بورس‌نیوز، قدیمی ترین پایگاه خبری بازار سرمایه ایران

      
پنجشنبه ۲۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۰:۰۰
عضو هیات مدیره کانون کارگزاران بورس در گفتگو با بورس نیوز تاکیدکرد:

راهکاریی برای حفظ نقدینگی در بازار

سرمایه‌گذاران برای ورود به بازارسرمایه و اقدام به سرمایه‌گذاری، از طریق «صندوق‌های سرمایه‌گذاری» اقدام کنند.
کد خبر : ۱۹۵۹۴۰

راهکاری برای حفظ نقدینگی در بازار

به گزارش بورس‌نیوز، بازارسرمایه این روزها در کانون توجهات سرمایه‌گذاران قرار گرفته و اشخاص زیادی با دریافت کد معاملاتی، پول خود را وارد این بازار کرده‌اند؛ اگرچه نهادهای مختلف در این مدت برای هدایت نقدینگی به سمت بازار سرمایه، موفق عمل کرده‌اند و این روزها شاهد رشد و رونق معاملات این بازار بوده ایم؛ ولی خروج احتمالی بخشی از نقدینگی به محض ورود به فاز اصلاح، نگران کننده است.

حفظ پول در بازار، مهمترین اصلی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

علیرضا تاج‌بر عضو هیات مدیره کانون کارگزاران بورس اورا بهادار تهران  در گفتگو با بورس‌نیوز در خصوص وضعیت بازار‌سرمایه بیان کرد: از ابتدای سال۹۷، با افزایش نرخ ارز، تورم در سطوح مختلف جامعه مشاهده شد و مردم برای حفظ ارزش پول خود اقدام به خروج سپرده‌ها از بانک و تبدیل آن به سایر سرمایه‌گذاری‌ها کردند.

وی ادامه داد: در ابتدا، موج نقدینگی به سمت بازار ارز و طلا حرکت کرد و بعد از اعمال محدودیت‌هایی بر بازار ارز، موج نقدینگی به سمت بازارهای کالایی از جمله بازار خودرو و مسکن سرازیر شد.

وی افزود: با توجه به حباب قیمتی و سایر مشکلاتی که در این بازارها بوجود آمد، نقدینگی به سوی بازار‌سرمایه روانه شد؛ البته عواملی همچون فرهنگ‌سازی در خصوص مزایای سرمایه‌گذاری در بازارسرمایه، شفافیت و نقدشوندگی بالای این بازار و ... هم در ورود نقدینگی به این بازار اثرگذار بوده است.

مدیرعامل کارگزاری تامین سرمایه‌نوین ضمن تاکید بر اقبال بازارسرمایه بین مردم، گفت: تمایل مردم به سرمایه‌گذاری در این بازار در حدی بوده که در عرضه‌های اولیه اخیر، شاهد حضور ۶۰۰هزار نفری سهامداران بوده‌ایم و تعداد کدهای معاملاتی صادرشده تا این لحظه، بالغ بر ۱۱میلیون بوده است؛ اگرچه هنوز با ایده‌آل فاصله زیادی داریم، اما پیشرفت بازار‌سرمایه در جذب سرمایه‌گذاران جدید قابل ملاحظه بوده است.

وی در پاسخ به این سوال که «آیا شرایط صعودی بازار، تداوم خواهد داشت یا نه؟» گفت: روند بازارسرمایه به عوامل بنیادی و وضعیت سودآوری شرکت‌ها وابسته بوده و با توجه به اینکه عمده سهم‌های بازارسرمایه، کامودیتی محور و فروشنده مواداولیه هستند و سودآوری شان از قیمت‌های جهانی و نرخ ارز تاثیر می‌پذیرد، به نظر می‌رسد با انتشار گزارش‌های ۶ ماهه، سیگنال مثبتی به بازار مخابره خواهد شد.

مدیرعامل شرکت کارگزاری تأمین سرمایه نوین اضافه کرد: علاوه بر این، اتفاقات خوشایند دیگری از جمله اخبار مربوط به افزایش سرمایه شرکت‌ها از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها به جذابیت بازار سرمایه دامن زده ضمن آنکه حمایت کم‌سابقه از بازارسرمایه در جذب مردم به این بازار موثر بوده اما تجربه تلخ سال ۹۲ در بازارسرمایه و زیان سهامداران، نگرانی‌هایی ایجاد کرده است.

تاج‌بر تصریح کرد: نکته حایز اهمیت آن است که شرایط کنونی بازارسرمایه با سال۱۳۹۲ کاملا تفاوت دارد؛ در آن دوره، قیمت جهانی کامودیتی‌ها ریزش شدیدی داشت و ضمنا با توجه به حباب قیمتی در بسیاری از سهم‌ها، ریزش بازار سرمایه چندان عجیب نبود؛ ولی در حال حاضر، قیمت‌های جهانی کاهش زیادی نداشته و با تثبیت نرخ ارز، دغدغه جدی بابت افت درآمد فروش و سودآوری شرکت ها وجود ندارد.

وی اضافه کرد: بنابراین پارامترهای بنیادی در مورد سودآوری شرکت‌ها تغییر نکرده و گزارش‌های ۶ماهه، تاییدی بر صحت این ادعا خواهد بود.

