید سازمان بورس دستورالعمل تاسیس و فعالیت سبدگردان ها اصلاح شد.

محمدرضا معتمد مدیر نظارت برنهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار در گفتگو با بورس نیوز در خصوص اصلاحات انجام شده در دستورالعمل تاسیس و فعالیت سبدگردان ها بیان کرد: مقررات جدید، مقررات قبلی را اصلاح کرده و در خصوص ترکیب سرمایه گذاران شرکت های سبدگردان اصلاحاتی صورت گرفته و اهلیت و صلاحیت علمی و عمومی و توان مالی سرمایه گذاران مورد تاکید بیشتری قرار گرفته است. ضمن اینکه ارایه صورت مالی حسابرسی شده برای سبدگردان هایی که شخصیت حقوقی دارند، الزامی است.

وی افزود: اصلاحات جدید در مورد سرمایه گذارانی است که قصد تاسیس نهادهای مالی سبدگردان، مشاور سرمایه گذاری و پردازش داشته باشند و ربطی به افرادی که پول خود را از طریق این نهادها، سرمایه گذاری می کنند، ندارد. در آینده ای نزدیک مقررات جدید شرکت های تامین سرمایه هم اعلام خواهد شد.

معتمد اضافه کرد: سبدگردان ها و نهادهای مالی در حال فعالیت، عمدتا واجد شرایط مقررات جدید هستند؛ کلیات مقررات تغییری نکرده و فقط به برخی جزییات مثل رشته تحصیلی سرمایه گذاران و... ورود کرده ایم.

این مقام مسوول در رابطه با مزایای اصلاح مقررات جدید سبدگردان ها گفت: با مقررات جدید، منابع شرکت های سبدگردان از محل استقراض تامین نشده و ضمنا مدارک تحصیلی و... سرمایه گذاران بررسی شده و مورد راستی آزمایی قرار می گیرد. همچنین مباحث تخصصی شناخت صنعت نیز مورد تاکید قرار گرفته است. بنابراین ریسک سبدگردان ها کاهش خواهد یافت.

معتمد در مورد حد نصاب سرمایه های جذب شده توسط سبدگردان ها و کارمزد دریافتی اظهار کرد: سازمان بورس هیچ محدودیت و سقف یا کفی برای سبدگردان ها تعریف نکرده؛ اما بعضی سبدگردان ها، مبلغی را بعنوان کف منابع سرمایه گذاران برای سبدگردانی تعیین می کنند و این تصمیم، استراتژی شرکت های سبدگردان بوده و سازمان بورس در آن نقشی ندارد.

وی افزود: کارمزد دریافتی توسط سبدگردان ها نیز دو بخش بوده که یک بخش آن متغیر است و بر اساس قرارداد سرمایه گذاران با سبدگردان تعیین می شود و بخشی هم ثابت است. البته کارمزد دریافتی، سقفی دارد که طبق دستورالعمل نظارت بر فعالیت موسسات و شرکت های رتبه بندی ابلاغ شده است و ضمنا کارمزدها به طور مستمر توسط سازمان بورس، پایش می شود.

مدیر نظارت برنهادهای مالی سازمان بورس در ادامه تصریح کرد: سازمان بورس، بخشی برای پاسخ به شکایات سرمایه گذاران و رسیدگی به انتقادات و پیشنهادات دارد و اگر سرمایه گذاران در نهادهای مالی با مشکلی مواجه شدند، از این طریق به شکایات رسیدگی خواهد شد.

معتمد در خاتمه گفت: درخواست های تاسیس نهادهای مالی اعم از سبدگردان و مشاور سرمایه گذاری و پردازش و صندوق های سرمایه گذاری و... به طور مرتب به سازمان ارسال می شود و حجم درخواست ها، روال معمول دارد. بعد از بررسی، به درخواست ها پاسخ داده خواهد شد و شتاب کار نسبت به دوره های قبل، بیشتر شده است.

فایل دستورالعمل جدید تاسیس سبدگردان هادستورالعمل تاسیس سبدگردانی

اشتراک گذاری :
ارسال نظر