این کارشناس بازارسرمایه، با اشاره به یک مشکل مهم در بازارسرمایه گفت: مشکل اینجاست که سرمایه‌گذاران به سرمایه‌گذاری مستقیم در بورس سوق یافته‌اند و آماری که در رابطه با صدور کدهای معاملاتی منتشر شده، نشان می‌دهد حمایت‌ها بیشتر در راستای سرمایه‌گذاری مستقیم مردم در بازار سهام بوده درحالی‌که در کشورهای توسعه یافته چنین روالی مرسوم نیست و سرمایه گذاران با واسطه ابزارهای مالی، در این بازار سرمایه گذاری می کنند.

این کارشناس بازارسرمایه تاکید کرد: در کشور ما نیز ابزارها مختلفی از جمله صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بازارسرمایه تعریف شده و فعالیت بیش از ۲۰۰ صندوق سرمایه‌گذاری که عملکرد آنها به راحتی قابل استعلام بوده؛ فعالیت تحت نظارت شرکت های سبدگردانی که با توجه به استراتژی و میزان ریسک‌پذیری هر سرمایه‌گذار، اقدام به تشکیل پرتفوی برای وی می‌کنند؛ همچنین حضور شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری به کاهش ریسک سرمایه‌گذاری و حضور مردم در بازار سهام کمک شایانی می‌کند.

تاج‌بر اضافه کرد: هدایت مردم به سرمایه‌گذاری مستقیم در بازار، علاوه بر ریسک تحمیل زیان به سهامداران، مشکلاتی در سامانه معاملات ایجاد کرده است؛ سامانه معاملات، ظرفیت حجم بالای سفارش‌ها را ندارد و قطعا اگر به جای سرمایه‌گذاری مستقیم و ثبت صدها سفارش خرد، سفارشات تجمیع شده از سوی صندوق‌های سرمایه‌گذاری صورت می‌گرفت، مشکل اختلال در سامانه معاملات به این شدت وجود نداشت.

وی افزود: بازار‌سرمایه بازاری برای معاملات هیجانی و تفریحی سهامداران نیست؛ این بازار محلی برای سرمایه‌گذاری‌های میان مدت و بلندمدت بوده و فعالیت در آن و کسب بازدهی مناسب، نیازمند دانش و تخصص است؛ سرمایه‌گذاران می‌توانند با بررسی عملکرد و روند بازدهی ۱۰صندوق سرمایه‌گذاری برتر بازار (که در سایت fipiran قابل دسترسی است)، و مقایسه آن با بازدهی سرمایه‌گذاری مستقیم خود، در خصوص سرمایه‌گذاری شان تصمیم بگیرند.

کارشناس بازارسرمایه افزود: به سرمایه‌گذاران توصیه می‌شود حداقل نیمی از سرمایه خود را از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری، سرمایه‌گذاری کنند. صندوق‌های سرمایه‌گذاری با مجوز سازمان بورس فعالیت می‌کنند و کاملا قابل اعتمادند ضمن آنکه سرمایه‌گذاری منابع صندوق‌ها، توسط تیمی مجرب و حرفه‌ای انجام می‌شود و علاوه بر این، از نقدشوندگی بالایی برخوردار هستند.

تاج‌بر تصریح کرد: به منظور حفظ نقدینگی تازه وارد در بازارسرمایه، می‌بایست سرمایه‌گذاران تازه واردی که شناخت کافی از این بازار ندارند، به سمت سرمایه‌گذاری از طریق ابزارها هدایت شوند؛ این اقدام مهم در کشورهای توسعه یافته دنیا هم صورت گرفته است.

اشتراک گذاری :
نظرات کاربران
اخبار مرتبط
کارشناس بازارهای مالی در گفتگو با بورس نیوز تاکید کرد :

سهم‌های «کامودیتی‌محور» جامانده های بازار

مدیر سرمایه‌گذاری صندوق کاریزما در پاسخ به نظرسنجی بورس‌نیوز؛

فعالان بازار اعتقاد چندانی به صندوق‌ها ندارند

کارشناس بازار‌های مالی در گفتگو با بورس نیوز تاکیدکرد:

«بورس»، دماسنج اقتصاد کشور نیست!

کارشناس بازار سرمایه در گفتگو با بورس نیوز عنوان کرد: 

«حباب» آدرسی غلط به سرمایه‌گذاران بورس

ارسال نظر
نظرات بینندگان
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۱ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۸
بابا فهمیدیم این کارشناسان هم کارشون شده تبلیغ برای صندوقها خودشون
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
جمعه ۲۲ شهريور ۱۳۹۸ - ۰۱:۲۱
سلام این بابا کیسه دوخته برای سرمایه مردم
ناشناس
Iran (Islamic Republic of)
پنجشنبه ۲۸ شهريور ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۹
سلام
دوست بنده که در شهر اورمیه تو بورس همیشه با هم هستیم مبلغ 50میلیون تومان گداشت تو یکی از این صندوقها بعد از 1سال 40میلیون تومان بهش دادن یعنی10میلیون ضرر...
ولی خودش تو این یکسال سود کرد وعملکرد خودش بهتر از صندوق بود...
بورس نیوز محترم اگر چاپ نکنی حتما مبلغ صندوقها هستی